Linje 7, 12 och 15 i Borås

Startat av Bengt H, 25 september 2011, 14:34:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Peter Ödéns fina bild på vagn 109 i Borås fick oss Boråsnördar att dra oss till minnes det udda omlopp som berörde tre linjer, halva linje 15 samt linjerna 7 och 12 från dagen H den 3 septermber 1967 och flera år framöver. Det innebar ett evigt omskyltande och var en anledning att verkstadens klurige elektriker Magnusson exprimenterade med fjärrstyrda skyltar.

Här några bilder som visar lite av detta. Först ett körbesked från 1969 där man ser att det fanns ett heldagsomlopp som trafikerades av vagn 107, ett högtrafiksomlopp som kördes av vagn 108. Vagn 109 var den som gick enbart på linje 15 och hela dess sträcka Bergdalen - Södra torget - Hestra och det är också den som syns på Peters bild.

En bild från Södra torget där vagn 107 ska gå över till linje 15 och chauffören just skiftar linjeskylt på sidan

Baktill hade någon initiativrik person skrivit alla tre linjenumren

Sedan kom Magnussons trekantiga linjenummerskylt, här på vagn 121 vid ändstationen i Bergdalen. Jag tror att vagn 121 med tiden ersatte vagn 107 i det kopplade omloppet. En skiva kunde skjutas för och andra linjenummer än 7, 12 och 15 kunde skytas med linjerullen.

Samma buss vid "Tandpetaren" i korsningen Yxhammarsgatan/Allégatan. Här ser man att den vanliga sidoskylten är ersatt av en som sitter i fönstrets insida

yngrot

Verkligen underbara bilder roligt att få se detta jag bara hört talas om med 7 12 15 . 
Vilken körväg var det från Granbäcken på den tiden?? När jag körde var det ju linje 44 över Dammsvedjan  då fanns det heller inte så sena turer som på den gamla tiden så att säga.. Var kanske inte så lätta hålla tidtabellen körtiden i vissa lägen känns lite kort iof sig fanns ju inte alla vägbulor och annat elände på den tiden
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Tack för trevliga bilder på en företeelse som helt fallit mig ur minnet. Men det kan ju bero på att jag inte  bodde i Borås på den tiden fast mina föräldrar bodde kvar där så jag var i stan rätt ofta ändå.

Tänk att sitta och skriva ut de där körbeskeden på vanlig skrivmaskin. Av de jämna nedslagen att döma var det åtminstone en elektrisk maskin varför man inte behövde trycka så hårt på tangenterna men det fanns ju ingen annan möjlighet att korrigera skrivfel annat än med särskilt skrivmaskinssuddgummi eller skrapa försiktigt på pappret  med en tunn kniv. Tippex var inte uppfunnet - än mindre korrigeringsband. Inte heller gick det kopiera från tidigare rad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 september 2011, 14:42:23 PM
Verkligen underbara bilder roligt att få se detta jag bara hört talas om med 7 12 15 . 
Vilken körväg var det från Granbäcken på den tiden?? När jag körde var det ju linje 44 över Dammsvedjan  då fanns det heller inte så sena turer som på den gamla tiden så att säga.. Var kanske inte så lätta hålla tidtabellen körtiden i vissa lägen känns lite kort iof sig fanns ju inte alla vägbulor och annat elände på den tiden

Granbäcken-bussen torde vid den tiden ha gått samma väg som linje 44 sedan gick till Storängen och sedan fortsatt rakt fram där riksväg 27/41 nu går. Kristineberg var inte byggt 1969 och skulle man köra över Dammsvedjan blev det en återvändsgränd. Lars Kaggsgatan tillkom ett par år senare.

Mina föräldrar flyttade till Kristineberg 1973 och då vill jag minnas att man kunde åka med Granbäcken-bussen dit också.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 25 september 2011, 14:42:23 PM

Körvägen för linje 12 då var Södra torget - Bryggaregatan - Gånghestersvägen - Kråkeredsvägen, alltså direkt från stan och ut till Storängen - Transås - Kråkered - Granbäcken

Jonas Gustafsson

Välkommen tillbaks med din bildskatt, Bengt! Jag tror det var i maj du senast la upp bilder och jag har verkligen saknat bilder från dig!  :)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan K

Riktigt, riktigt fina bilder från Borås. Jag var barn på 70-talet, men jag minns väl de där bussmodellerna.

Kommer också ihåg 1976 då de nya Volvo-bussarna med "digital" nummertavla kom. En verklig brytning med kantig kaross istället för rund. Den modellen upplevdes ju då som "hypermodern" för att använda ett 70-tals-uttryck.

Hoppas det kommer fler fina Boråsbilder!