Norrbottensupphandling överklagas

Startat av RoggaBoy, 20 september 2011, 13:28:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy


TaxiPer

Ja, och vem är förvånad?! Som det har målats upp i tidningarna så är det ju
såååååå synd om Veolia/Granbergs och kan man tänka nu är det plötsligt väldigt
tydligt att Granbergs är Veolia numer. Om Centrala buss hade förlorat allt skulle
det har varit samma snyfthistorier i tidningarna då??? Knappast, chaffisarna kommer ju inte
att bli arbetslösa, de flesta - som vill i alla fall - kommer att fortsätta att köra, dock med
nya arbetsgivare!

Va trött man blir - fast inte blir man förvånad!

Ersa

Det brukar i regel bli fler "snyfthistorier" i media när smååkare förlorar körning, jämfört med när en multinationell koncern tappar trafik.


TaxiPer

Ja det här var ju inget nytt det är samma sak som sagts redan förra veckan i Norrbottens Kuriren och även i NSD, bara lite omskrivet.
Sen är det ju så att Veolia/Granbergs har haft trafiken på de flesta av de omdiskuterade sträckorna och bör vara väl
medvetna om resandeunderlag, så det verkar konstigt att man tar upp något som man har haft möjlighet att kolla upp
internt - det går ju att fråga chaffisarna som kör bussarna, dom har väl viss koll trots allt!
Omforma pratet till ettor och nollor i datorn får väl någon som är bevandrad i datorer göra, då bör man ju ha väldigt mycket
information om de olika linjerna eller...?!

LinusG

TaxiPer: Vet inte riktigt om vi läst samma artiklar, men någon snyft artikel har då inte jag hittat faktiskt.
Att det står att personalen kommer att få byta arbetsgivare anser inte jag är att snyfta i media?

Detta är trots allt spelets regler och inget som ingen visste att det inte kunde ske.

/Linus


CR

Klipp från Busstidningen:
– Vi har inte begärt den här informationen, men det ska gå till så att om någon begär information så ska alla få samma, säger Björn Sverin, affärsområdeschef vid Veolia transport till Norrbottens-Kuriren.

Länstrafiken i Norrbotten tillbakavisar kritiken.

– Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft trafik på sträckor som det gäller och bör därför känna till förhållandena. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten till tidningen


Lagen om offentlig upphandling är 100% tydlig på detta, att om en anbudsintressent ställer en fråga till den upphandlande enheten (läs Länstrafiken i Norrbotten), så ska ALLA anbudsintressenter få ta del av både frågan och svaret.

Veolia/ Granbergs har som jag ser det 99,98 % chans att få rätt i domstol och att länstrafiken i Norrbotten åker på att göra om upphandlingen!

Det har ingen betydelse om någon anbudslämnare tidigare har kört trafiken och därmed "borde" känna till förhållandenna. En upphandling är alltid ett nytt kapitel, där allt det "gamla" inte får räknas in.

RoggaBoy

Det var väl på samma grund som Busspoolen i Västerbotten överklagade och förlorade?

CR

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 17:23:12 PM
Klipp från Busstidningen:
– Vi har inte begärt den här informationen, men det ska gå till så att om någon begär information så ska alla få samma, säger Björn Sverin, affärsområdeschef vid Veolia transport till Norrbottens-Kuriren.

Länstrafiken i Norrbotten tillbakavisar kritiken.

– Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft trafik på sträckor som det gäller och bör därför känna till förhållandena. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten till tidningen


Lagen om offentlig upphandling är 100% tydlig på detta, att om en anbudsintressent ställer en fråga till den upphandlande enheten (läs Länstrafiken i Norrbotten), så ska ALLA anbudsintressenter få ta del av både frågan och svaret.

Veolia/ Granbergs har som jag ser det 99,98 % chans att få rätt i domstol och att länstrafiken i Norrbotten åker på att göra om upphandlingen!

Det har ingen betydelse om någon anbudslämnare tidigare har kört trafiken och därmed "borde" känna till förhållandenna. En upphandling är alltid ett nytt kapitel, där allt det "gamla" inte får räknas in.

Förtydligande: OM det är som det står i busstidningen och det går att bevisa det för domstolen, så kommer sannolikt Veolia/Granbergs få rätt.

CR

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 oktober 2011, 17:27:30 PM
Det var väl på samma grund som Busspoolen i Västerbotten överklagade och förlorade?
Jovisst, med den skillnaden att det visst framgick av förfrågningsunderlaget (som alla anbudslämnare hade tagit del av!), det som Busspoolen hävdade att endast Nobina och Veolia fick muntlig information vid förhandlingar med Länstrafiken efter inlämnade anbud.

RoggaBoy

Tack för bra svar om skillnaden mellan dessa upphandlingar, CR!

Lulebjörnen

...och så här tyckte Förvaltningsrätten...

www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6592910
"-Juridik är juridik och det  är inte alltid lätt att göra rätt trots att vi försöker" anser vd...

Nästa runda blir Kammarrätten?

Lasse i Bdn

Citat från: Lulebjörnen skrivet 16 december 2011, 07:35:12 AM
...och så här tyckte Förvaltningsrätten...

www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6592910
"-Juridik är juridik och det  är inte alltid lätt att göra rätt trots att vi försöker" anser vd...

Nästa runda blir Kammarrätten?


Norrbottens-Kuriren skriver också om detta
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6213818


Lulebjörnen

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 18 december 2011, 08:19:39 AM

Norrbottens-Kuriren skriver också om detta
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6213818


Jo, och resultatet är ju inte helt oväntat att överklagan överklagas, sen går det nog att överklaga alltihop en runda  till...

Det verkar ju vara en praxis numera att dra alltihop till sin spets vad det än ska göras, men det skapar väl det numera bevingade uttrycket "sysselsättning" åt berörda instanser...

Lasse i Bdn

Länstrafiken i Norrbotten inbjuder till nya anbud på den trafik som Veolia och Granbergs förlorade och tydlingen överklagade
Paket 1 Linje 14 Luleå-Piteå (kördes tidigare av Cetrala buss)
Paket 2        21 Arvidsjaur-Boden-Luleå
                  31 Älvsbyn-Luleå
                  32 Älvsbyn -Piteå
                  36 Piteå-Älvsbyn-Jokkmokk
Paket 3 Linjerna 23, 28, 29, 30 Boden-Luleå
Paket 4 Linje 46 Pajala-Gälivare

Trafikstart  2012-12-09
Under förutsättning att förvaltningsrättens dom vinner laga kraft