Huvudmeny

En nylackad 5858 (bild)

Startat av Jacob, 21 september 2011, 00:49:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Relativt i alla fall, senast jag såg den var den UL03-grå. Fotad 2011-09-20 vid Grindstugan i Uppsala.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Jacob A skrivet 21 september 2011, 00:49:11 AM
Relativt i alla fall, senast jag såg den var den UL03-grå. Fotad 2011-09-20 vid Grindstugan i Uppsala.

//Jacob

Trevligt! Tack för denna fina bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Redan omlackad?? Det gick ju snabbt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Hm. Är inte det helt bortkastade pengar om Nobina inte vinner upphandlingen?

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 19:21:48 PM
Hm. Är inte det helt bortkastade pengar om Nobina inte vinner upphandlingen?

Helt bortkastat är det inte, jag får något att fotografera...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 september 2011, 23:03:32 PM
Helt bortkastat är det inte, jag får något att fotografera...

Jo, det är det, då privatpersoners hobby inte har något med landstingets skattemedel att göra. Rykten gör gällande att UL (dvs landstinget) nyligen kastat in pengar till vissa trafikutövare för att de ska lacka om några gråa bussar i gult. Jag tycker skattepengarna (i detta fall c:a 100 000 kr?) ska användas till bättre saker än så. T.ex att laga det maskinella, samt bälten, AC och annat mer relevant som resenärerna kritiserat. Eller till en enda månadslön för den förre VD:ns 18 månader långa fallskärm...

Det var ett stort misstag att införa Skånefärgen så tidigt i Uppland. Det hade man kunnat börja kräva först nu 2012, och därmed sluppit onödiga utgifter. UL måste ha varit Sveriges dyraste trafikhuvudman mellan 2001 och 2011 med tanke på alla stora och små misstag som i slutändan drabbar skattebetalarna.

bjorn_k

Ja, egentligen tror jag det kvittar vad färgen på utsidan är... Sålänge paxen märker av fräscha bussar som får god och regelbunden service, bussar som kommer i tid osv osv... Vill man ändå märka bussen på något sätt finns stripes eller dekaler... Det har dom ju förresten redan praktiserat inom UL, vissa röda bussar stoltserar ju med vita fina (stora) UL dekaler på bakstammen exvis... Snyggt och flexibelt. Behåll grundlackeringen tycker jag!

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2011, 00:37:07 AM
Jo, det är det, då privatpersoners hobby inte har något med landstingets skattemedel att göra. Rykten gör gällande att UL (dvs landstinget) nyligen kastat in pengar till vissa trafikutövare för att de ska lacka om några gråa bussar i gult. Jag tycker skattepengarna (i detta fall c:a 100 000 kr?) ska användas till bättre saker än så. T.ex att laga det maskinella, samt bälten, AC och annat mer relevant som resenärerna kritiserat. Eller till en enda månadslön för den förre VD:ns 18 månader långa fallskärm...

Det var ett stort misstag att införa Skånefärgen så tidigt i Uppland. Det hade man kunnat börja kräva först nu 2012, och därmed sluppit onödiga utgifter. UL måste ha varit Sveriges dyraste trafikhuvudman mellan 2001 och 2011 med tanke på alla stora och små misstag som i slutändan drabbar skattebetalarna.

Dessa rykten som väl härstammar från en viss depåverkstad ska man inte tillmäta någon betydelse, det är i princip aldrig nånsin som en THM betalar specifikt för en omlackering med undantag för då man provar nya designer eller flyttar en beställning av ett fordon mellan två användningsområden (med olika lackeringar)
I nu gällande avtal finns inga designkrav av den typ som fanns i tidigare avtal.

Däremot är det alltid kostnadsdrivande att i huvud och tilläggsavtal kräva ett omdesignande av befintliga fordon med annan takt än vid nödvändiga omlackeringar, men det blir ett generellt påslag på grundpriset och inte något riktat "bidrag" till specifika fordon.

Ersa

Men har den gula "UL05-färgen" någonsin skrivits in i Nobinas gamla avtal? För Nobina har väl inte vunnit några nya UL-upphandlingar mellan 2005 och interimsupphandlingen? Hur går det till när en THM ändrar färgkraven mitt under en avtalsperiod? KR Trafik vann ju Östhammar med trafikstart sommaren 2003 med "UL03-grå" bussar, men tvingades redan två-tre år efter sin trafikstart att börja lacka om sina Östhammarbussar i gult.

Hade det inte varit billigare att införa ändringar av denna länslack samt UL-loggan enbart i och med de två stora upphandlingarna av all busstrafik med trafikstart sommaren 2011? (Förutsatt att allt gick som det borde ha gått, utan läckor).

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 22 september 2011, 02:06:49 AM
Men har den gula "UL05-färgen" någonsin skrivits in i Nobinas gamla avtal? För Nobina har väl inte vunnit några nya UL-upphandlingar mellan 2005 och interimsupphandlingen? Hur går det till när en THM ändrar färgkraven mitt under en avtalsperiod? KR Trafik vann ju Östhammar med trafikstart sommaren 2003 med "UL03-grå" bussar, men tvingades redan två-tre år efter sin trafikstart att börja lacka om sina Östhammarbussar i gult.

Hade det inte varit billigare att införa ändringar av denna länslack samt UL-loggan enbart i och med de två stora upphandlingarna av all busstrafik med trafikstart sommaren 2011? (Förutsatt att allt gick som det borde ha gått, utan läckor).

Fritt ur minnet så infördes den grå färgen i 2001 års upphandling och den gula runt 2005-2006, innan 2001 var det ju den ursprungliga blanddesignen mellan UL:s färg och operatörens.

Inför man en ny design under pågående avtal händer normalt inte mer än att man lackar om de bussar som ändå behöver en lack till den nya designen och under förutsättning att det inte är fråga om någon udda specialdesign så behövs ingen prisjustering.

Ska man däremot lacka om bussar i en snabbare takt än vad det allmänna skicket kräver behövs ett tilläggsavtal och då blir det normalt ett tillägg på grundpriset per fordon som ska täcka merkostnaden att lacka om fordon i förtid (man tar ju de äldsta först som har längst "slittid")

Men i o m nu gällande avtal så finns det ju inga designkrav som inte redan är uppfyllda