Fel buss på linje 700 till Värnamol

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 september 2011, 17:29:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

För linje 700 Borås-Värnamo finns tre Volvo 8700 B12M, som tidigare rullade som Rasken i Kalmar län och därefter på linje 100 Borås-Göteborg. Det går åt två i omloppen och en i reserv således. Ändå verkar det inte vara tillräckligt för i fredags fick 0219 hoppa in. Inte högsta standard för en så lång resa - om nu någon komme på idén att åka hela vägen. Bland annat saknas toalett.

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2011, 17:29:44 PM
För linje 700 Borås-Värnamo finns tre Volvo 8700 B12M, som tidigare rullade som Rasken i Kalmar län och därefter på linje 100 Borås-Göteborg. Det går åt två i omloppen och en i reserv således. Ändå verkar det inte vara tillräckligt för i fredags fick 0219 hoppa in. Inte högsta standard för en så lång resa - om nu någon komme på idén att åka hela vägen. Bland annat saknas toalett.

Ja det är nog så att 2 styck har fått åka in på verkstad, bussar är inte riktigt pålitliga alla gånger men ett gott förebyggande underhåll minimerar avsevärt ofrivilliga stopp!
Ett problem på många större egna bussverkstäder är att mekanikerna jobbar under den tid som bussarna går i trafik! alltså på dagtid.
Smååkarna drar på sig overallen och skruvar på bussen när de kört färdigt för dagen men så är inte fallet hos de stora hökarna.

Där jag nu jobbar är inte detta problem så stort då det finns en rejäl vagnreserv men i Sverige har vagnreserven minskats radikalt de senaste åren men verkstäderna bemannas fortfarande dagtid och har inte riktigt anpassats till situationen.
På en stor verkstad hos en av de stora i vårt land ville en trafikchef införa skiftarbete för att kunna få bussarna körklara till det att dagtrafiken drog igång men detta förslag slogs med kraft ner av verkstadspersonalen, här ska sannerligen inte jobbas mer än mellan 7-16. Samtidigt har samma företag minskat reservflottan till ett minimum.
Ut i trafik kommer halvreparerade bussar som snabbskruvas på uppehållen i de delade passen och trafikledarna får slita för att få trafiken till att gå ihop.
Som bussförare får jag jobba på dygnets alla tider

Clabbe

På morgonen ska dessutom verkstadspersonalen vara med och köra buss, då blir det ännu mindre skruvtid.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2011, 17:29:44 PM

Det är ju sånt här jag har tagit upp i många andra trådar. Staffan reagerar på att det går lågentrébussar utan toalett på den 10 mil långa linjen 700 mellan Borås och Värnamo med c:a två timmars restid.
SL-linje 639 på i stort sett samma milantal och restid går idag uteslutande med Volvo B9S samt B12BLE, och toalett har mig veterligen aldrig förekommit på den linjen. Dock infördes krav på bälten och AC för halva linjesträckningen för några år sedan. Så om Veolia 0219 skulle rulla på SL 639 skulle ingen reagera det minsta. Och på 639 är det många som åker just hela linjesträckningen.

Sådana här jämförelser tycker jag alltid är intressanta. 8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2011, 10:07:13 AM
Det är ju sånt här jag har tagit upp i många andra trådar. Staffan reagerar på att det går lågentrébussar utan toalett på den 10 mil långa linjen 700 mellan Borås och Värnamo med c:a två timmars restid.
SL-linje 639 på i stort sett samma milantal och restid går idag uteslutande med Volvo B9S samt B12BLE, och toalett har mig veterligen aldrig förekommit på den linjen. Dock infördes krav på bälten och AC för halva linjesträckningen för några år sedan. Så om Veolia 0219 skulle rulla på SL 639 skulle ingen reagera det minsta. Och på 639 är det många som åker just hela linjesträckningen.

Sådana här jämförelser tycker jag alltid är intressanta. 8)

Det var väl mer ett konstaterande än kritik från min sida. Jag har givetvis som gammal fordonsledare om än vid järnvägen full förståelse för att buss av rätt typ kan saknas trots en reserv på 50 procent. 

