Karossör?

Startat av Norvinge, 27 september 2011, 20:03:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norvinge

På Kreta hittade jag tidigt i somras en turistbuss. Jag blev glad att se en C10M som jag själv minns när de presenterades i min ungdom och som jag har en leksak av.  C10M är ju inget man ser dagligen.

När jag tittade närmare så var det en B10M med bland annat längre överhäng fram.
Saracakis som det står på skylten i grillen verkar vara en volvoimportör i Grekland.
Vem byggde karossen till C10M?
Är det samma karossör till denna buss eller en licenstillverkning?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Tommy H

Byggdes inte karosserna av Ramseier & Jenser? (osäker på stavningen...)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Kai Sillanpää

Saracakis har nog tidigare varit en karossbyggare också: skulle gissa att bussen på bilden verkligen har Saracakis-kaross.

"Helbyggd" C10M hade faktiskt kaross från schweiziska Ramseier + Jenzer.
Enligt rykten skulle finska Wiima ha blivit tvåa i upphandlingen.
Jag har ibland funderat om Wiima Finlandia (M500)-modellen överhuvudtaget utvecklades för C10M-projektet: kan någon bekräfta/korrigera?
Senare byggdes det sedan också C10M/Wiima Finlandia för Someron Linja i Finland.

Mvh Kaizu

M

Citat från: Kai Sillanpää skrivet 27 september 2011, 21:57:09 PM
Saracakis har nog tidigare varit en karossbyggare också: skulle gissa att bussen på bilden verkligen har Saracakis-kaross.

"Helbyggd" C10M hade faktiskt kaross från schweiziska Ramseier + Jenzer.
Enligt rykten skulle finska Wiima ha blivit tvåa i upphandlingen.
Jag har ibland funderat om Wiima Finlandia (M500)-modellen överhuvudtaget utvecklades för C10M-projektet: kan någon bekräfta/korrigera?
Senare byggdes det sedan också C10M/Wiima Finlandia för Someron Linja i Finland.

Mvh Kaizu

Wiima byggde prototyp 2 och 3. Var själv och hämtade 3:an i Värtahamnen.

/M

Esbjörn

Nu i modern tid har jag sett Irizars karosser med Saracakisemblem.

tomr

Volvo Bussars projekt "TIM X8", chassinr. 1008, det blålackerade och polerade utställningschassiet kom till Finland och användes här som typbesiktningschassi.   jmf: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42279.15

Chassit såldes till Wiima, som sedan karrosserade bussen med Wiima Finlandia Superman M500 kaross.
Första verkliga ägare till bussen var bussbolaget Someron Linja Oy.
Detta var det ända C10M chassit som Wiima byggde till bussåkeri som 12 meter lång buss.
Bussen användes främst i beställningstrafik men vid veckoslut användes den även som reservbuss på snabbturslinjerna.

När bussbolaget Someron Linja bytte ägare behöll den förra ägaren turistbussen chnr. 1008 och tejpade den med namnet Koski & Koski. Han omregistrerade även den med registreringsnumret KK-333.

Bussen 1008 är nu sommaren 2011 såld till en privat entusiast, se bild på nätet: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/K/Koski+ja+Koski+Oy/KK-333+Lasse.jpg/web

De övriga av Wiima karroserade C10M chassierna blev alla 13 meter långa snabbtursbussar och användes främst på Someron Linja-bolagets rutt Helsingfors - Åbo.

P-J.E

Postens Diligenstrafik hade vist 2 st av
Filandiakarossen för trafik Umeå-Östersund
Dil 7766-7767  / Beethoven + Mozart )