Huvudmeny

Keolis 6623 är KLAR

Startat av Fredde, 13 september 2011, 18:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Bokstavligt talat, efter att ha fått nya plåtar och blivit totalt omlackerad. Väntar nu på att flyttas till Nacka-Värmdö.

Keolis 6623 hos Busmarket 2011-09-13.

Fredrik Klint

Man verkar ha plåtat igen den extra backlampan som sitter under bakrutan. Snyggt med vita blinkersglas.

Peppen

Har inte med ämnet att göra egentligen, men vad är det för östgötabuss som står bredvid?

Fredde

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 september 2011, 18:42:28 PM
Man verkar ha plåtat igen den extra backlampan som sitter under bakrutan. Snyggt med vita blinkersglas.

Ja. Såg ytterligare någon där denna extralampa var demonterad.

Varför man har bytt ut bakljusramperna till modellen som sitter på B12 vet jag dock inte...

Citat från: Tommy P skrivet 13 september 2011, 18:48:54 PM
Har inte med ämnet att göra egentligen, men vad är det för östgötabuss som står bredvid?

Minns dessvärre inte det :-\

Fredrik Klint

Citat från: Fredde_J skrivet 13 september 2011, 22:16:54 PM

Varför man har bytt ut bakljusramperna till modellen som sitter på B12 vet jag dock inte...

Det såg jag inte förrän du påtalade det. Finns ett flertal vagnar på tunnelbaneersättningen som har den ena bakljusrampen av högre (B12) modell, ser lite märkligt ut...
Främst 38-vagnar, är det verkstaden i Råsta som är skyldig...? Men jag antar att man tager vad man haver, slut på ordinarie reservdelar eller nåt.

Bussföraren

Är nog billigare o enklare att bara hålla ena sorten i lager

Ersa

Vad är det som är utbytt? Bakljusramperna?
Menar ni de separata "glasen"?

Andreas91

Stilig de blev! :) Jag gillar dom vita lyktskärmarna och denna modell av bakljusramp - personligen, så tycker jag att det höjde tuffhetsstämpeln ett snäpp.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 13 september 2011, 23:30:21 PM
Vad är det som är utbytt? Bakljusramperna?
Menar ni de separata "glasen"?

Dessa glas sitter lite högre än på andra B9S, vilket ser snyggare ut. Vita glas och orange lampa är pricken över i´et.  Då det är 4 lösa glas, blir det billigt att byta. Om man jämför med dom äldre Carrus-vagnarna som rullade i Norrtälje. Där fick man byta hela alltet på.

Ersa

Jaha, det är de öppningsbara luckorna på hörnen ni menar.

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 13 september 2011, 23:55:20 PM
Jaha, det är de öppningsbara luckorna på hörnen ni menar.

Jag tror iallfall att det är det folk menar , iallfall var det som jag syftade på.

Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 13 september 2011, 18:37:10 PM
Bokstavligt talat, efter att ha fått nya plåtar och blivit totalt omlackerad. Väntar nu på att flyttas till Nacka-Värmdö.

Bussen är till slut reparerad efter en kollision i våras, i början av ersättningstrafiken på linje 19.

/Ted

Andreas91

Citat från: Ted S skrivet 14 september 2011, 07:43:36 AM
Bussen är till slut reparerad efter en kollision i våras, i början av ersättningstrafiken på linje 19.

/Ted
Aha - var det denna buss som smällde i Högdalen?

JDS

Citat från: Fredde_J skrivet 13 september 2011, 18:37:10 PM

Jag kan ha sett fel, men gick den inte på linje 19 idag?

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 14 september 2011, 12:35:26 PM
Aha - var det denna buss som smällde i Högdalen?

Nästan rätt - Rågsved. Händelsen finns rapporterad i Bussnack: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43950.0

/Ted