Reservhjulsfastsättning SJ 2828 sökes!

Startat av Björn Forslund, 07 september 2011, 16:18:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

SvOf:s buss SJ 2828 (Volvo B635/SKV 1959) har genomgått upprustning inför SJ Buss 100 års jubileum.
Vi saknar de grejer som håller reservhjulet på plats på bakstammen, alltså någon form av mutter med handtag. Som det är nu sitter det bara en gängad pinne på plats.
Den som har de erforderliga grejerna och kan avvara dem får gärna höra av sig!

Hälsn
Björn/SvOf

Svempa

Hur ser en gängad pinne ut ? förlåt jag bara undrar.  :)

Björn Forslund

Citat från: Svempa skrivet 07 september 2011, 18:29:39 PM

Tja, ta en grov skruv och håll i skallen så bara den gängade delen syns, det kallar jag, i brist på annat "gängad pinne"... ::)

Drängen

Citat från: Svempa skrivet 07 september 2011, 18:29:39 PM
Kan väl inte vara nåt annat än en bult, eller en skruv? ;)

Lars

Gängad pinne var bara :)

Det heter nog gängad stång se bild
https://ehandel.lantmannenmaskin.se/lmma_e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=0975810

Det kan nog vara svårt att hitta ett sådant fästa att skruva dit, men det går säkert att tillverka ett fäste av en mutter som passar på den gängade pinnen och svetsa fast lite järn på muttern.
Men en sådan kan ju mycket väl ligga och skräpa i garaget hos nån åkare!

Ersa

Vad är det för storlek på gängan?
Får ni dit en vanlig mutter på gängan, och hur många mm står det i så fall på nyckeln som man kan vrida runt muttern med?

Ser det ut nåt i stil med denna, fast med större mått?
http://gsrecycle.se/Visa/Reservhjul01.jpg

bilomnibussen

Ska det inte bara vara fälgmuttrar typ?? Vad säger ni som har SKV-bussar med reservhjul bakpå?
Mvh Jan G

Erik Tannerbring

Har för mig att det ska vara en krok på fästplattan och sen gängstången och järn med mutter.
Björn jag kan fixa en bild under dagen och maila dig i kväll.

Björn Forslund

Det är alltså bara järnet o muttern som låser fast hjulet som saknas, resten sitter på plats!

Bussföraren

Ett plattjärn och en vanlig vingmutter (kan i nödfall ersättas med en hjulmutter med bricka)