Huvudmeny

Falkenberg 1971

Startat av Kent Skoog, 03 oktober 2007, 17:21:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén

1306 Scania BF 110 Autkori, foto Falkenberg sommaren 1971.

Bussmicke

Jag säger er bara; Oj oj oj
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Den här var intressant! Det är alltså en SJ-buss. Men lacken ser inte ut som SJ:s bussar. Är detta en buss som SJ tagit över av någon annan och därför behållit lacken men kompletterad med SJ-logga och nummer? Eller provade SJ någon ny lack? Eller hade man någon speciallack för någon speciell funktion?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 oktober 2007, 18:57:03 PM
Den här var intressant! Det är alltså en SJ-buss. Men lacken ser inte ut som SJ:s bussar. Är detta en buss som SJ tagit över av någon annan och därför behållit lacken men kompletterad med SJ-logga och nummer? Eller provade SJ någon ny lack? Eller hade man någon speciallack för någon speciell funktion?

Varför inte använda den förträffliga kunskapskällan Svensk Busshistoria?
Bussen är alltså N660 >  EKJ750 och en Scania BF110 från 1969. Den tillhörde från början G.A. Andersson, som körde stadstrafiken i Falkenberg. Sedan kan man ju undra vad Andersson tänkte använda bussen till. Den lämpar sig knappast för stadstrafik, men kanske han körde viss beställningstrafik också.
Som en kuriositet kan nämnas att SJ 1306 också var nummer på det ånglok som Svenska Järnvägsklubben en gång var ägare till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2007, 19:16:21 PM
Varför inte använda den förträffliga kunskapskällan Svensk Busshistoria?
Bussen är alltså N660 >  EKJ750 och en Scania BF110 från 1969. Den tillhörde från början G.A. Andersson, som körde stadstrafiken i Falkenberg. Sedan kan man ju undra vad Andersson tänkte använda bussen till. Den lämpar sig knappast för stadstrafik, men kanske han körde viss beställningstrafik också.
Som en kuriositet kan nämnas att SJ 1306 också var nummer på det ånglok som Svenska Järnvägsklubben en gång var ägare till.

Är det någon som vet om bussen senare lackats om till SJ-orange?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

storling

Detta var en buss som vi hade i Gislaved.Sj tog över den och 1305 när dom köpte från Nässjö.

S Svensson

1306 bör om jag minns det rätt blivit omlackad till SJ linjefärg ca 1973,möjligen sent 1972. Märk att bussen i fråga var blålackad.
Företaget i fråga bedrev tätortstrafik och hade dessutom resetjännst med beställningskörning. Leif Elg har skrivit en bok om trafiken i Falökenberg. Företaget hade också två Larvik. Den ena liknade SJ ,nr 1304,medan 1305 var den sk turistmodellen av stål. Den var ursprungligen lev utan inredning. Det fanns redan i lager från 60 talet. Fällbara säten fanns. Sedan ca 1975 monterades CF säten in med grönt tyg.
Mest intressant var tätortsvagnarna som SJ tog över. De kom ursp från Ålborg. 4120 blev kvar länge i annan ägo medan de båda andra skrotades i Vislanda. SSn

CF

Hej

I følge mine notater, blev 1304, 1305 og 1306 alle overtagne 19700201. Både 1304 og 1305 var Larvik-vogne.

1304 EKJ730 Scania-Vabis BF56.64 Larvik 1965    f.d. G.A. Andersson, Fallköping 1970
1305 EKH736 Scania-Vabis BF76.59 Larvik 1967   f.d. G.A. Andersson, Fallköping 1970
1306 EKJ 750 Scania-Vabis BF110.59   Autokori   1-0-0 1969 f.d. G.A. Andersson, Fallköping 1970

:-)

S Svensson

I Sverige kallar vi kommunen i Halland för Falkenberg.
Sedan finns det ett antalminst 4, som heter samma i Tysklöand .