H23 på linje 540

Startat av Hasse L, 10 september 2011, 20:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

SL H23 5434 Scania-Vabis C75 Capitol (1961)  ─  CUM 294.
Bakom syns en alldeles ny H54 Volvo / Säffle.
I rusningstid kördes var 5-7½ minut till Ulriksdals stn och var 15:e till Vällingby. Några av ulriksdalsturerna fortsatte till Askebykroken i Rinkeby.

Rättat H49 till H54 kl. 23.45.

Peter Rost

Vilken trevlig bild! Gick turen med Capitolen vi ser på bilden till Ulriksdals station, eller Rinkeby, eller rent av till Vällingby?

/Peter

Rolle

Se så fint, det var nog till Ulriksdal insatserna gick. Jag vill minnas att jag hade några sådanna turer vid den tiden.Och med dessa fordon eller något annat som var utsatt.vi körde även ledvagn ibland .Då var raggarna inte så närs leden i svängarna. Annars var det kul att stå vid Angle en stund och kolla in alla fina gamla bilar som snurrade på streetan.

Björn Forslund

Inget vitt band i nosen på denna? Jag tyckte den såg konstig ut innan jag kom på varför.

admin

Det är redan fastslaget att det råkade bli en liten beteckningsmiss och att den bakre vagnen är en H54 och ingen H49. Detta korrigerades redan i går kväll av TS varför följdtrådarna om just detta tas bort.

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 11 september 2011, 03:39:14 AM
Vilken trevlig bild! Gick turen med Capitolen vi ser på bilden till Ulriksdals station, eller Rinkeby, eller rent av till Vällingby?

/Peter
Det går inte att se vad som står på skylten i vindrutan och det var inte jag som körde vid fototillfället, så hur långt denna avgång gick vet vi inte, men troligen bara till Ulriksdal.

/Hasse

christian berg

Intressant bild! Kom denna vagn någonsin tillbaka till Hornsberg eller blev den kvar i Råsta?

Hälsningar

Christian B

Hasse L

Citat från: christian berg skrivet 12 september 2011, 20:59:04 PM
Intressant bild! Kom denna vagn någonsin tillbaka till Hornsberg eller blev den kvar i Råsta?

Hälsningar

Christian B
Har antecknat att den kom till Hbh i april 1975 och gick i trafik några månader. Noterades avregistrerad i september.

/Hasse

Hasse L

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2011, 18:09:18 PM
Inget vitt band i nosen på denna? Jag tyckte den såg konstig ut innan jag kom på varför.
Har bilder av 414, 418, 428, 433 och 440 med samma målning i fronten. Tillkom väl efter motkörningar? Kan ha funnits på flera H23.

/Hasse

Björn Forslund

Citat från: Hobgoblin skrivet 12 september 2011, 21:31:45 PM
Har bilder av 414, 418, 428, 433 och 440 med samma målning i fronten. Tillkom väl efter motkörningar? Kan ha funnits på flera H23.

/Hasse

Men om man tittar på bilden så tycker jag det ser trångt ut mellan Scania-märket och midjelisten. Sitter märket högre upp än normalt, eller fick det vita bandet plats mellan?

Hasse L

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 september 2011, 23:07:06 PM
Men om man tittar på bilden så tycker jag det ser trångt ut mellan Scania-märket och midjelisten. Sitter märket högre upp än normalt, eller fick det vita bandet plats mellan?

Här tycker jag man ser bra hur bandet har målats över samtidigt med nymålning av vänsterhörnet, antagligen efter en reparation av detsamma. Capitolmärket sitter precis nedanför. Den lilla texten H23 ovanför märket har förnyats (liksom på 5434)!