Med gamla 45-an på Knallerundan

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 september 2011, 11:42:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Som jag tidigare meddelat har Klubb Gamla 45-an i Borås fått i gång bussen igen efter drygt ett års stillestånd på grund av motorrenovering. I går sattes den på rejält prov genom att delta i Knallerundan, anordnad av Sjuhärdsbygdens Motorhistoriker. Avfärden från Borås var satt till 08.30 men blev nästan en halvtimme sen eftersom det visade sig att det behövde fyllas på olja i motorn. Men vi var ute i god tid och ankom Fristad hed, där folkkhögskolan ligger, i god tid före start i alla fall.

Här är två bilder på bussen före avfärd från Borås. Skyltningen hänger samman med att bussen visades för Nettbuss personal i Borås dagen före. Bland annat demonstrerades biljettmaskinen av märket National. Det blev så populärt att bussen på onsdag planeras köras till Göteborg för att visas upp för Nettbuss personal där. Bussen kommer alltså att synas vid Terminal G:s område på Bergslagsgatan mellan cirka 10.00 och 13.00 på onsdag om planerna håller.

Delar av vår grupp samlade före start från Fristads folkhögskola. Förutom klubbmedlemmar är det också fem inbjudna från Skövde. Det var dessa och några till som utförde motorrenoveringen.

Två kontroller var det utmed vägen. Den första vid Ods missionskyrka.

Mellan Annelund och Skölvene passade vi på att ta en kaffepaus.

Vid Alboga kyrka var nästa kontroll och dessutom en vacker utsikt över sluttningarna ner mot Sämsjön.

I Od parkerades bussen vid det gamla bussgaraget, som numera inte används för bussar sedan Swebus/Nobinas sista buss i Sjuhäradsbygden drogs in i december 2009. Bussen användes främst för skolkörningar och ersättningstrafik för tåg.

Klubbens ordförande fick i uppdrag att utföra det praktiska momentet av kontrollen i Alboga, nämligen att med en hink över huvudet gå en sträcka och stanna på rätt plats utan att stiga utanför repen. Här är han på väg att gå till höger om repet och blev diskad. Samma sak hände de flesta deltagarna.

Målet var vid bokcaféet i Od och här fanns också sista kontrollen. Förutom ett praktiskt moment bestod kontrollerna av tipspromenadfrågor. Frågorna var mycket svåra som t ex hur många tennisbollar det går åt vid en Wimbledon-turnering eller vilken färg bläckfiskens blod har. Av den anledningen behövdes inte så många poäng för att vinna ett pris och vi fick ett 18:e pris med våra 9 poäng. Det lär vara klubbens bästa placering i ett rally någonsin. Det var ett 50-tal veteranfordon som deltog i Knallerundan och de 20 bästa fick pris. Priset hämtas av ordföranden och bestod av en termos.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Det här kan man verkligen kalla för bild-godis! Det bästa syns ändå inte på bilderna: Den klassiska VDA förkammar-dieseln, men ljudet återuppstår i minnet! Tack! Hälsn. BengaB40

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2011, 11:42:16 AM

Verkligen trevligt reportage om denna fina klenod!

Det ser ut som det börjat gå spårvagn i Borås men det är väl några industrispår som delar plats med gatan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 18 september 2011, 19:37:28 PM
Verkligen trevligt reportage om denna fina klenod!

Det ser ut som det börjat gå spårvagn i Borås men det är väl några industrispår som delar plats med gatan?

Ja, det är järnvägsspår men vart de en gång gick vet jag faktiskt inte. Bangården vid Borås central ligger alldeles till vänster om bilden. Dessutom är det en garageplan snarare än en gata. Området används i tur och ordning räknat från Magasinsgatan/Göteborgsvägen: Uppställningsplats för Vårgårdabuss, Stiftelsen Vitrysslands lokaler, långtradarparkering och Nettbuss lokaler. Det har talats om att området i stället skall användas av en tysk livsmedelsfirma och planen således förvandlas till bilparkering. I sådant fall får bussbolagen leta andra uppställningsplatser.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2011, 19:43:58 PM
Ja, det är järnvägsspår men vart de en gång gick vet jag faktiskt inte. Bangården vid Borås central ligger alldeles till vänster om bilden. Dessutom är det en garageplan snarare än en gata. Området används i tur och ordning räknat från Magasinsgatan/Göteborgsvägen: Uppställningsplats för Vårgårdabuss, Stiftelsen Vitrysslands lokaler, långtradarparkering och Nettbuss lokaler. Det har talats om att området i stället skall användas av en tysk livsmedelsfirma och planen således förvandlas till bilparkering. I sådant fall får bussbolagen leta andra uppställningsplatser.

Forskandet i spåren finns det nog många som tar sig an i lite järnvägsforum.

Men detta faktum att garage och uppställningar trängs ut från centrum av städerna är egentligen inte bra på alla ställen, det måste finnas tillräckligt med uppställningsplatser för förare med rast mm
Men jag tror denna diskussion får ske i en egen tråd nån gång

yngrot

Vad trevligt att se denna fina buss igen ..

Ang spåren var det väl enbart stickspår till området förr i tiden ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Fernestad

Citat från: yngrot skrivet 21 september 2011, 12:14:06 PM
Vad trevligt att se denna fina buss igen ..

Ang spåren var det väl enbart stickspår till området förr i tiden ??
Nu får ni rätta mej om jag har fel, men nedanför blomsterlandet så finns det ett gammalt lokstall (Ramirent är där i dag) som järnvägen Borås - Ulricehamn hade, det är väl dit som spåren under/brevid bussen går

Peter Öden

Hej !

Finns det någon bild på SJ 850 i ursprungsutförande ??

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 21 september 2011, 20:06:30 PM
Hej !

Finns det någon bild på SJ 850 i ursprungsutförande ??

Mvh Peter Ö

Ja, fast det är en dålig bild. Observera alltså att bussen fått ny front.

yngrot

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 21 september 2011, 19:12:24 PM
Nu får ni rätta mej om jag har fel, men nedanför blomsterlandet så finns det ett gammalt lokstall (Ramirent är där i dag) som järnvägen Borås - Ulricehamn hade, det är väl dit som spåren under/brevid bussen går

Du har rätt det ligger kvar med 2 portar  men inga spår vid stallet..Kompisen visa det via Hitta.se
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina