Efterlyses SL's äldsta linjeuppgifter

Startat av esselpost, 22 september 2011, 10:34:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

esselpost

Vilket år började SL's linjeuppgifter ges ut?, alltså listorna som beskriver busslinjernas körväg i detalj? Jag tror att det var på 70-talet någon gång. Finns det nån forummedlem som har så gamla linjeuppgifter? Det skulle vara skoj att se dem i så fall, tex fotade och postade här.

JDS

Har några linjeuppgifter som är utskrivna på SL blankett 1347 med tryckmånad 72-11, däribland en linjeuppgift för Lidingöbanan som anges gälla från och med 73-02-18. Någonting säger mig därför att dessa linjeuppgifter infördes samtidigt med zontaxans införande, kanske framför allt för att på ett städat sätt dokumentera zongränserna?

Max W

SL startade ju i januari 1967, men föregångaren Stockholms Spårvägar AB (i Stockholm stad) hade speciella turlisthäften för varje linje. På baksidan av dessa häften fanns överst en körvägsbeskrivning och på nedre halvan en hållplatsförteckning. Vid de hållplatser som endast fanns i en riktning markerades detta med en pil (uppåt eller nedåt).
Så linjeuppgifter i någon utforming har säkert funnits sedan början på 1950-talet i alla fall.
SJ Biltrafik hade ju körspecar. Kanske Åfeldt vet mer om den sidans motsvarighet till nutida linjeuppgifter.
/Max

Ingwar Åfeldt

Jag har några SL Turlistor med körspec för trafiken Stockholm - Örlogsbasen, Muskö, från 1970.

Körspec fanns på sid 2-3. Ut- och inryckningsvägar och fler körspecade sträckor fanns på de följande sidorna.

Vad det gäller SJ så var körspecarna, om de fanns, väldigt summariska. Nedan exempel på körspec från SJ i Linköping, där jag körde i början av 70-talet.

Dessa var i huvudsak avsedda att ha hemma så man kunde se hur tjänsterna var. Under själva tjänstgöringen användes en tjänstespec enligt nedan.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Kan lägga till en tjänstspec/körspec från Ösmo 1970, ca ett år efter SL tagit över SJs busstrafik.

M v h
Ingwar

Ulf Broman

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 september 2011, 08:22:16 AM
Kan lägga till en tjänstspec/körspec från Ösmo 1970, ca ett år efter SL tagit över SJs busstrafik.

M v h
Ingwar

En undran: Var det bara skolbussturer (plus tomturer) i denna tjänst, eftersom det inte anges vilka linjenummer som gäller?
Har du någon spec för någon tjänst som hade med några ordinarie linjer?

Bussföraren

Citat från: Ulf Broman skrivet 25 september 2011, 18:48:22 PM
En undran: Var det bara skolbussturer (plus tomturer) i denna tjänst, eftersom det inte anges vilka linjenummer som gäller?
Har du någon spec för någon tjänst som hade med några ordinarie linjer?

Det är väl en "vanlig" linjetur.

FOA-Öso

esselpost

Tack för alla bidrag till tråden. Roligt att se dessa bilder! och att linjeuppgifterna såg så olika ut. 73 verkar utseendet blivit lite mer standardiserat. Är det någon som har linjeuppgifter från SL's 400-linjer från 70 talet?

Max W

Citat från: esselpost skrivet 26 september 2011, 20:26:15 PM
73 verkar utseendet blivit lite mer standardiserat.
Det stämmer! SL fick ny VD (Ingemar Bäckström)i januari 1973 som faktiskt reformerade SL ganska bra. Jag gillade verkligen honom.
Han standardiserade info-bladen som fanns sedan SS-tiden och inbegrep även där SJ-ärvda BGO, dvs Bussgruppsorder.
Nu kom allt att helt enkelt kallas TRAFIKMEDDELANDEN med olika typ-beteckningar beroende om fet gällde stadstrafiken eller kontorsfolket.
Bäckström vore kanske värd en minnestråd under "ordet fritt", känner jag nu.
/Max

JDS

Citat från: Max W skrivet 27 september 2011, 11:11:20 AM
Det stämmer! SL fick ny VD (Ingemar Bäckström)i januari 1973 som faktiskt reformerade SL ganska bra. Jag gillade verkligen honom.
Han standardiserade info-bladen som fanns sedan SS-tiden och inbegrep även där SJ-ärvda BGO, dvs Bussgruppsorder.
Nu kom allt att helt enkelt kallas TRAFIKMEDDELANDEN med olika typ-beteckningar beroende om fet gällde stadstrafiken eller kontorsfolket.
Bäckström vore kanske värd en minnestråd under "ordet fritt", känner jag nu.
/Max

Jag tror inte att han standardiserade linjeuppgifterna under sin VD-tid eftersom blanketten är tryckt i november 1972, däremot kanske han gjorde det från någon annan befattning innan dess?

Hasse L

Några linjeuppgifter från SS 1948-49. Hoppas de går att läsa, skulle kanske inte ha försökt klämma in 4 st på en gång.

Mvh /H.