Borås: Sörmarken snart utan busstrafik igen?

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 september 2011, 10:00:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När linjenätet i Borås lades om i december 2010 förlorade Sörmarken sina bussförbindelser. Det blev drygt en kilometer för de hårdast drabbade att gå till närmaste hållplats. Borås stad och Västtrafik lyssnade på kritiken och lade om den tidigare misslyckade linje 4 så att den fick en ny dragning med bland annat en sväng förbi Sandwallsgatan på Sörmarken.

Det kom 79 protestbrev från boende i området, men när bussen väl började gå var det bara elva påstigande per dag där. Totalt är det 36 resenärer per dag vid de hållplatser där linje 4 är ensam om trafiken, vilket innebär drygt en per avgång. Linjen är således nu starkt hotad av nedläggning. Västtrafik tycker att resurserna kan gör bättre nytta på annat håll och det får man väl hålla med om.

http://www.bt.se/nyheter/boras/busslinje-fyra-hotad-igen%282931725%29.gm

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4684682
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Det här var väl kanske inte helt överraskande trots allt. Jag har själv provat linje 4 några gånger och det är väldigt dåligt med resenärer. Det är egentligen bara sträckan Hässleholmen-Centrum som har ordentligt underlag där den avlastar andra linjer en del. Men den går å andra sidan bara några minuter tidigare/senare än linje 3 så en av dessa brukar få ganska dålig beläggning ändå.

Men som någon skrivit i kommentar till BT-artikeln, det kan vara så att resenärerna inte riktigt förstår hur linjen går och hur den samtrafikeras med linje 2. Det är inte helt lätt att förstå det. Reglertiderna på Sandwallsgatan är också olyckligt långa vilket gör linjen till ett synnerligen långsamt alternativ Trandared-Sjukhuset som den egentligen ursprungligen var tänkt att i första hand användas för.

Jag har sagt det förr och säger det igen, ska busstrafik till Sörmarken och Svensgärde överleva på längre sikt måste man titta på ett sätt att samtrafikera dessa stadsdelar. Några hundra meter bussgata är allt som behövs, sedan hade man kunnat slå ihop dagens linje 3 och 4 med i stort sett samma tidtabell som idag och spara in några fordon på det. Då hade driftkostnaderna torligtvis hamnat på lite mer rimliga nivåer.

Nu är ju hela Hulta-området uppe för bredare diskussioner ändå, så man kan väl hoppas att detta tas med åtminstone som långsiktigt mål för området.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-