SJ 1388

Startat av Peter Öden, 29 september 2011, 16:21:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Tar väl en gammal SJ-buss även denna gång. Nu är det 1388 som blivit fotograferad i Borås.

Mvh Peter Ö

yngrot

Är den rätt skyltad??  Vart är den i så fall på väg??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2011, 12:13:51 PM
Är den rätt skyltad??  Vart är den i så fall på väg??

Linje 11 användes för linjen Borås-Rävlanda-Göteborg. Det är ett nummer i Göteborgs-serien och blev sedan 611.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Hur var det med vindrutan på dessa hägglundare? De vid SL (H43-H44) hade som nya hel vindruta utan mittstolpe, dock separata hörn. Senare fick de flesta delad vindruta, beroende på att det var dyrt att ersätta hela rutan vid stenskott och karossen var dessutom lite vek pga de höga fönstren och de stora vindrutorna sprack. Hade även dessa SJ-vagnar odelad vindruta som nya?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 oktober 2011, 15:10:13 PM
Hur var det med vindrutan på dessa hägglundare? De vid SL (H43-H44) hade som nya hel vindruta utan mittstolpe, dock separata hörn. Senare fick de flesta delad vindruta, beroende på att det var dyrt att ersätta hela rutan vid stenskott och karossen var dessutom lite vek pga de höga fönstren och de stora vindrutorna sprack. Hade även dessa SJ-vagnar odelad vindruta som nya?

Ja, jag känner inte till antalet men vi hade 1123 i Linköping som hade odelad vindruta. Vid ett tillfälle fick jag åka till Mjölby och hämta den efter att man satt in en ny ruta. Jag kom bara ca en kilometer från verkstaden med vagnen när jag hörde ett ljudligt knakande ljud och såg hur vindrutan sprack i nedre högra hörnet.

M v h
Ingwar

iBus

Jag har den kört linjen ganska många gånger under den tiden då bilden är fotograferad. Borås hade om jag kommer ihåg rätt bara "natturerna" till Göteborg. 21:30 till Gbg och 23:30 från Gbg. På lördagar kördes två turer 19:30 och 21:30 till Gbg. Kanske bilden är tagen en lördag 19:30. Turen gick gamla R40 men med en avstickare till Rävlanda från Bollebygd sedan till Hindås mot Gbg. Sedan angjordes Korsvägen och förbi Heden in på Östra Hamngatan ned till Kanaltorggatan sedan mot Centralstationen. Turen kallades Eldprovet av oss i Borås hade en ny förare klarat den turen utan felkörning och klarat de olika taxorna var man en fullvärdig Bussförare :-)
23:30 var sista turen hem till orterna mot Borås, så ståplats till framdörren på helgerna var inget ovanligt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: iBus skrivet 01 oktober 2011, 22:24:14 PM
Jag har den kört linjen ganska många gånger under den tiden då bilden är fotograferad. Borås hade om jag kommer ihåg rätt bara "natturerna" till Göteborg. 21:30 till Gbg och 23:30 från Gbg. På lördagar kördes två turer 19:30 och 21:30 till Gbg. Kanske bilden är tagen en lördag 19:30. Turen gick gamla R40 men med en avstickare till Rävlanda från Bollebygd sedan till Hindås mot Gbg. Sedan angjordes Korsvägen och förbi Heden in på Östra Hamngatan ned till Kanaltorggatan sedan mot Centralstationen. Turen kallades Eldprovet av oss i Borås hade en ny förare klarat den turen utan felkörning och klarat de olika taxorna var man en fullvärdig Bussförare :-)
23:30 var sista turen hem till orterna mot Borås, så ståplats till framdörren på helgerna var inget ovanligt.

Det gick också en tidig morgontur från Borås klockan 04.45. Men den gick bara till Rävlanda där en annan buss tog vid klockan 05.25 om man skulle vidare till Göteborg. Från Borås var det av förklarliga skäl bara ett fåtal resenärer men det blev ganska fullt ju närmare Göteborg man kom. I Göteborg var man framme strax före 06.30.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

iBus

Alldeles riktigt, det var den tidigaste turen som gick ut från Boråsdepån på den tiden, tjänsten började 04:25? Efter Rävlanda kördes turen till Bollebygd/Erikstorp och skyltades om till linje 150. Därefter var det Bollebygd-Fristad-Bollebygd som gällde fram till ca 9:20 sedan fick man gå hem och ta igen den förlorade nattsömnen ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: iBus skrivet 02 oktober 2011, 10:17:05 AM
Alldeles riktigt, det var den tidigaste turen som gick ut från Boråsdepån på den tiden, tjänsten började 04:25? Efter Rävlanda kördes turen till Bollebygd/Erikstorp och skyltades om till linje 150. Därefter var det Bollebygd-Fristad-Bollebygd som gällde fram till ca 9:20 sedan fick man gå hem och ta igen den förlorade nattsömnen ;-)

Jo, 04.25 stämmer bra. Samtidigt började också åtminstone under 1970-talets första hälft en tur till Svenljunga. Sommaren 1973 åtminstone gick Rävlanda-bussen också i en Stena-anslutning någon gång tidig förmiddag. Därför användes bussar med hög standard på denna körning, oftast en Volvo B58 Säffle med halvturistolar. Mellan Rävlanda och Göteborg användes vanligen en Scania-Vabis BF76 Larvik.

S Svensson

Vad jag kan minnas så var samtliga Hägglundsbussar till Borås utrustad med hel vindruta. Dock ändrad vid rutbyte. Desutom vill jag minnas så fick 1388 byte av inredning. Vill minnas att det var en "kedja" av inredningsbyten. 2236 bytte inredning precis innan leverans. Vogelinredningen togs ur och Nordverk installerades. Märks nästan enbart i bakstammen då spänngummilist saknas. Original Vogel monteras in i en buss till Gävle som jag tror är 2494.Linjemålning på sidan. Sedan blev de låga sätena över och dessa tror jag att man monterde i 1388. Även 1404 fick annan inredning. Från Säfflekarossen 1954 och denna buss skrotades (olycka i Jonsered).