Södertälje 70-tal

Startat av Peter Öden, 13 september 2011, 17:42:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 09:52:30 AM
De bussar som kom till Lidingö från c:a 1970 och framåt tillhörde SL men de som redan fanns där då fortsatte att tillhöra dotterbolaget. De sista bussarna som levererades till LOB/LiB (sedermera införlivade i SSLidJ) var CR76:orna (1967) och den sista försvann 1984.

Jag kommer ihåg att man från Lidingö var i Nyboda och valde ut de Capitoler man ville ha! Det var ju viktigt förstås att få en bra approach då dessa bussar ju skulle förmå att ersätta Norra Lidingöbanan med bra image! Även på Lidingö numrerades Capitolerna in i deras egen nummerserie, jag tror att de också fick nummer på 30-talet.

Jag har för mig att det var så att SOAB hyrde Capitolerna till att börja med från SL. 

Mr H

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 16 september 2011, 01:40:00 AM
Menar du då som dotterbolag till SL, eller att driften övergick till SL?

Om nu SOAB var kvar som dotterbolag till SL så var väl vagnen sannolikt utlånad dit helt enkelt? Det var inte helt ovanligt att SL-vagnar gick hos dotterbolagen (på Lidingö blandade man friskt moderbolagets vagnar med dotterbolagets långt in på 90-talet!). Vagnsnumret kan ju t ex ha satts dit på lokalt initiativ typ utan godkännande från Tegnergatan...

Det var så att SOAB (med dotterbolag TGS) först blev dotterbolag till SL 1/1 1970.
Det var samma sak med Trafik AB Saltsjöfart som också var dotterbolag under några år innan det fullständigt inlemmades i SL.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 september 2011, 16:00:55 PM
Det var samma sak med Trafik AB Saltsjöfart som också var dotterbolag under några år innan det fullständigt inlemmades i SL.

Då antar jag att du menar bussarna, för tågtrafiken blev ju aldrig "inlemmad" i SL utan övergick från TS till SLJ, sedermera SL Tåg AB och sedan till SL Tunnelbanan AB.

PS: Vad var TGS för något?

Mr H