Linjetrafik på hög nivå

Startat av Maven, 12 september 2011, 20:35:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven


I sydöstra hörnet av Schweiz ligger skidorterna Flims, Laax och Falera. De förbinds av en lokal busslinje, som praktiskt nog har linjenummer 1. I sommartidtabellen trafikerar två omlopp sträckan Falera – Laax – Flims – Fidaz – Bargis i entimmestrafik, ytterligare ett omlopp ger halvtimmestrafik på sträckan Flims Waldhaus – Fidaz – Bargis.



Vid Flims Waldhaus Caumasee vänder varannan tur.



Fidaz



I Fidaz blir vägen lite smalare. Men här är det proffs som kör, inte en repa på bussarna.



Fidaz



Vid hållplats Fidaz Waldrand stannar nedåtgående buss, för att de ska slippa mötas på den smala vägen genom byn.
Halvtimmestrafiken är därför inte helt jämn.






Längre upp mot Bargis börjar serpentinvägarna.



Till sist en bonusbild på linje 22 mot Plaun.

Ersa

Mycket trevligt reportage med fina bilder.
Regeln att det är det nedåtgående fordonet som väjer för den uppåtgående borde även vara inskriven i svensk lagstiftning. Hindra aldrig ett tungt fordon i uppförsbacke.

Knut

Citat från: Ersa skrivet 12 september 2011, 20:54:34 PM
Mycket trevligt reportage med fina bilder.
Regeln att det är det nedåtgående fordonet som väjer för den uppåtgående borde även vara inskriven i svensk lagstiftning. Hindra aldrig ett tungt fordon i uppförsbacke.
Lettare att stanna enn at komma igång igjen. Instämmar totalt med deg Ersa.
Hadde småbil folket uppfattat at vi stora bör först ganska så ofta, så ville många strul i trafiken blitt borta

Tonniiie

Som man saknar Alperna nu.

Det är riktiga körningar de ;D

Cyklisten


Tommy E

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 september 2011, 20:35:14 PM

Det här var den intressantaste bildvinkeln jag har sett på länge! Mycket trevligt reportage. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Niclas Rosenius



  Mycket härliga bilder.

  //Niclas

yngrot

Helt underbara bilder  och roligt se bussar utan repor ;)  "lilla! stenhuset på bild 1 är oxå läcker.. Hit borde kanske vissa förare skickas för att lära sig köra när det är trångt  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 13 september 2011, 18:04:51 PM
Helt underbara bilder  och roligt se bussar utan repor ;)  "lilla! stenhuset på bild 1 är oxå läcker.. Hit borde kanske vissa förare skickas för att lära sig köra när det är trångt  :P

  Håller med om att en del kollegor skulle behöva en liten lektion i att köra där det trångt utan att det tar i.

  //Niclas

bjorn_k

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 13 september 2011, 18:19:11 PM
  Håller med om att en del kollegor skulle behöva en liten lektion i att köra där det trångt utan att det tar i.

  //Niclas
Eller bryr dom sig helt enkelt inte? Köra kan väl de flesta...

Bergenga

Utrolig fine bilder fra et land jeg definitivt må tilbake til for å fotografere både busser og tog en gang i framtiden. :D
Mvh.
Øyvind Berg

5783

Wow. Härliga bilder! Nu blev jag ressugen igen!

Ersa

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 september 2011, 19:12:41 PM
Utrolig fine bilder fra et land jeg definitivt må tilbake til for å fotografere både busser og tog en gang i framtiden. :D

Øyvind Berg i kombination med dessa miljöer?
Kan bara bli ett bra resultat! :D

Bergenga

Citat från: Ersa skrivet 13 september 2011, 21:34:39 PM
Øyvind Berg i kombination med dessa miljöer?
Kan bara bli ett bra resultat! :D

Om du legger til bra med tid og bra vær så kanskje. ;)
Men takk likevel! :D


Forresten så er det fint å se bilder av busser bygd av HESS, Sveits sin egen karosserifabrikk. De har kanskje ikke det beste designet, men det er tydeligvis kvalitet, som alt annet i Sveits.
Mvh.
Øyvind Berg

Muk

Härliga bilder. Kul att se nya miljöer på bussnack.  :)