Blå Carrus Vega-vagnar i Norrtälje idag

Startat av Mikael T Nilsson, 27 september 2011, 19:18:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Inspirerad av Ulf Berlins rapport tidigare i veckan besökte jag Norrtälje. Tyvärr hittade jag inga röda (ommålade) Carrus Vega-bussar. Men tre blå som alla trafikerade "vanliga" linjer, d v s inga stomlinjer.

Keolis 5747 trafikerade Harölinjen, 652.



Och 5759 linje 621 mot Åkersberga.

Även 5753 var i trafik i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bjorn_k

De passar alldeles utmärkt på 652 :) Vegorna alltså. Går mjukt och fint på landsvägen (läs: kostigen) hur dom är att köra vet jag inte, bara åkt med än så länge...

Ersa

Jag har aldrig framfört Vegor i Keolis 57xx-serie, men väl andra Vegor. Och alla har de alltid varit tystare, bekvämare och trevligare än motsvarande Säffle.

Ulf Berlin

#3
Alltid trevligt att kunna inspirera ;)
Fick du 52-vagnarna också på bild?/Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: bjorn_k skrivet 27 september 2011, 21:05:16 PM
De passar alldeles utmärkt på 652 :) Vegorna alltså. Går mjukt och fint på landsvägen (läs: kostigen) hur dom är att köra vet jag inte, bara åkt med än så länge...

Ja, jag tycker själv att Vegorna passar bra i landsvägskörning. Jag har åkt med dem en hel del på 676:an. Har heller ingen erfarenhet av att ratta dem.

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2011, 21:10:07 PM
Jag har aldrig framfört Vegor i Keolis 57xx-serie, men väl andra Vegor. Och alla har de alltid varit tystare, bekvämare och trevligare än motsvarande Säffle.

Om jag jämför Vegorna med de nyare Säffle-boggievagnarna, t ex Nobinas 0064-69, så tycker jag att Vegorna är aningen bättre att färdas i.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 september 2011, 23:53:10 PM
Alltid trevligt att kunna inspirera ;)
Fick du 52-vagnarna också på bild?/Ulf

:)

Den enda 52xx-vagn jag såg var 5244 som trafikerade stadslinjerna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 september 2011, 08:06:29 AM
Om jag jämför Vegorna med de nyare Säffle-boggievagnarna, t ex Nobinas 0064-69, så tycker jag att Vegorna är aningen bättre att färdas i.

Så en Säffle av 2009 års modell börjar närma sig den kvalitet som Carrus hade 2001? Ja, jag säger inte emot! :)
Inget toppbetyg för vår svenske karosstillverkare direkt, dock...

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2011, 19:55:22 PM
Så en Säffle av 2009 års modell börjar närma sig den kvalitet som Carrus hade 2001? Ja, jag säger inte emot! :)
Inget toppbetyg för vår svenske karosstillverkare direkt, dock...

Precis :-)
Jag har inte åkt Volvo 8900 boggie än, kanske dessa har nått Carrus-klassen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2011, 21:10:07 PM
Jag har aldrig framfört Vegor i Keolis 57xx-serie, men väl andra Vegor. Och alla har de alltid varit tystare, bekvämare och trevligare än motsvarande Säffle.



Instämmer till fullo 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Om man nu ändå ska långhyra dessa, borde man inte numrera om dem till Nobinanummer?

Dörrbroms

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 september 2011, 08:06:29 AM
Ja, jag tycker själv att Vegorna passar bra i landsvägskörning. Jag har åkt med dem en hel del på 676:an. Har heller ingen erfarenhet av att ratta dem.

Det har jag och för mig känns de "plattare och boxigare" än andra bussar, om nån förstår vad jag menar. :-)

På landsväg är de bra, mycket bättre än vanliga ledvagnar och betydligt bättre än 1230-serien (busslink-nr) av Volvos styrbara boogie som är så känslig i ratten att de lätt blir vingliga i höga farter.

Däremot måste man ha en golvknapp nertryckt med vänster fot som gör den bakre boogieaxeln trycklös när man svänger, och på småvägar blir det jobbigt i längden. De är även lite tröga att få upp farten efter stopp. Men dörrarna är hyfsat snabba.


Ersa

Citat från: Dörrbroms skrivet 30 september 2011, 15:22:06 PM
Däremot måste man ha en golvknapp nertryckt med vänster fot som gör den bakre boogieaxeln trycklös när man svänger, och på småvägar blir det jobbigt i längden. De är även lite tröga att få upp farten efter stopp. Men dörrarna är hyfsat snabba.

Tänk om man fortsatt tillverka Vegan i några år till, och från 2002 års modell då kunna få bl.a 12-litersmotorn samt vridbar boogieaxel som standard. :)