Nobina 5535 mot Söderhall

Startat av Mikael T Nilsson, 14 september 2011, 16:49:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Med kameran i högsta hugg trodde jag att jag skulle få en bild på en av Nobina Norrtäljes kortvagnar på 625:an. Förra veckan såg jag två olika kortvagnar på den första eftermiddagsavgången från Danderyd. Men idag hade man valt att sätta in en boggievagn istället.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Varför skulle man sätta in kortvagnar på "644-625" mellan Bergshamra-Kilen-Söderhall-Danderyd? De har ju knappt några sittplatser för en så lång linje. Faktum är att 12-meters kortvagnar numera är rätt ovanliga i Norrtälje och går mestadels på stadslinjerna samt på 653 och 654. Däremot kryllar det av boogivagnar i 55xx-serien.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2011, 17:40:36 PM
Varför skulle man sätta in kortvagnar på "644-625" mellan Bergshamra-Kilen-Söderhall-Danderyd? De har ju knappt några sittplatser för en så lång linje. Faktum är att 12-meters kortvagnar numera är rätt ovanliga i Norrtälje och går mestadels på stadslinjerna samt på 653 och 654. Däremot kryllar det av boogivagnar i 55xx-serien.

Jag ställde mig samma fråga när jag vid två tillfällen såg kortvagnarna på 625:an. Misstänkte då att kortvagnar mot förmodan var standard på 15:33-avgången från Danderyd, men så var alltså inte fallet. Annars har jag endast sett boggievagnar på 644-625 sedan Nobina tog över.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

#3
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 september 2011, 18:26:39 PM
Jag ställde mig samma fråga när jag vid två tillfällen såg kortvagnarna på 625:an. Misstänkte då att kortvagnar mot förmodan var standard på 15:33-avgången från Danderyd, men så var alltså inte fallet. Annars har jag endast sett boggievagnar på 644-625 sedan Nobina tog över.

En 12-meters kortvagn med normalgolv skulle kunna räcka, men i och med det hundraprocentiga lågentrékravet på landsbygden behövs ju en längd på 14-15-meter för att få mer än 45 stolar. Boggivagnarna i 55xx-serien lär ha 47 stolar, jämfört med dåtidens tvåaxliga 13-metersbussar med normalgolv som hade c:a 55 stolar.

Personligen hade jag sett att SL satsat mera på bekvämlighets- och säkerhetskrav (AC, bälten mm) och bra vinterbussar med rullstolslyft och dörrställning 1-1-0 i Roslagen, än att sätta RME och lågentré som de allra viktigaste kraven utan undantag överallt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 14 september 2011, 18:32:55 PM
En 12-meters kortvagn med normalgolv skulle kunna räcka, men i och med det hundraprocentiga lågentrékravet på landsbygden behövs ju en längd på 14-15-meter för att få mer än 45 stolar. Boggivagnarna i 55xx-serien lär ha 47 stolar, jämfört med dåtidens tvåaxliga 13-metersbussar med normalgolv som hade c:a 55 stolar.

Personligen hade jag sett att SL satsat mera på bekvämlighets- och säkerhetskrav (AC, bälten mm) och bra vinterbussar med rullstolslyft och dörrställning 1-1-0 i Roslagen, än att sätta RME och lågentré som de allra viktigaste kraven utan undantag överallt.

Det är sant. Om det är krav på antal sittplatser i kombination med lågt insteg så är det i många fall ofta rätt att sätta in lågentréboggie på Roslagslinjerna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MATTIAS A.

Egentligen felskyltad buss då 625 går till busshållplatsen Söderhalls trafikplats och inte Söderhall. Söderhall ligger två kilometer längre norrut. Det kanske inte har någon jättestor betydelse, men det skapar kanske onödig förvirring. Hållplatsen vid Söderhall (tre hållplatser norrut) heter dock Kårsta vägskäl...

Ersa

Jag har kört linjer i området sedan 2003 men faktiskt aldrig märkt av någon förvirring eller frågetecken. Inte ens på den tiden då dagens hållplats Kårsta vägskäl fortfarande hette Söderhall.

MATTIAS A.

Sent svar...Nej det förstår jag. Är man förare och har kört sedan 2003 så är det nog inget problem. Man märker ju inte heller när en resenär går av vid Söderhalls trafikplats och tror att han är i Söderhall. När resenären förstått det så är ju bussen en bra bit bort...Det hände faktiskt tjejens morfar för ett halvår sedan, iofs är han dock lite virrig...

Ersa

Vad jag menade var att det ytterst sällan ens klev av någon på hållplatsen när man kom norrifrån med 639, 656 (dagens 644) och 655. Det kunde ibland hända att någon ställde sig upp och sedan själv kom på att hpl "Söderhall" inte var rätt ställe att hoppa av på.

Hall är ju det äldre (mer korrekta?) namnet för båda byarna i hela området runt vägskälet. Det kanske hade varit bäst att ge busshållplatsen nedanför backen namnet "Hall" redan när nuvarande Söderhalls trafikplats byggdes upp i mitten av 1990-talet.

Större ortsnamn med ordet vägskäl bör man om möjligt undvika på mindre busshållplatser ute i skogen, då folk kan få för sig att hoppa av bussen för att därefter gå mot namnet i fråga. Vilket lett till betydligt större förvirring på olika håll.
T.ex:

  • "Rånäs vägskäl" 2 km öster om Almunge på RV282. Kliver man av UL809 här har man dock 18 km mil att gå till byn Rånäs. Bättre namn: Brotorpet, Söderby vägskäl eller Södersjöns vägskäl
  • "Knutby vägskäl" i Fasterna där det blir exakt 19 km promenad för de som kliver av SL648 och vill till Knutby. Denna är dock ändrad till "Storbol vägskäl" sedan något år