CF:en i SvOf:s Färdskrivaren

Startat av Hans Fredriksson, 03 oktober 2007, 19:16:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Passade på att ta ett par bilder på SvOf:s CF som genomgår inte balsamsering utan en livsuppehållande behandling och förhoppningsvis även en skönhetsbehandling.
CF får pulsen att stiga och är välgörande för själen. Det är baske mig en av de snyggaste bussarna som tillverkats. Linjeskön från alla håll.

Maskin- och nostalgidag på Torpa Omnibus 25 augusti

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 03 oktober 2007, 19:16:14 PM
Passade på att ta ett par bilder på SvOF:s CF som genomgår inte balsamsering utan en livsuppehållande behandling och förhoppningsvis även en skönhetsbehandling.
CF får pulsen att stiga och är välgörande för själen. Det är baske mig en av de snyggaste bussarna som tillverkats. Linjeskön från alla håll.

Kul att se att bussen tycks ha det bra där nere i Småland. Ser att Billy Hedströms Volvo med Gudhems-kaross också var på plats.
Passar på att visa en reprisbild på CF-en sista dagen den gick i linjetrafik. Sannolikt sista dagen som CF överhuvudtaget användes i ordinarie linjetrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Ja, CF är en snygging även om jag som grabb alltid tyckte att de var gammaldax med motorn fram och manuell låda. Faktum är att jag tycker Scania presterat många snygga karosser genom åren. Det har alltid varit balans i linjerna (MaxCi undantagen) och till synes få kompromisser som gått ut över designen. Tom den lådformiga CR112 var snygg i all sin enkelhet.

/Cero

yngrot

CF fick jag köra mycket på min busskortutbildning men jag kan tänka mig att det var lite jobbigt att köra hela dagarna med tanke på bullret från motorn. Lättkörd är den iaf :) och vilka körövningar vi fick göra. Köra rakt fram i en slalom bana mellan pinnar och sen backa tillbaka! Undrar om dagens förare får göra såna övningar? Det var väldigt nyttigt iaf.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 03 oktober 2007, 19:34:57 PM
Ja, CF är en snygging även om jag som grabb alltid tyckte att de var gammaldax med motorn fram och manuell låda. Faktum är att jag tycker Scania presterat många snygga karosser genom åren. Det har alltid varit balans i linjerna (MaxCi undantagen) och till synes få kompromisser som gått ut över designen. Tom den lådformiga CR112 var snygg i all sin enkelhet.

/Cero

Jag gillar i stort sett alla helbyggda Scania fram till MaxCi. När OmniCity och OmniLink kom så tappade Scania stilen och dessa gillar jag inte
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Passade på att ta ett par bilder på SvOf:s CF som genomgår inte balsamsering utan en livsuppehållande behandling och förhoppningsvis även en skönhetsbehandling.

Trevligt att få se en gammal bekant! Visserligen har jag kört 0168 endast en gång enligt mina anteckningar, men i alla fall. Med stor sannolikhet just på linje 743 som den är skyltad på bilderna. Kan i övrigt bara hålla med om att CF var en fullträff designmässigt. Trevliga bussar att köra, men ofta lite bullriga.

M v h
Ingwar

Walter

Vem är sköningen i mössan? En känd bussdiggare?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Hans Fredriksson

Citat från: Walter skrivet 04 oktober 2007, 08:56:27 AM
Vem är sköningen i mössan? En känd bussdiggare?

Det är ingen going. En ögonblicksbild ger inte riktig rättvisa ibland. Vill minnas att det var en kvinna med skånsk dialekt. En alldaglig sådan men mycket intresserad av Torpas museisamling

Doomsday

Underbart att se en riktig buss invändigt och utvändigt som det var innan allt det här låggolvskrafset kom.

Det är synd att inte Sverige är som i England, där man kunde hålla 40-50 år gamla bussar rullande, för då hade vi säkert haft en och annan CF fortfarande i trafik någonstans i landet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Doomsday skrivet 05 oktober 2007, 18:12:15 PM
Underbart att se en riktig buss invändigt och utvändigt som det var innan allt det här låggolvskrafset kom.

Det är synd att inte Sverige är som i England, där man kunde hålla 40-50 år gamla bussar rullande, för då hade vi säkert haft en och annan CF fortfarande i trafik någonstans i landet.

Fast som jag visade med bilden förut så gick CF-arna i linjetrafik fram till åtminstone 1987. Undrar om vi kommer att ha några 8500 B9S LEA i trafik om 20 år. Eller OmniCity.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)