På Samuel Owens Gata

Startat av Hasse L, 29 september 2011, 21:54:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


KFU 333 - SL 5423 - Scania CR111 (1978).

Tillfällig enkelriktning av en stump av Hantverkargatan föranledde denna körning i västlig riktning.

Jonas Gustafsson

Ratten ser gigantisk ut, eller är det en synvilla? Jag kan inte påminna mig att CR111:orna hos Göteborgs spårvägar hade så stor ratt...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bjorn_k

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 september 2011, 23:29:45 PM
Ratten ser gigantisk ut, eller är det en synvilla? Jag kan inte påminna mig att CR111:orna hos Göteborgs spårvägar hade så stor ratt...
//Jonas G
Den ser grymt stor ut... Fast det kan vara perspektivet som luras... :-O

Bussföraren

111:orna hade två varianter på rattar, den äldre treekrade grå (på bilden) eller den nyare tvåekrade svarta som senare även fanns på 112:orna

Fredrik Klint

Citat från: Bussföraren skrivet 30 september 2011, 01:44:50 AM
111:orna hade två varianter på rattar, den äldre treekrade grå (på bilden) eller den nyare tvåekrade svarta som senare även fanns på 112:orna

Lite lustigt ändå att denna har den äldre ratten, det är årsmodell -78 på bussen (sista årgången).

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 oktober 2011, 21:16:48 PM
Lite lustigt ändå att denna har den äldre ratten, det är årsmodell -78 på bussen (sista årgången).

Beror på att SL (på fackets begäran) specade alla sina CR 111:or med den äldre grå ratten.

När sedan 112:orna kom vart det ett evigt tjafs om det hälsovådliga i den svarta 2 ekrade modellen.

Lars

Äkta bakelitratt!
Vad var det för gift som ingick i den svarta Ratten?

Fredrik Klint

Citat från: Bussföraren skrivet 02 oktober 2011, 20:51:44 PM
Beror på att SL (på fackets begäran) specade alla sina CR 111:or med den äldre grå ratten.

När sedan 112:orna kom vart det ett evigt tjafs om det hälsovådliga i den svarta 2 ekrade modellen.

Okej, där ser man!  :)

Silo

I Linköing fanns många 112:or av tidig modell med klaverdörrar, som också hade den gamla, treekrade ratten. Den var i.o.f.s. bättre att köra, tycker jag.  ;)
/TS

Bussföraren

Citat från: Lars skrivet 02 oktober 2011, 21:11:54 PM
Äkta bakelitratt!
Vad var det för gift som ingick i den svarta Ratten?

Den grå var lätt att göra ren, den svarta var mönstrad där bakterier fastnade.

Ett tag delades desinficerande våtservetter ut på vissa garage.

Lars

Jaha det var yttre gifter och baciller som satte sig på ratten som var det farliga.