Öresundstågen Ronneby - Malmö !!

Startat av at1981, 03 oktober 2007, 07:36:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Tjenare!

Jag har två vänner som studerar på Blekinge Tekniska högskola i Ronneby och studenter där är berättigade till fria resor på sträckan Karlskrona - Ronneby - Karlshamn då de innehar nå´t studerandebevis.

Men nu kommer ett problem och jag undrar om ni som läser det här har en lösning:

När de ska resa Ronneby - Malmö använder de Blekingetrafikens rabattkort, men de tekniska möjligheterna bidrar till att man inte kan köpa biljett Karlshamn - Malmö i Ronneby vilket leder till en kostnad av 124 SEK.

När de reser Malmö - Ronneby använde de sig av Skånetrafikens rabattkort och då betalar 84,85 SEK för sträckan Malmö - Karlshamn.

Det är stor skillnad på 124 SEK och 84,85 SEK   :'(

Visst, dom kan åka gratis till Karlshamn och köpa biljett på plats där, men då får dom ju istället vänta till nästa tåg innan dom ska hem (avser resa mot Malmö).

Har ni något bra förslag på hur man i Ronneby kan köpa resa för sträckan Karlshamn - Malmö?

Det var bättre förut då SJ skötte den sträckan, då kunde dom boka via SJ:s hemsida och så skulle dom få massa PRIO-poäng i slutändan för de många resor dom gör på den sträckan.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Muk

Jag är själv student på BTH och reser gratis på järnvägen, samt med busslinje 300 mellan Karlskrona-Ronneby-Karlshamn. Jag har fått uppfattningen att biljettrasslet är tillfälligt då det enligt Blekingetrafiken har blivit förseningar med leverans av biljettautomater. Det de flesta blekingebor är upprörda över är väl att det inte går att förköpa biljetter som t.ex t.o.r.

I övrigt vet jag inte hur det ser ut nu, då jag bara har använt mitt studentkort som delbetalning när man kunde förboka sträckan via sj.se. Enligt Blekingetrafikens hemsida ska det dock gå att köpa biljetter i sjs automater. Kontantbiljett med blekingetrafikens rabattkort mellan Karlshamn och Malmö kostar förövrigt 109 kr och då vinner man ändå inte så mycket på att köpa biljett från Karlshamn.

Staffan Sävenfjord

Ett inlägg är kvastat då det inte finns någon anledning att lyfta upp en ett och ett halvt år gammal tråd. Det blir bara förvirrande om man gör så.
Starta ny tråd i stället.