D80 levererar - En ledbuss på 152:an... Omstart

Startat av Nico, 03 oktober 2007, 11:32:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico



Tar mig friheten att återflytta de 'bussiga' aspekterna av tråden kring denna trevliga bild med dess för platsen udda motiv. Om någon tar illa upp så tja... har det blitt något fel som slunkit med så skyller jag bara på att det är jobbigt att klippa å klistra.  :D  ;)



Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 21:53:43 PM
...något jag aldrig har sett IAF! - kommentera gärna, är ärligen sjukt nöjd över bilden :-)




Citat från: Nico skrivet 02 oktober 2007, 22:24:29 PM
Ööh, tycker oxå att det verkar lite udda att det går ledvagn på 152:an. Troligen finns det dock inga direkta förbud mot det då nästan alla gator (är osäker på Gröndal dock) som trafikeras rullar det tidvis ändå andra linjer som tursätts med ledvagn. För mig som glad amatör var det dock en fin bild på ett stycke verklighet som kommer att vara nog så kul att se på om 20-30 år.  :D


Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 22:38:59 PM
Taaack! - *ler* - precis min avsikt också =) - jag är a) tokigt nöjd med att fångat det jag fångade och b) fått fram en levande känsla i bilden trots taskigt väder/ljusförhållande, sen att inte hela bilden är tokskarp, se det sk*ter jag i, precis det som var min avsikt med att visa lånevagnen på 160:an också, ingen fototekniskt perfekt bild alls, inte i närheten! - men samtidigt tycker jag att det är underbar fart i den och att bussen lyser upp de gråa helt suveränt mycket!


Citat från: Kvarne skrivet 03 oktober 2007, 02:13:18 AM
Handens Flexbuss ("Störningsjouren" som ryckte ut och körde en tur åt Söderort)

Ang ledbusstillstånd så finns inget förbud så vitt jag vet. Solna-området är grönt -Det går ju ledbussar på 509, Gröndal är lika grönt -Ledbussar för ersättning av Spårvagnen samt Årsta Partihallar -Industriområde där det rullar fullt med långtradare...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Jag kan ju passa på att tillägga att det var mitt fel att bussen hamnade på bilden vid det aktuella tillfället överhuvudtaget...
Orsaken var vagnfel på den buss som egentligen skulle kört turen.
//Fredrik

Bussmicke

Kunde inte det vagnfelet varit vid 13-.tiden istället?  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 oktober 2007, 15:37:06 PM
Jag kan ju passa på att tillägga att det var mitt fel att bussen hamnade på bilden vid det aktuella tillfället överhuvudtaget...
Orsaken var vagnfel på den buss som egentligen skulle kört turen.
//Fredrik

Ja, jag är ju inte ledsen ;-)

LinusA

Nico och Kvarne:

I linjebeskrivningen - trafikeringsplanen för 152:an från 07-04-01 står:

"Fordonskrav: Normalbuss för förortstrafik. Tillstånd för ledbusstrafik finns ej."

http://www.sl.se/ficktid/l-besk/152.pdf

  :-X

Simon A

Varför är det förbud för ledbussar på vissa linjer? Låter fånigt tycker jag men jag är ju inte från Stockholm och vet likaså inte vad som gäller där. Någon som har lust att förklara? :)

//Simon

Ersa

Lite störande att SL även kan kräva att det måste gå enbart ledbussar på vissa linjer, trots att det kanske inte är speciellt många resenärer under vissa tider, så en vanlig kortvagn kan räcka gott och väl.

Magnus_J

Lite störande att SL kräver att det ska gå kortbussar på vissa linjer, trots att det är halvtimmerstrafik på helger och många resenärer  ::)

Wolfie

Citat från: Simon A skrivet 25 oktober 2007, 21:24:46 PM
Varför är det förbud för ledbussar på vissa linjer? Låter fånigt tycker jag men jag är ju inte från Stockholm och vet likaså inte vad som gäller där. Någon som har lust att förklara? :)

//Simon

I Stockholm finns en lokal trafikföreskrift som begränsar längden på bussar på många gator, bara vissa gator är undantagna från denna regel. På många ställen där det går ledbussar så har man särskilda tillstånd för att få köra där.

Cero

Citat från: Simon A skrivet 25 oktober 2007, 21:24:46 PM
Varför är det förbud för ledbussar på vissa linjer? Låter fånigt tycker jag men jag är ju inte från Stockholm och vet likaså inte vad som gäller där. Någon som har lust att förklara? :)

//Simon

Från SL:s sida bygger ledbusstillstånden, förutom kommunernas tyckanden, sannolikt också på rent praktiska saker. Det kan omfatta exempelvis hållplatslängder och -placeringar som på en ren kortvagnslinje kan innebära att en ledbuss blockerar övergångsställen, korsningar, etc. Ett exempel på detta är hållplatsen för 163 + 173 i Fruängen, där den västgående inte klarade av ledbussarna på 173:an före ombyggnaden. Därför fick 173:an i flera år sanna vid en ytterst temporär hållplatshistoria 200 meter längre fram. 163:an körs aldrig med ledbuss så där gick det bra även före ombyggnad.

