Linköpings Trafik nr.65

Startat av Peter Öden, 09 september 2011, 17:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Var lite för snabb på tangenterna i första försöket. Här kommer i alla fall en bild på en liten Neoplan ND 8
från Linköping, inv.nr 65 fotad i Linköping under senare delen på 70-talet. Bussen kom senare att hamna
hos Widerqvists i Värnamo.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Hej! Frågan är om det fortfarande finns någon Neoplan i den serien i körbart och fungerande skick, jag menar då alla storlekar av denna typ. Det har funnits en racingbuss i Lanna utanför Örebro men jag tror den försvann därifrån för ett par år sedan.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

ND8 var lite ovanlig, men trots detta kom fyra stycken till Sverige. ND8 hade en 130 hk Mercedes-motor, samma typ som satt i Nordic 7 och Mercedes LP0913.

Fredrik Klint

Jag fotade en liten Neoplan med reg-nr CGY961 i september 2005, ombyggd till husbuss men den rullade i alla fall.

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 09 september 2011, 19:29:45 PM
Hej! Frågan är om det fortfarande finns någon Neoplan i den serien i körbart och fungerande skick, jag menar då alla storlekar av denna typ. Det har funnits en racingbuss i Lanna utanför Örebro men jag tror den försvann därifrån för ett par år sedan.
Mvh Jan G

Och denna ND6 har jag sett i trafik även denna sommar:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12893.0

Tobbe

Kan det ha funnits en liknande i den röda skruden dvs stadstrafikens färger? Har något svagt minne av det.

Mats Karlsson

Det kan nog ha varit nr 68 HFJ460 från år 1974, en Nordic S.