Det är dock en viss skillnad om det är utlovat toalett på en linje men man plötsligt sätter in en buss som saknar sådan. Vet man att man skall åka långt på ben buss utan tillgång till toalett och har lite svårt att hålla sig längre tid går man på toan innan man stiger på bussen. Men om det skall finnas toa på bussen gör man inte det och de flesta märker ju inte att toaletten saknas förrän de behöver den.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 19 september 2011, 10:07:13 AM
Så om Veolia 0219 skulle rulla på SL 639 skulle ingen reagera det minsta.

Nja, några är vi nog som skulle märka det  ;D

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2011, 12:12:25 PM
Det var väl mer ett konstaterande än kritik från min sida. Jag har givetvis som gammal fordonsledare om än vid järnvägen full förståelse för att buss av rätt typ kan saknas trots en reserv på 50 procent.

Jag tog det bara som ett uppmärksammande. Men nog är det ändå intressant hur två liknande THM-linjer kan ha helt olika nivåstandard. Jag kan ju även jämföra med Swebus 55 minuter långa linje 899 mellan Uppsala och Stockholm, där resenärerna skulle skrika rätt ut om toaletten skulle vara trasig, eller ännu värre: Saknas helt. Något sådant skulle vara helt oacceptabelt.

Lars

Håller med om att det från ledningshåll inte tas på största allvar vad det är för kvalite på bussarna, många tänker att "De ska vara glada för att vi överhuvudtaget erbjuder en möjlighet att åka kollektivt"

yngrot

Detta är inte ovanligt att vi kör med dessa 8700  och de flesta som åker med tycker de är bättre än de ord. vagnar vi har där !! Vi som kör är inte heller så lessna när 2264-65 är på verkstadsbesök..

I går var det dörrproblem på 2264 så jag fick byta buss i Lockryd  var ca 25min sen då .. verkstadskillen körde folket till Borås och en reserv körde fr Borås för att överlämmna resenärer i Lockryd men i går var det 0 pers på 8.05 turen ..så jag kom i tid sen med vagn 2265 

Ang toalett har det bara hänt en gång att nån fårgat efter den de flesta åker ju max 30 min med den linjen är inte helt säker på att det är toa krav
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Har ju inte kört dessa men en 8700 är helt klart hur bra som helst att köra :) går tyst och fint skramlar nästan ingenting och har en fjädring i klass med Scania. går knappt att jämföra med en stötig och skramlande 8500

yngrot

Precis och ändå är det ju samma chassi på 8500 och 8700 men skillnad är det 8700 är väl lite tyngre precis som Wiima/Carrus var förr. Dessutom har ju 8700 mkt bättre värme och även A-C funkar bättre

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

För övrigt var det vagnsbyte idag igen dörrproblem och en stenbumling i vägen för 2265... Dock var undertecknad inte skyldig då jag var nere förbi Ängelholm med 319  ;)

Fredde

Citat från: yngrot skrivet 21 september 2011, 13:55:46 PM
Vi som kör är inte heller så lessna när 2264-65 är på verkstadsbesök..

Inte? Dessa var mina favvo när de gick i KLT-trafik, stabila på vägen och pigga maskiner... Fast då var de ju betydligt nyare och mindre slitna. Underbara på Kalmar-Västervik etc :) Har ni 2263 också? Den hade vi som "fast" vagn i Mönsterås, men även de övriga gästade till och från...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 21 september 2011, 22:30:46 PM
Inte? Dessa var mina favvo när de gick i KLT-trafik, stabila på vägen och pigga maskiner... Fast då var de ju betydligt nyare och mindre slitna. Underbara på Kalmar-Västervik etc :) Har ni 2263 också? Den hade vi som "fast" vagn i Mönsterås, men även de övriga gästade till och från...

2263 används också på linje 700 men är stationerad i Borås.

yngrot

Citat från: Fredde_J skrivet 21 september 2011, 22:30:46 PM

Jo när de funkar som de skall går de ju stadigt och bra på vägen  men halvljuset fattar inte jag hur det kan blitt godkänt   Jo som Staffan skrev så finns 2263 men går på omlpooet som körs fr Borås i Tranemo är dte tänkt att 2264+2265 skall vara men det är inte många dagar de båda vart härnere. Skall ut 11.10 och ta över 2264 får vi se om den häner med hela dagen  ;)