Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...

Startat av Robert T, 07 september 2011, 22:00:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4683124

Det är ju inte speciellt förvånande att klagomålen i princip enbart kommer från de linjer där KR-Trafik tidigare hade "ensamrätt".
Visst förstår man passagerarna som får gå från nya fina bussar till äldre mer slitna, som dessutom saknar både bälten och AC. Men detta tycker jag låter som en häxjakt faktiskt.  :-\

Ersa

Det finns ju inga krav på bälten eller AC, förutom på en liten minoritet av linjerna. Men nog märks det att den genomsnittlige UL-resenären har högre krav än den genomsnittlige SL-resenären. Dessa bussar har ju tidigare rullat i vanlig SL-trafik utan att liknande klagomål hördes.

Som jämförelse kan man ju ta tråden här i forumet där flera skribenter istället tyckte att många SL-bussar har "för mycket onödig lyx" i form av bekvämlighetsutrustning...

AO

Det är väl inte UL-resenären generellt som har högre krav skulle jag säga, utan de fd KR-trafikresenärerna. De bussar som Nobina har satt in i trafik nu har ju inte sämre kvallité än de rishögar som Nobina sedan länge kör runt med i Norduppland.

Peter L

Så den intressanta frågan är alltså om Nobinas bussar följer avtalet till punkt och pricka vilket gör klagomålen icke-gällande rent avtalsmässigt? Och om så är fallet, varför kan inte UL vara tydligare med detta istället för att svamla om att det ska diskuteras och att man förväntar sig förbättringar?

Fox

Efter  att ha åkt div blå, röda, gula, grå, vita,flerfärgade bussar sista veckorna  runt Uppsala undrar man ju hur f*n de tänker....vilka loppelådor tillika rishögar det rullar på vägarna.
Undrar vad resultatet av en inspektion från traikpolisen skulle resultera i!?
Att bara skylla på att resenärerna är bortskämda köper jag inte!!! För bussarna är under all kritik.
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna...Skandal att det får vara så helt enkelt!
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??

Ersa

Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Att bara skylla på att resenärerna är bortskämda köper jag inte!!! För bussarna är under all kritik.
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??

Vem anser att UL-resenärerna är bortskämda? Inte jag iaf. Tvärtom anser jag att det är märkligt att dylika bussar kan rulla i SL-trafik utan att SL-resenärerna bryr sig det minsta. Vilket du hade förstått om du läst en bråkdel av de andra inläggen jag skrivit här i forumet. T.ex debatten om SL 639 som jag förutsätter att du har koll på, då den ju passerar i ditt närområde.

Robert T

Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna...Skandal att det får vara så helt enkelt!
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??

Om du såg en halvöppen dörr när bussen kördes hoppas jag att du sa till föraren? Jag har aldrig varit med om det då jag kört i alla fall.
Hastighetsmätare har jag kört utan, fungerar utmärkt med GPSen i telefonen och vad jag vet är det inte olagligt att köra så tills man kommer till verkstad?
Vibrationer har jag varit med om att verkstaden inte hittar något fel, de kollar allt i framvagnen inkl däck och hjulmuttrar så att bussen är säker, sedan får den gå tills tid finns för specialist på framvagn.
Varningsljud från förarplats är nästan garanterat en av följande: Grindsummer pga dålig givare i förargrind, man kör tills man får tillfälle att pressa in en tidning mellan givare och grind. Fungerar inte det kör man till verkstad. Dörrlarm från moderna Volvobussar sker i tid och otid utan att ens Volvo själva förstår varför. Det är inget fel på dörren utan det är elektroniken som spökar.
Dörrar som åker upp är en kännandekant som larmar, bara tvångsstänga och köra. Har det hänt två ggr tvångsstänger man som standard sedan, så det är inget problem egentligen, bara man håller koll på dörren under stängning.

Inget av detta är ju någon kris direkt. Jag som förare blir långt mer förbannad när FM-radion i bussen har dålig mottagning.  ;D ;)

Ersa

Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna.

Den där enda hastighetsmätaren har du ondgjort dig över förr, och du fick redan då ett svar på det. Men jag tvingas väl upprepa svaret än en gång, antar jag: Bussen i fråga tillhörde en ytterdepå och mätaren visade sig ha något glapp på morgonen, men lagades direkt av snabba reparatörer på Nobina så fort bussen fick en rast på Nobinas depå i Uppsala. En månad senare var dina åsikter det raka motsatta när det gäller företaget som trafikerar omloppet i fråga. För det är väl inte lika roligt att gnälla på ett företag när detta företag inte visar sig vara Nobina, utan en mindre åkare?

Fox

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 20:56:59 PM
Den där enda hastighetsmätaren har du ondgjort dig över förr, och du fick redan då ett svar på det. Men jag tvingas väl upprepa svaret än en gång, antar jag: Bussen i fråga tillhörde en ytterdepå och mätaren visade sig ha något glapp på morgonen, men lagades direkt av snabba reparatörer på Nobina så fort bussen fick en rast på Nobinas depå i Uppsala. En månad senare var dina åsikter det raka motsatta när det gäller företaget som trafikerar omloppet i fråga. För det är väl inte lika roligt att gnälla på ett företag när detta företag inte visar sig vara Nobina, utan en mindre åkare?


Men en sådan buss skall inte vara i trafik! Speciellt inte när chauffören inte kan köra utan....de gick som sat*n och inte höll bussen 30 på 30 sträckor och vi åkte ikapp bilar på 70 och 80 sträckor i rask takt.
Finns inga ursäckter att den var i trafik och att den fixades senare.....så de så!!! Man skall åka säkert och så var inte fallet här!!!
Kanske rent av någon på forumet som var med som "instruktör till chauffören ifråga"???

Ja en månad senare hade de fått nya bussar och bättre chaufförer...är du nöjd med svaret???

Kan säga att Danielsson som det gäller är riktigt bra nu med riktiga chaufförer som vet vad det handlar om...innan va det näst intill Nobina cirkus!

Ersa

Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 08:12:50 AM
Finns inga ursäckter att den var i trafik och att den fixades senare.....så de så!!!

Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?


lil-sis

Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 08:12:50 AM

Men en sådan buss skall inte vara i trafik! Speciellt inte när chauffören inte kan köra utan....de gick som sat*n och inte höll bussen 30 på 30 sträckor och vi åkte ikapp bilar på 70 och 80 sträckor i rask takt.

Men att föraren körde illa berodde ju inte på den tillfälligt trasiga färdskrivaren, det hade ju gått lika fort ändå...

Hur hade det låtit om det istället inte hade kommit någon buss?

Fox

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 08:33:53 AM
Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?

Lagligt eller ej!
Traik farligt!? JA
Trafikfarligt ska ej vara i trafik och frakta resenärer.

Fox

#13
Citat från: lil-sis skrivet 11 september 2011, 10:30:18 AM
Men att föraren körde illa berodde ju inte på den tillfälligt trasiga färdskrivaren, det hade ju gått lika fort ändå...

Hur hade det låtit om det istället inte hade kommit någon buss?

Kanske inte riktigt lika fort, för han kröp fram vid fartkamerorna där gick det som lugnast på hela resan...
Visst körde föraren illa även när hastighetsmätaren fungerade men den aktuella dagen mådde man illa och flera med mig blev åksjuka....




Mods edit: Text något ändrad såtillvida att invektiv ersatts då reglerna påtalar ett vårdat språk.

Fox

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 08:33:53 AM
Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?

Traikfarligt skall ej köras.
Hastighetsmätaren rörde sig inte alls.
Den aktuella dagen stod det en blå buss som fungerade som reservbuss på depån i Knutby.....