SL H50 4725

Startat av Peter Öden, 25 september 2011, 18:48:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Kvällens bild är hämtad som ni många ser ifrån Malmköping och visar en tämligen ny Volvo B 59 Säffle.



Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Det var väl provbussen som även gick i trafik i bl a Uppsala? Var hamnade den sedan?

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 september 2011, 08:39:21 AM
Det var väl provbussen som även gick i trafik i bl a Uppsala? Var hamnade den sedan?

Kraftbuss i Västervik

robergh

...och rattfrossan var uppfunnen!

Mr H

JDS

Gissar att året är 1972, märkligt att dessa trista vagnar gick i trafik så länge efter det! Det hann väl bli 20 år?

robergh

Citat från: JDS skrivet 27 september 2011, 09:24:32 AM
Gissar att året är 1972, märkligt att dessa trista vagnar gick i trafik så länge efter det! Det hann väl bli 20 år?

Ja trista var ordet sa Bull! Jag har hört en historia att SL-förarna som hämtade bussarna i Säffle fick sitta med mössorna på för att det släppte och ramlade ner popnitar,lister och annat i huvudet på dem när de körde mot Stockholm. Då skulle jag ha kört tillbaka bussen till fabriken och tagit tåget hem!

Mr H

Bussföraren

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2011, 11:20:24 AM
Ja trista var ordet sa Bull! Jag har hört en historia att SL-förarna som hämtade bussarna i Säffle fick sitta med mössorna på för att det släppte och ramlade ner popnitar,lister och annat i huvudet på dem när de körde mot Stockholm. Då skulle jag ha kört tillbaka bussen till fabriken och tagit tåget hem!

Mr H

Det fanns ju två varianter av dessa till SL, 1974 resp 1977 med samma grundkonstruktion.

Sedan vad gäller byggkvaliten i Värmland så var den inte ett dugg bättre på 2000 talets början, snabbt o billigt.

yngrot

Säffle från den tiden = skrammel och elände hälften löst medskickat. En anledning till vi fick Wiima i Borås..och många mindre bolag köpte ju oxå Wiima just av denna anledning underligt att Säffle kunde överleva  men klart S-L köpte allt de byggde ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 27 september 2011, 12:50:51 PM
Säffle från den tiden = skrammel och elände hälften löst medskickat.

En fin gammal tradition som till viss del verkar finnas kvar än idag... ;D

BengaB40

Hej! Kallades inte de här bussarna för "kexburkarna"? Hälsn. BengaB40

robergh

Men lustigt ändå i Bryssel där man kör buss med två lägen på gasen, rakt upp eller rakt ner, så fanns det gott om Volvo B59 karosserade på ett sätt så att de lustigt nog var snarlika Scania CR111! Dessa bussar var många och gamla och kördes som nämnts på stenlagda gator etc. ....men höll hur bra som helst!(Förutom bitar av innertaken som brukade ramla ned då och då!)

Anledningen till att bussarna kördes (körs?) på det här sättet var att STIB som trafikbolaget heter tillämpade ett system med ackordkörning för chaufförerna! Tänk er det, ackord i persontrafik i stadstrafik!
Märkligt ändå är det! Kanske STIB ställde högre krav på utförande än SL gjorde, kanske dessa chassin var tillverkade i Belgien?

Många gånger i Bryssel sa man till chaffisen att det rök om något hjullager på bussen och chaffisen ryckte bara på axlarna och svarade "Cé normale!" Så de går tydligen att köra utan hjullagerfett också! :D

Mr H

Bussföraren

Citat från: Mr H skrivet 27 september 2011, 13:43:08 PM
Men lustigt ändå i Bryssel där man kör buss med två lägen på gasen, rakt upp eller rakt ner, så fanns det gott om Volvo B59 karosserade på ett sätt så att de lustigt nog var snarlika Scania CR111! Dessa bussar var många och gamla och kördes som nämnts på stenlagda gator etc. ....men höll hur bra som helst!(Förutom bitar av innertaken som brukade ramla ned då och då!)

Anledningen till att bussarna kördes (körs?) på det här sättet var att STIB som trafikbolaget heter tillämpade ett system med ackordkörning för chaufförerna! Tänk er det, ackord i persontrafik i stadstrafik!
Märkligt ändå är det! Kanske STIB ställde högre krav på utförande än SL gjorde, kanske dessa chassin var tillverkade i Belgien?

Många gånger i Bryssel sa man till chaffisen att det rök om något hjullager på bussen och chaffisen ryckte bara på axlarna och svarade "Cé normale!" Så de går tydligen att köra utan hjullagerfett också! :D

Mr H

Förutom framvagnen var chassiet inte någon stor felkälla, att karosserna sprack, rutorna ramlade ur osv kan man inte skylla på chassiet.

robergh

Jag har för mig att STIB:s B59:or var karosserade av Jonckhere.

Men nog kan ett klent chassi ställa till det för en kaross och åstadkomma att den bryts sönder.
Var inte det bl.a problemet med SL Leyland H34 och att man då vid ombyggnaden satte upp en bred gummilist på taket strax bakom bakdörrarna så att karosserna skulle kunna röra sig utan att brytas sönder! Gav f.ö bussarna epitetet världens första tvåaxliga ledbuss! ;D. Nu var ju i och för sig både chassier och karosser på H34 dåliga vilket ju inte bidrog direkt till stabiliteten!

Nu tror jag inte att det var felet här men framvagnarna på B59 var så urusla så man kunde inte tro att det var samma företag som hade byggt B58 ett par år tidigare! Kanske framvagnarna var utförda på ett annat sätt i Bryssel?

Mr H

Björn Forslund

Volvos framvagnar på 60-talet var ett kapitel för sig. Föregångaren till lastbilen F88, Titan Tip-top lär ha haft en framvagn som gav fordonet sådana köregenskaper att många vägrade köra dessa. Detta ändrades dock på F88. Kanske återanvände man konstruktionen i B59?

robergh

Ja det är sant och det är lika illa på personvagnssidan!

Mr H