OMSI (bussimulatorspel) en snabb beskrivning

Startat av Cyklisten, 23 september 2011, 22:38:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Är det några fler här som har köpt spelet? Skulle gärna veta vad ni tycker. Själv brukar jag spela liknande spel/simulatorer relativt ofta, men har blivit lite uttråkad till slut. Därför avstod jag i början från att köpa OMSI, även om beskrivningen var intressant så var jag lite skeptisk med tanke på buggar och liknande då spelet verkade ganska amatörmässigt. Men nu var jag sjukskriven hemma i ett par dagar så det blev lite av spontanköp... jag blev positivt överraskad.
Även om grafiken lämnar en hel del att önska (vissa texturer laddas sent så man ser helt vita objekt om man vrider vyn för snabbt - det kan bero på mitt grafikkort) så är själva bussar väldigt fina och detaljerade, både när det gäller grafik och styrning. Man får från början bara två modeller, gamla MAN dubbeldäckare, dock i en massa olika årsmodeller/utföranden och reklammålningar (vodkareklam är med ;) )
Man har till och med satsat på att göra olika drivlinor och ljudfiler för olika versioner av samma buss, vilket höjer intrycket. Det går att välja väder och årstid, vilket påverkar en hel del. Det fanns ingen ACC 1989 så man får hålla koll på temperaturen inne i bussen, annars klagar tyskarna. Det kan även bli rejält halt på vissa ställen med.
Det jag tyckte var jobbigt i början var att lära sig styra, varken ratten eller bromsen återkommer till utgångsläget av sig själv, men det finns tangenter för detta. Det är bara att vänja sig. Trafiken kan också vara lite jobbig, det gäller att titta i speglarna, annars kan man råka smälla i en Golf 2:a eller Merca-taxi.
Från början finns det bara två "kartor", en tutorial-karta och en betydligt större från Berlin-Spandau som innehåller en hel del luriga ställen (speciellt en stor rondell vid U-bahn stationen), men spelet är av open-source karaktär så det finns en hel del att ladda när. Men först ska man behärska grunder (tips: stäng av biljettförsäljning i början, en störningsmoment)
Förresten, själva ljudet av motorn och transmissionen i de äldsta bussar från 1977/78 påminner rätt mycket om Volvo B10L (som jag var tvungen att åka med i Malmö), ibland händer det att växellådan blir galen och växlarna hoppar i för sent.
Även om jag inte kört så mycket buss IRL (bara inom garagen alltså) så tycker jag att OMSI är det enda bussimulatorspelet som känns realistiskt nog för att beskrivas med ordet "simulator".

Länk till spelets hemsida, avdelning screenshots: http://www.omnibussimulator.de/screenshots.htm

JW

Jag har spelet och är verkligen nöjd, är det bästa simulatorspelet hittills.

LS_SWE

jag tycker det är en riktigt bra Simulator, till och med bättre än Euro truck, dock inte på grafiken