Bussar i Karlskrona i januari 1992

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 september 2011, 18:21:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från Falkenberg blev det tåg till Halmstad och därifrån med Swebus linje 700  till Kristianstad. Tidigt möte med Länstrafiken i Kristianstad angående sjukresor och sedan åkte jag via Karlskrona och Kalmar till Borås, där mamma fick stå för alternativ till ett hotellrum.

Under uppehållen i Halmstad och Kristianstad var det för mörkt och dessutom för lite tid för bussfotografering men i Karlskrona blev det några stycken bilder.

KOZ254, fd Karlskrona Kommunala Affärsverk 2

KSL195,  fd Karlskrona Kommunala Affärsverk 23

OJB536,  fd Karlskrona Kommunala Affärsverk 17, sedan Swebus 0796

FYZ319, sedan Swebus 0790

BSX241

LOH998, fd Karlskrona Kommunala Affärsverk 11

DDP092

MDC745

NDY915

scaniaolsson

Lägg också märke till det andra historiska fordonet i bild nr 5.
Nämligen en televerksbil, dessutom är den orange !!! Detta är idag ett sedan länge ett omöjligt motiv.
Televerket finns inte längre och underhållet sköts av en uppsjö olika större och mindre bolag som underentreprenörer eller underunderunderentreprenörer (ironi !!!!).

Allt var inte bättre förr men vissa saker blev nog varken billigare eller bättre när det skulle bolagiseras / privatiseras.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Muk

Trevliga bilder Staffan!

Swebus 2685 och 2868 fanns kvar i Blekinge när jag flyttade dit 2005. :)

Swebus 2685

Swebus 2868 (& 2636)

Fredde

Vill minnas att 948 även rullade i Kalmar.. Kan det stämma?

yngrot

Trevligt Karlskrona är ju inte så vanligt förekommande. Var det enbart svansmotor i stadstrafiken där ??  Har faktiskt kört en Karlskrona vagn i Borås :D den var där på demokörning ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Tack för detta trevliga bildsvep från Karlskrona. Bussarna bär Blekinge Länstrafiks första färgsättning. Innan denna infördes hade varje trafikutövares bussar egna färgsättningar, t ex KKA (stadsbussarna i Karlskrona) och SJ-Buss.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 september 2011, 18:32:29 PM
... t ex KKA (stadsbussarna i Karlskrona)...

...och "KKA"torde uttydas KarlskronaKommunalaAffärsverk?
(ty efterföljaren"Affärsverken"driver än idag båttrafiken runtom i Karlskrona)/Ulf