Fyra vardagsbilder från Norrtälje (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 29 september 2011, 12:20:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 22:44:50 PM

Vagn 4963 med bälten och AC är väl (tyvärr) först att bytas ut, men i så fall kring mellandagarna år 2017 pga SL:s ålderskrav. Ett år senare är hela 55xx-serien historia och Roslagen är då bland de sista områdena i Sverige att få bälten på alla landsbygdsbussar? :P

Om det blir bälten på alla landsbygdsbussar efter 2018 är väl högst osäkert, för det första så finns det inget bälteskrav för buss klass 1 vilken är den vanligaste i SL Trafik förutom de linjer där regionalstandard krävs.

För det andra har Nobina gjort sig välkända för att jobba väldigt aktivt med fordonsanvändning i sina avtal för att utnyttja fordon med hänsyn till ålderskrav i avtalet, eftersom SL har en väldigt generös maxålder kan jag sätta en hyfsat stor summa pengar på att man kommer att fasa in beg bussar under avtalstiden och inte göra en reinvestering 2018 med kort tid kvar på trafikavtalet, alltså det blir knappast några fler nya bussar om dessa inte kommer inom något eller några år redan eller beror på avtalsförändringar

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 30 september 2011, 01:04:34 AM
Om det blir bälten på alla landsbygdsbussar efter 2018 är väl högst osäkert, för det första så finns det inget bälteskrav för buss klass 1 vilken är den vanligaste i SL Trafik förutom de linjer där regionalstandard krävs.

För det andra har Nobina gjort sig välkända för att jobba väldigt aktivt med fordonsanvändning i sina avtal för att utnyttja fordon med hänsyn till ålderskrav i avtalet, eftersom SL har en väldigt generös maxålder kan jag sätta en hyfsat stor summa pengar på att man kommer att fasa in beg bussar under avtalstiden och inte göra en reinvestering 2018 med kort tid kvar på trafikavtalet, alltså det blir knappast några fler nya bussar om dessa inte kommer inom något eller några år redan eller beror på avtalsförändringar

Ständigt för optimistisk var jag ännu en gång! Nuvarande avtal är väl på 8+2 år(?) så med optionsåren får vi väl hoppas på bälten nån gång efter 2021 då? Om SL inför regionalkrav på alla röda linjer vill säga. Men måste väl ändå Roslagen bli den allra sista delen av Sveriges landsbygd som får AC och bälten i sina landsbygdsbussar?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 01:11:42 AM
Ständigt för optimistisk var jag ännu en gång! Nuvarande avtal är väl på 8+2 år(?) så med optionsåren får vi väl hoppas på bälten nån gång efter 2021 då? Om SL inför regionalkrav på alla röda linjer vill säga. Men måste väl ändå Roslagen bli den allra sista delen av Sveriges landsbygd som får AC och bälten i sina landsbygdsbussar?

Eftersom SL är en av de få beställarna som köper trafik med klass 1 bussar i ren landsbygdstrafik så är svaret ja vad gäller bälten under förutsättning att man gör avsteg från den principen vilket väl verkar väl optimistiskt att tro, det är ju inte bara Roslagens landsbygdstrafik som har sådana bussar utan även landsbygdstrafiken på Södertörn,runt Södertälje-Järna-Hölö, på Värmölandet, Sigtunalandet och på Ekerö

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 19:33:33 PM
Det är upp till var och en att använda "Rimbodepån" i singularis om de så önskar. Jag säger inte att det skulle vara fel på något vis. Däremot skulle det kunna leda till viss förvirring i forumet pga att det än idag finns två depåer. En som Nobina hyr av SL, och en annan där Nobinabussarna är baserade:

SL:s bussdepå i Vallby i norra Rimbo finns kvar och hyrs av Nobina. Detta enligt trafikavtalet som "tvingar" dagens operatör att hyra hela depån av SL/Locum hela avtalstiden ut, och det finns inga planer att avveckla depån. Idag hyr Nobina ut ramplatserna "i andra hand" till Keolis så länge Keolis behöver platserna. Idag står det fullt med blå 57xx-Vegor på depån. På SL-språk heter stället "Rimbogaraget" och förkortas RIGA.

Fridströms garage i Rimbo huserar nu alla byns Nobinabussar samt företagets egna bussar. På SL-språk heter stället "Fridströmsgaraget" och förkortas FRGA.

Intressant! Tack för dessa uppgifter. Ja, jag har sett de blå Vegorna när jag passerat depån norr om Rimbo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Setra Tok skrivet 29 september 2011, 21:36:15 PM
Var på INTET sett otrevlig. :) Men om man inte har fakta så bör man inte heller påstå sig veta fakta. Då uttrycker man sig, att man tror sig veta!

Samhället i stort har detta problem då ingen Seriös journalistik verkar finnas längre. Faktakontroll struntas helt enkelt i, med påföljden att vad som är rätt o riktigt inte får någon tyngd längre.

I detta fall hade jag fått uppgifter från en källa jag ansåg vara tillförligtlig. Jag lägger aldrig ut påståenden utan att ha tilltro till dem.

I andra sammanhang, när det spekuleras kring uppgifter, så anser jag att detta är en del av hobbyns tjusning. Då kan man få uppgifter dementerade eller bekräftade på Bussnack då medlemmar delar med sig av sina uppgifter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 september 2011, 15:35:20 PM
I detta fall hade jag fått uppgifter från en källa jag ansåg vara tillförligtlig. Jag lägger aldrig ut påståenden utan att ha tilltro till dem.

Nu har du ju listan längre bak i tråden, men om någon ändå blir osäker är det bara för denne att göra en enkel sökning i CBR, som ju är en klart säker källa. Står bussen skriven på Fridströms, så är den baserad på "FRGA". :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2011, 16:00:43 PM
Nu har du ju listan längre bak i tråden, men om någon ändå blir osäker är det bara för denne att göra en enkel sökning i CBR, som ju är en klart säker källa. Står bussen skriven på Fridströms, så är den baserad på "FRGA". :)

Tack. Om depåtillhörighet framgår av CBR så är ju detta en utomordentlig källa.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2011, 21:38:20 PM
Precis så. Fridströms anställde de flesta förarna från Keolis Rimbodepå i samband med Nobinas trafikövertagande i midsommar. Minus de Keolisförare från Rimbo som valde att istället stanna hos Keolis och köra vidare i Täby. Allt planerades och gjordes klart i detalj redan tidigt i våras. 6 st korta normalgolvade bussar för några korta lokallinjer under Keolis tid blev till 12 st långa lågentrébussar, med alla gamla lokallinjer kvar samt ett stort antal 639:or under Nobina.
Tack för detta svar,ty detta har ju inte direkt framkommit av/ur diskussionerna om Nobinas övertagande i Nt
och då är det förståeligt att en effekt blir boggievagnskörningarna på stadslinjerna som inte är behövandes.
Du får gärna lägga in en bild på den första vagnen som får texten"Körs av Fridströms"vid framdörren ;)/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 oktober 2011, 22:28:07 PM
Tack för detta svar,ty detta har ju inte direkt framkommit av/ur diskussionerna om Nobinas övertagande i Nt
och då är det förståeligt att en effekt blir boggievagnskörningarna på stadslinjerna som inte är behövandes.
Du får gärna lägga in en bild på den första vagnen som får texten"Körs av Fridströms"vid framdörren ;)/Ulf

Inte så underligt. I samband med trafikövertagandet kring midsommar låg ju nästan all fokus på dubbeldäckarna och linje 676 (både i media samt på detta forum), så ingen ställde ju frågor om övriga busslinjer i trafikområdet. Och utan frågor - inga svar.