Buss från 80talet att låna för filminspelning?

Startat av skote, 19 september 2011, 12:11:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

skote

Hej, hoppas inte att jag skriver detta i fel forum nu, jag ber om ursäkt i så fall.

Vi ska spela in en kortfilm i Skåne andra veckan i oktober, och behöver en buss från sent åttiotal/tidigt nittiotal, någon av er busskunniga här som känner någon man kanske skulle kunna fråga, eller som kanske har en själv ni skulle vilja låna ut? Det är ett litet projekt utan någon budget, så vi har inte råd att hyra en, men det är ju samtidigt bra reklam för er!

Hoppas där finns någon! Tack.

bjorn_k

Jag tror nog ni hittar någon, tyvärr har jag ingen egen buss att bidra med... Det blir förmodligen ganska mycket lättare för er om ni kan skramla till milersättning/dieselkostnaden, det är inte gratis att vara entusiast :-S

Håller tummen!

Björn Forslund

Citat från: bjorn_k skrivet 19 september 2011, 23:10:17 PM
Jag tror nog ni hittar någon, tyvärr har jag ingen egen buss att bidra med... Det blir förmodligen ganska mycket lättare för er om ni kan skramla till milersättning/dieselkostnaden, det är inte gratis att vara entusiast :-S

Håller tummen!

Det vore kanske enklare om ni frågade något lokal bussentreprenör/bussbolag om ni kan få filma i någon av av deras äldre bussar. Det finns inte så många som har bussar i original från omkring -90 privat och det kostar som sagt pengar att ha fordonet påställt (dyr skatt +försäkring) och köra det (bränsle).

Janne Rickman

Har inte Thygessons sin gamla Wiima kvar. Det är en 80-talare har jag för mig,

/Janne

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 20 september 2011, 19:26:00 PM
Har inte Thygessons sin gamla Wiima kvar. Det är en 80-talare har jag för mig,

Har de inte rentav 2-3 st? Eller är det bara en kvar nu?

Peter Öden

Hej !

Enligt Transportstyrelsen ska de ha BPR 803, Vlo B 10M-65 från 1982, 1:a reg. 1982-08-20.
Brukare: Thygessons Bussar AB/Broby, leasinggivare: Tanirac AB. Förv.dat 1995-05-01 och
avställd 2010-08-26. Senaste godkända besiktning 2011-06-29.

Mvh Peter Ö

Ersa

Jag hoppas att SvOF och SSS håller sig framme när Thygessons väl börjar gå i säljartankar. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 20 september 2011, 19:46:48 PM
Hej !

Enligt Transportstyrelsen ska de ha BPR 803, Vlo B 10M-65 från 1982, 1:a reg. 1982-08-20.
Brukare: Thygessons Bussar AB/Broby, leasinggivare: Tanirac AB. Förv.dat 1995-05-01 och
avställd 2010-08-26. Senaste godkända besiktning 2011-06-29.

Mvh Peter Ö

Så här såg den ut för 23 år sedan:

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 19:51:35 PM
Jag hoppas att SvOF och SSS håller sig framme när Thygessons väl börjar gå i säljartankar. :)

Hur många bussar ska SvOF ha egentligen?
Är det inte bättre att bara ha det man kan ta hand om och hålla i skick än att det bara står?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 20 september 2011, 21:14:49 PM
Hur många bussar ska SvOF ha egentligen?
Är det inte bättre att bara ha det man kan ta hand om och hålla i skick än att det bara står?

Nej! Cirkulation och optimering av inventarierna för böveln! 8)

Ibland får man lov att ta in nya fina fynd, och vid samma tillfälle kanske avyttra något mycket dyrare projekt som man råkat dra på sig tidigare. Om jag ska räkna upp en buss som jag skulle kunna skicka bort direkt ikväll nämner jag Spårvägssällskapets Kutter. Skulle SSS ha låtit bli att ta emot Sundquist-VanHoolen bara för att man hade en rostig Kutter på gårdsplanen som hade kostat rejäla summor att få igång? Nej, bättre att ta emot den fina bussen och därmed rulla ut Kuttern genom bakdörren.

Som H22 6431 t.ex. Nej, den kunde ju SSS inte ta sig an då de "redan har en ledvagn med mittmotor". Att deras ledvagn med mittmotor är i bedrövligt skick medan 6431 kan ställas på imorgon verkar dock inte betyda något alls.

Robert T

Jag håller med Ersa. Plats finns inte i överflöd och då får man göra prioriteringar.

Jag hoppas dock att fler och fler medlemmar kan husera någon buss och på så sätt hjälpa föreningen.
Jag hoppas jag har råd att köpa en gård någon gång där jag kan husera mina egna leksaker och även en svof-buss. :)

Björn Forslund

Det finns två problem man måste beakta:

1. Det finns inte på långa vägar tillräckligt många aktiva entusiaster för att kunna matcha alla bussar som "borde bevaras".
2. Antalet bra billiga uppställningsplatser helst under tak är ännu färre.

Nils-Bertil

Ta kontakt med HTMF, Helsingborgstrafikens Museiförening.
Där finns bl.a en blå CR 112 från -82.
Gå in på hemsidan.
mvh
Nils-Bertil

skote

Tack så jättemycket för alla tips! Vi betalar självklart milersättningen och så, det jag menade var att vi inte har råd att betala hyra utöver det. Jag har kontaktat Helsingborgs Museeförening nu, hoppas det går!

skolbusstrelle

Annars har jag en som går i daglig trafik av årgång 91 i hyfsat skick men med mjölkiga Rutor finns i Trelleborg.........