Morgonrusning vid Universitetet (600-linjerna från norr) (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 08 september 2011, 17:48:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder från Universitetet norra i morgonrusning, hållplats E18 mot stan.
Först Keolis 5734 som tillsammans med ett antal syskonvagnar omplacerats från Norrtälje till Täby/Norrort. Jag tror inte att några av dessa Carrusvagnar fortfarande lånas av Nobina Norrtälje.

Fritt ur minnet bör bl a följande Carrusvagnar vara i trafik i Norrort för linje 670: 5734-36, 5756 & 5758.

Nobina 7407, skyltad "Fullsatt" närmar sig stan.

Syskonvagn 7410, skyltad "Stockholm".

Slutligen en Råstatur på Norrortslinje 628C från Åkersberga till Humlegården. Enligt uppgifter här på Bussnack trafikerar Råsta enstaka turer i morgonrusningen på linjerna 624C och 628C från Åkersberga och in till stan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 09 september 2011, 01:21:10 AM
¨Trevliga bilder men försvinner aldrig dessa trånga Vegor?

Är 55xx-vagnarna mer rymligare? Nej, inte direkt.

JDS

Är universitetet stängt, eller varför är det inga människor på bilderna? Någon måste väl ändå ta bussen dit?

Mikael T Nilsson

Kul att du uppskattade bilderna.

Citat från: JDS skrivet 09 september 2011, 06:38:07 AM
Är universitetet stängt, eller varför är det inga människor på bilderna? Någon måste väl ändå ta bussen dit?

Jag håller med om att det ser ödsligt ut på bilderna, men de togs dels när resenärerna hunnit ut ur bild och dels innan bussarna hunnit stanna.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Antalet avstigande mellan de två största avstigningsställena Danderyd och Tekniska brukar inte vara alltför omfattade.

En Vega mötte jag på 677 i morse. Tror det var 5747k.

Ted Selander

Man tager vad man haver. Månaden ut är vad som gäller. Nobina hyr inga längre, vad jag vet. Kanske något tillfälligt i morse.

/Ted

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Har man tryckt in en extra stolsrad i desa Vegor eller? Tycker de Vegor jag rest med har varit rymliga som vilken buss som helst, men har aldrig åkt någon av de här Vegorna.

Ted Selander

Citat från: AO skrivet 09 september 2011, 14:22:09 PM
Har man tryckt in en extra stolsrad i desa Vegor eller? Tycker de Vegor jag rest med har varit rymliga som vilken buss som helst, men har aldrig åkt någon av de här Vegorna.

Nej, de har alltid varit trånga.  ;)

/Ted

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 09 september 2011, 13:21:56 PM
Inte lika trånga, de blå vegorna var ju katastrof.

Är färre sittplatser som innebär konstant stående i 5-6 mil bättre?

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 september 2011, 17:48:03 PM
Jag tror inte att några av dessa Carrusvagnar fortfarande lånas av Nobina Norrtälje.

Citat från: Ted S skrivet 09 september 2011, 12:32:17 PM
Man tager vad man haver. Månaden ut är vad som gäller. Nobina hyr inga längre, vad jag vet. Kanske något tillfälligt i morse.

Huruvida denna är utlånad eller inte får de mer pålästa avgöra. Klockan var c:a 13:20.

sajola

Citat från: Ersa skrivet 09 september 2011, 18:37:36 PM

Huruvida denna är utlånad eller inte får de mer pålästa avgöra. Klockan var c:a 13:20.

Hmmm.. åkte 5753 från Uppsala i Torsdags 18.20, har jag för mig att det var.. Han var tvungen att stänga av motorn för att få upp framdörren, och sedan när den rullade från uppsala så gick motorn mycket orent ett bra tag, men på E4:an piggnade den på sig...

Är inte alla dehär Vegorna ganska slut? de är ju Enormt slitna invändigt, och enormt smutsiga... de som flyttats har de städats?

Ersa

Citat från: sajola skrivet 10 september 2011, 13:49:35 PM
Är inte alla dehär Vegorna ganska slut? de är ju Enormt slitna invändigt, och enormt smutsiga... de som flyttats har de städats?

Om Vegorna skulle få ny lack och nya stolar hade dessa 2001:or varit i ungefär samma skick som Nobinas stora antal 55xx-vagnar av 2002 års modell som togs i trafik i Roslagen efter midsommar. Rent teoretiskt skulle Keolis 57xx-Vegor klara lika många års SL-trafik i framtiden som 55xx-vagnarna ska göra. Dvs rulla fram till den dagen de fyllt 16 år.
Skillnaderna mellan modellerna är väl att Vegorna gått fler mil, men å andra sidan är de inte lika skramliga som de ihopnitade Säfflebussarna. Så de är väl ungefär på samma nivå. Dvs funkar i SL-trafik, men hade lett till klagomål i UL-trafik.

sajola

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 14:03:33 PM
Om Vegorna skulle få ny lack och nya stolar hade dessa 2001:or varit i ungefär samma skick som Nobinas stora antal 55xx-vagnar av 2002 års modell som togs i trafik i Roslagen efter midsommar. Rent teoretiskt skulle Keolis 57xx-Vegor klara lika många års SL-trafik i framtiden som 55xx-vagnarna ska göra. Dvs rulla fram till den dagen de fyllt 16 år.
Skillnaderna mellan modellerna är väl att Vegorna gått fler mil, men å andra sidan är de inte lika skramliga som de ihopnitade Säfflebussarna. Så de är väl ungefär på samma nivå. Dvs funkar i SL-trafik, men hade lett till klagomål i UL-trafik.

Ja,när du säger det så känns de fortfarande inte så skramliga.... men tycker det är konstigt att man fortsätter att köra dem i trafik, utan att byta stolar, och städa ur hela inredningen, de är ju enormt slitna och skitiga....