Bussar i Uppsala i oktober 1991, del 5 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 september 2011, 21:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Lite mer Swebus i olika färger.

LFL164


LMP608


LZC857


LYS998


NCF525


NBS555


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Tommy H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 september 2011, 21:46:40 PM
LFL164


LYS998


Trevligt att återse 2180 och 2181 igen, även om de vid fototillfället tyvärr gått miste om den fina ÖTraf-lacken... :)

Men vad är det på baktill på taket på 2115, är det någon form av AC och är den isåfall eftermonterad? Det var iallafall inget som fanns på östgöta-serien 2122-2137.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy P skrivet 09 september 2011, 22:44:48 PM
Men vad är det på baktill på taket på 2115, är det någon form av AC och är den isåfall eftermonterad?

Ja, det är en Sütrak-låda. Det vill säga en sådan som brukar innehålla en AC-anläggning även om det fanns några bussar som aldrig fick själva anläggningen. Den gick bra att eftermontera. Hur det är med 2115 i dessa fall vet jag dock inte.

Finns det någon med kunskap om linjenumren vid denna tid som kan identifiera linjenumret 914. Hade inte UL linjenummer i 800-serien?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2011, 08:14:50 AM

Finns det någon med kunskap om linjenumren vid denna tid som kan identifiera linjenumret 914. Hade inte UL linjenummer i 800-serien?



Kan det vara en gymnasielinje? Det gick en del anslutningar till de olika gymnasieskolorna från busstationen. I tabellhäftet för tiden hittar jag enbart 800 linjer.

Stefan P

Hej

Jag är inte helt säker. tror att det kan vara en förstärkningsbuss eller skoltur till ett gymnasium.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 10 september 2011, 10:41:47 AM
Kan det vara en gymnasielinje? Det gick en del anslutningar till de olika gymnasieskolorna från busstationen. I tabellhäftet för tiden hittar jag enbart 800 linjer.

Det är möjligt. Det kan ju också vara en felskyltning. Skall vara 814. Konstigt med AC om det är en skollinje, men det kan ju vara omloppsskäl.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert T

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2011, 10:49:34 AM
Det är möjligt. Det kan ju också vara en felskyltning. Skall vara 814. Konstigt med AC om det är en skollinje, men det kan ju vara omloppsskäl.


Det är som Stefan P säger, förstärkning till gymnasie. Man skyltar 914 i stället för 814 eftersom man inte kör ordinarie körväg. Så är det i alla fall idag med linjer som 917 (817) 911 (811) 931 (831 som förövrigt heter 510 numera men skollinjen är ej omdöpt) osv.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 10 september 2011, 10:55:10 AM
Det är som Stefan P säger, förstärkning till gymnasie. Man skyltar 914 i stället för 814 eftersom man inte kör ordinarie körväg. Så är det i alla fall idag med linjer som 917 (817) 911 (811) 931 (831 som förövrigt heter 510 numera men skollinjen är ej omdöpt) osv.

Aha, "avvikande körväg från ordinarie linje".
Dvs i stort sett samma lösning som SL hade valt att lösa med ett X efter linjenumret.

Eje L

Direktbussar från Busstn till gymnasierna skyltades i 900-serien, bl. a. för att markera att endast UL:s skolkort gällde som färdbevis. Gymnasieskolornas start i Uppsala hade vi senarelagt till 8:30 i mitten av 1980-talet. Anledningarna var bl. a. att sprida morgonvågen och att gymnasieeleverna skulle kunna nyttja högstadiets framskjutsar i kommunens ytterområden. För att detta skulle fungera behövdes snabba transporter från Busstn till skolorna. Att vi inte senarelade starten ännu mera berodde på att vi då skulle få obalans i vagnutsättningen genom att eftermiddagen skulle bli resursdimensionerande. Risken var att gymnasiernas hemturer skulle sammanfalla med arbetspendlarnas turer. De skolskjutsar som var öppna för allmänheten skyltades i Uppsala kommun i 100-, i Östhammar i 400- och i Tierp i 500-serien.
Eje Larsson