Bussresan som tog sin tid

Startat av Möllers, 19 september 2011, 01:01:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Känns nästan som vilket stopp som helst i Umeås lokaltrafik ;)

Lars

Hm bussresan tog inte så lång tid men ombordstigningen :D

Verkar vara krångligt biljettsystem, kortläsare på alla håll och nivåer :D

Olof Lagerkvist

Citat från: Lars skrivet 19 september 2011, 19:10:19 PM
Hm bussresan tog inte så lång tid men ombordstigningen :D

Verkar vara krångligt biljettsystem, kortläsare på alla håll och nivåer :D

Två generationer kort och läsare, så att säga. Gammalt kort i gammal läsare - nytt kort i ny läsare!

Att det finns två av varje är egentligen bara för att snabba på ombordstigning så att resenärerna kan forma två parallella köer in i bussen. Eller så kan man ju använda just det arrangemanget för att försena bussen några minuter...  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Robert T

Varför fungerade nästan inga kort och varför testade personerna samma kort om och om igen?

Kortebo

Citat från: Robert T skrivet 19 september 2011, 22:49:11 PM
Varför fungerade nästan inga kort och varför testade personerna samma kort om och om igen?

Tja, min gissning är att man ville att det skulle ta tid, filminspelningen höll ju på hela tiden.......måste säga att det var en otroligt lugn förare.  Resan gick uppför den brantaste delen av Dunkehallavägen i Jönköping till Dalviks centrum.

Lars

Citat från: Kortebo skrivet 20 september 2011, 09:50:51 AM
Tja, min gissning är att man ville att det skulle ta tid, filminspelningen höll ju på hela tiden.......måste säga att det var en otroligt lugn förare.  Resan gick uppför den brantaste delen av Dunkehallavägen i Jönköping till Dalviks centrum.
Ja vid eftertanke var det nog så, det var ju en inspark :D
Men den förste hade nog samlat in ett helt kartotek med tomma kort, men så är det lite av i verkligheten med!

Jag kommer nu på en liknande situatin so händ på linje 62 i vår huvudstad i början på 80-talet vid en 0-ning,
ett helt gäng går på bussen vid Östermalmstorg och betalade med 5 o 10 öringar och tog god tid på sig, under tiden smyckade resten av gänget ut bussen med "Nygifta längs sidan" och oljefat som burkar i snöre efter! Föraren höll god min och fick vagnbyte i Fredhäll

yngrot

Jisses  det tog längre tid att komma på än att åka .. Detta var säkert helt uppgjort att de skulle hålla på och "j***as" lite ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 19 september 2011, 18:25:05 PM
Känns nästan som vilket stopp som helst i Umeås lokaltrafik ;)

Ja, ett inte helt ovanligt stopp i studentstadsdelen Ålidhem ligger ju på c:a 5 minuter/hållplats. Men skillnaden vore att där skulle ingen ha haft ett busskort, utan alla skulle har krångla på med bankkort och enkelbiljetter.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 september 2011, 19:23:09 PM
Att det finns två av varje är egentligen bara för att snabba på ombordstigning så att resenärerna kan forma två parallella köer in i bussen. Eller så kan man ju använda just det arrangemanget för att försena bussen några minuter...  ;)

Nej nej! Två parallella köer tillhör ett dåtida effektivt tänk som är omodernt idag. Idag skall det ta tid. Det lärde jag mig i Umeå! ::) Där ställer sig i regel enkelbiljettsköpare nr 1 i kön ivägen och blockerar effektivt för alla bakomvarande som har busskort. När man då öppnade båda framdörrarna så att busskortsinnehavarna kunde smita in, fick de själva rent fysiskt flytta på enkelbiljettsköparen genom att ta tag i honom/henne och ropa "flytta på dig från kortläsaren!"

Lars

Citat från: Ersa skrivet 21 september 2011, 15:35:51 PM

Nej nej! Två parallella köer tillhör ett dåtida effektivt tänk som är omodernt idag. Idag skall det ta tid. Det lärde jag mig i Umeå! ::) Där ställer sig i regel enkelbiljettsköpare nr 1 i kön ivägen och blockerar effektivt för alla bakomvarande som har busskort. När man då öppnade båda framdörrarna så att busskortsinnehavarna kunde smita in, fick de själva rent fysiskt flytta på enkelbiljettsköparen genom att ta tag i honom/henne och ropa "flytta på dig från kortläsaren!"
Har du också märkt detta omborstigarfenomen som många som köper biljetter gör, går på bussen går 1/2 meter bakåt i bussen bakom föraren vänder sig om 180º framåt för att betala, nästa påstigand står på den plats den kund som expideras skulle stått på, när man sträckt sig bakåt regält för att ge tillbaka biljetten (moderna stolar går bara att vrida 45º åt sidan) sedan måste kunde återigen vrida 180º för att fortsätta bakåt och har de en rygga på sig fastnar den ofta i något under vändningsprocesserna.