Vad gör bussen efter Storskogen?

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 september 2011, 16:45:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Måndag-fredag klockan 14.50 går en buss på linje 550 från Borås till Storskogen. Lite förbryllande kan tyckas varför den går just dit eftersom Storskogen i stort sett bara är en vägkorsning. Jag följde därför den här bussen häromdagen och fann att den i Storskogen skyltar om till linje 122 Töllsjö och fortsätter dit. Enligt tidtabellen tar det 10 minuter, i verkligheten cirka 7. I Töllsjö skyltas bussen om till Ej i trafik och fortsätter till Bollebygds skola. Men med en samarbetsvillig bussförare kan det bli tillfälle till två bilder på vägen.

Vid Bollebygds skola skyltas om till 404 Olsfors och bussen är avsedd för skolelever men eftersom det var en fredag dök det inte upp några sådana.

Det blev tomt till Olsfors och där blev det återigen "Ej i trafik". Bussen fortsatte till Borås och då tar man vägen förbi Nya Zeeland.

Därefter vidare till motorvägen för ett nytt varv för buss och förare på linje 550-122 till Töllsjö och tomt till Bollebygd. Denna gång dock Busstationen och linje 122 tillbaka till Töllsjö. Därefter åter tomkörning till Borås och garaget. Om föraren valde närmaste väg blev det via den smala, kurviga och backiga vägen till Hedared.

Litet aktivt utnyttjande av bussen under fyra timmar.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2011, 16:45:08 PM
Måndag-fredag klockan 14.50 går en buss på linje 550 från Borås till Storskogen. Lite förbryllande kan tyckas varför den går just dit eftersom Storskogen i stort sett bara är en vägkorsning. Jag följde därför den här bussen häromdagen och fann att den i Storskogen skyltar om till linje 122 Töllsjö och fortsätter dit. Enligt tidtabellen tar det 10 minuter, i verkligheten cirka 7. I Töllsjö skyltas bussen om till Ej i trafik och fortsätter till Bollebygds skola. Men med en samarbetsvillig bussförare kan det bli tillfälle till två bilder på vägen.

Detta är så vitt jag vet inget nytt - man gjorde väl likadant även när BL körde dessa linjer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 september 2011, 22:10:49 PM
Detta är så vitt jag vet inget nytt - man gjorde väl likadant även när BL körde dessa linjer.

Jag skrev inte att det skulle vara något nytt. Jag åkte den svängen på BL:s tid också. Även då med fotostopp vid Nya Zeeland.

Det nya är väl i så fall att BL skyltade 550 Töllsjö medan Veolia alltså skyltar 550 Storskogen. Sedan torde inte gått till Bollebygd för att vända i linje 122 andra varvet utan gick tom till garaget direkt från Töllsjö. Nämnda avgång från Bollebygd kördes vissa dagar av Vårgårdabuss på underentreprenad.

yngrot

Den turen har man kört några ggr ofta rätt tom på resenärer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina