Huvudmeny

Roslagsbanevardag.

Startat av Kristian, 16 september 2011, 19:47:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Några bilder från jobbet.

Kårsta.

Frösundarakan.

Näsbypark. Nattens sista tåg mot stan i trafik.

Ersa

Alltid härligt med bilder från favoritjärnvägen! :)

Kristian

Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 19:52:52 PM
Alltid härligt med bilder från favoritjärnvägen! :)
Kul att höra. :) Tyvärr lämnar jag den om två veckor för de bredare spåren.

Björn Lövdahl

Citat från: Kristian skrivet 16 september 2011, 19:59:15 PM
Kul att höra. :) Tyvärr lämnar jag den om två veckor för de bredare spåren.

Jaså, lämna huvudstan eller det är pendeln som gäller?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Kristian

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 september 2011, 20:20:03 PM
Jaså, lämna huvudstan eller det är pendeln som gäller?
Det blir pendeln. Närapå hela min KY-klass jobbar där och så får man sova hemma.

Karsten

Vi kommer headhunta tillbaka dig så småningom Kristian, det vet du.  :)

Kristian

Citat från: Karsten skrivet 17 september 2011, 21:21:44 PM
Och jag kommer lydigt tillbakalommande. :) Blir svårt att slita sig från kollegorna och stämningen...

Bussföraren

Citat från: Karsten skrivet 17 september 2011, 21:21:44 PM

Blir väl till att se vem som blir ny operatör på smalspårsnätet, Roslagståg lär ju knappast bestå i nuvarande skepnad.

Karsten

Citat från: Bussföraren skrivet 17 september 2011, 22:25:15 PM
Blir väl till att se vem som blir ny operatör på smalspårsnätet, Roslagståg lär ju knappast bestå i nuvarande skepnad.

Så är det ju så klart, men vi är ju med och fajtas på något sätt i alla fall. Dessutom brukar det på lokalbanorna vara ungefär samma folk administrativt oavsett operatör..

Andreas91

Härliga bilder!  :D Roslagsbanan är härlig att se och åka med - även om mycket av smalspårsnätet är borta och att en stor del av Roslagsbanans södra delar verkar vara hotad av en förlängd t-bana (åtminstone av vad jag har förstått)...  :-\ Personligen hoppas jag på att inga tunneltåg sätter stopp för RB, samt att jag nu bara väntar på att man tar det första spadtaget för den omtalade Arlandagrenen, samt att banan åtminstone kan bli återuppbyggd till Rimbo.  :D

En eventuell fortsättning från Rimbo, med sammanslagning med "Lennakatten" vid Faringe och järnvägsförbindelse till Uppsala, är väl inte heller helt fel. ;)

Olle

Inte är väl Roslagsbanan hotad, tvärtom rustas det ju upp med dubbelspår på många håll, och smalspårig är den helt ...

Kristian

Citat från: Olle skrivet 20 september 2011, 12:37:06 PM
Inte är väl Roslagsbanan hotad, tvärtom rustas det ju upp med dubbelspår på många håll, och smalspårig är den helt ...

Förutom ett par gnällputtar i Djursholm så är den inte hotad på något vis. :)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 19 september 2011, 18:04:57 PM
Härliga bilder!  :D Roslagsbanan är härlig att se och åka med - även om mycket av smalspårsnätet är borta och att en stor del av Roslagsbanans södra delar verkar vara hotad av en förlängd t-bana (åtminstone av vad jag har förstått)...  :-\ Personligen hoppas jag på att inga tunneltåg sätter stopp för RB, samt att jag nu bara väntar på att man tar det första spadtaget för den omtalade Arlandagrenen, samt att banan åtminstone kan bli återuppbyggd till Rimbo.  :D

En eventuell fortsättning från Rimbo, med sammanslagning med "Lennakatten" vid Faringe och järnvägsförbindelse till Uppsala, är väl inte heller helt fel. ;)

Rätt kul är det hur vissa kan förespråka en utbyggnad av RB till Arlanda samt ett helt nytt pendeltåg till Åkersberga-Bergshamra-Norrtälje, samtidigt som de kan förkasta en återuppbyggnad Kårsta-Rimbo som "för dyr"!

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 15:58:57 PM
Rätt kul är det hur vissa kan förespråka en utbyggnad av RB till Arlanda samt ett helt nytt pendeltåg till Åkersberga-Bergshamra-Norrtälje, samtidigt som de kan förkasta en återuppbyggnad Kårsta-Rimbo som "för dyr"!

Anledningen till att Kårsta-Rimbo blir så dyr är ju att det inte räcker med att bygga spår på den befintliga banvallen, sätta upp kontaktledning och bygga palttform i Kårsta, Rö och Rimbo (kan ha glömt något ställe). För att om restiden skall minska så måste man ju dessutom rusta upp resterade knappa 70 km med nya spår, nytt signalsystem och dessutom nya tåg. Tror inte att majoriteten av Rimboborna kan tänka sig längre restid bara för att de får åka tåg...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 20 september 2011, 16:29:58 PM
Anledningen till att Kårsta-Rimbo blir så dyr är ju att det inte räcker med att bygga spår på den befintliga banvallen, sätta upp kontaktledning och bygga palttform i Kårsta, Rö och Rimbo (kan ha glömt något ställe). För att om restiden skall minska så måste man ju dessutom rusta upp resterade knappa 70 km med nya spår, nytt signalsystem och dessutom nya tåg. Tror inte att majoriteten av Rimboborna kan tänka sig längre restid bara för att de får åka tåg...

Jag blir så trött på att alltid behöva förklara att en återuppbyggd Roslagsbana inte är till för att Rimbobor ska resa till Stockholm Ö, utan för lokalt resande t.ex. Rimbo-Vallentuna och Rimbo-Täby Centrum. Varför snöar precis alla in på att det är enbart resor från stoppbock till stoppbock som en Roslagsbana till Rimbo är till för?
Jag vill ha Roslagsbanan till Rimbo, men tycker absolut inte att tåget ska göras till en konkurrent till 639:an. Annat än att den kan vara mycket bra att ha vintertid de dagar då B9S-bussarna står fastkörda på plan mark pga snöväglag.

Återstår att se hur det blir i vinter. Helt inställd SL-busstrafik som vanligt under de värsta dagarna, eller om min gamla idé med att mata folk Rimbo-Kårsta hela morgonen med våra Norrbottenbussar går igenom.