Andra skäl kan vara utseendet på vändslingor, refugplaceringar, trånga gator, där det förvisso kanske med stor försiktighet går att framföra en ledbuss men det är inte lämpligt i linjetrafik.

Citat från: Verspieder skrivet 25 oktober 2007, 21:31:33 PM
Lite störande att SL även kan kräva att det måste gå enbart ledbussar på vissa linjer, trots att det kanske inte är speciellt många resenärer under vissa tider, så en vanlig kortvagn kan räcka gott och väl.

Frågan är om det krävs av SL eller om det beror på att omloppen är så lagda?

Citat från: Magnus_J skrivet 26 oktober 2007, 10:44:15 AM
Lite störande att SL kräver att det ska gå kortbussar på vissa linjer, trots att det är halvtimmerstrafik på helger och många resenärer  ::)

Detta är väl en kombination av vagntillgång i det aktuella garaget och att det av s.k. omloppstekniska skäl inte alltid är möjligt att få ut ledbuss på rätt linje vid rätt tidpunkt. Om det är ständigt kortvagn kan det ju också bero på det jag skrev ovan om det lämpliga att köra ledbuss på den aktuella linjen. Dock kan man ju tycka att turtätheten kunde få öka då istället, men allt kostar ju.

/Cero

Nico

Undrar lite om det är så att SL verkligen kräver att det går normalvagn på vissa linjer? Snarare är det nog så att entreprenörer ibland bara får betalt för en normalvagn och då det ändå faktiskt kostar lite mera att köra en ledvagn så undviker man det, speciellt om kan kanske inte har så många. Undantag finns dock, t.ex. omloppstekniska skäl, tillgångsmässiga diton osv. Man kanske måste ha något som klarar miljözon och det enda som finns att tillgå är en ledvagn trots att normalvagn är beställt, man har fler ledvagnar än normalvagnar osv.

Enda undantaget blir då linjer där man inte får köra ledvagn beroende på diverse krav. Det kan vara framkomlighet, tillståndskrav mm. Vad gäller biten genom Gröndal så tycker jag ändå att det är lite konstigt att det saknas ledvagnstillstånd just där. Dels går det spårvagnar som väl är en bra bit längre än en vanlig ledvagn och dels borde även eventuell ersättningstrafik för 22:an kunna gå med ledvagn för att möta behoven. Nu vet jag inte vem som har kontraktet för den ersättningstrafiken. Gissar dock på Veolia själva och de har i dagsläget (i SL-land) inte så mycket annat än de gamla ledvagnar som blev över från Råsta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Citat från: Nico skrivet 26 oktober 2007, 11:30:56 AM

Enda undantaget blir då linjer där man inte får köra ledvagn beroende på diverse krav. Det kan vara framkomlighet, tillståndskrav mm. Vad gäller biten genom Gröndal så tycker jag ändå att det är lite konstigt att det saknas ledvagnstillstånd just där. Dels går det spårvagnar som väl är en bra bit längre än en vanlig ledvagn och dels borde även eventuell ersättningstrafik för 22:an kunna gå med ledvagn för att möta behoven.


Va...? Vad jag vet får man köra ledvagn genom Gröndal just pga det du skriver, Tvärbaneersättningsbussarna(långt ord!) skall ju kunna köra där!
Därför finns väl ett Lb-tillstånd för denna sträcka..?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Simon A

Jag tackar för svaren. Det är nog något bättre i Uppsala på dispanser för ledbussar för enligt min pappa så har de dispans att köra ledbuss över hela stan och det är inte ovanligt att se kortvagnslinjer med en enstaka ledvagn ibland. Enda undantaget är nog 4:an men en ledbuss klarar inte av att vända Hågaby.

//Simon

Fredrik Mattsson

Citat från: Simon A skrivet 26 oktober 2007, 14:48:20 PM
Jag tackar för svaren. Det är nog något bättre i Uppsala på dispanser för ledbussar för enligt min pappa så har de dispans att köra ledbuss över hela stan och det är inte ovanligt att se kortvagnslinjer med en enstaka ledvagn ibland. Enda undantaget är nog 4:an men en ledbuss klarar inte av att vända Hågaby.

//Simon

som tagits upp tidigare, inga problem att vända i Hågaby, med ledvagn.