Cirkusbussar i MIL

Startat av bilomnibussen, 16 september 2011, 17:57:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! I MIL som kom i dag finns artikeln Cirkuschauffören med trevliga bussbilder. En stor översiktsbild när Zoo Cirkus åker på landsvägen över slätten. Längst fram Z 277 ScV B16/Thor 1948 ch 87453 fd Östersunds Omnibus AB (data ur Willy Forsströms Thor-skrift), därnäst en fd skvader? kanske med jämtländsk kaross?? Trean kan vara en Hägglund eller ASJ. På nästa sida en Hägglundare från ska vi gissa mitten av 40-talet eller något år därefter, tyvärr syns inget regnummer.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Jag fick ingen MIL idag. Då kommer den kanske på måndag. Gunnarsson kommer ju före Karlsson i alfabetet.

Drängen

Antar det är S-O Lindholms bilder som visas. Cirkusen köpte upp ett gäng bussar av Berners, och några av dom blev uppfixade/ombyggda hos Englund & Kjellssons smidesverkstad. Den enda SÄKRA Jämtländska karossbyggaren jag vet är Jonsson & Söner i Brunflo. Gjorde hytter och påbyggnader av olika slag. Englund & Kjellson var mera traditionell smedja, efter vad jag minns av besöken tillsammans med faderskapet.

bilomnibussen

Intressant att få höra lite om företagen i Jämtland. Bilder?
Mvh Jan G

Drängen

Dessvärre :-[. Men Jonsson & söner var rätt stora på sin tid. Och när jag var med fadern i lastbilen kunde jag knappt uttala kamera... ;)