BIMS dröjer ett litet tag till, bilder från monteringen i 4956

Startat av Lars, 06 september 2011, 14:02:23 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lars

Ja då fick jag ytterligare ett besked om att utbildningen för förarna i BIMS har skjutits på framtiden i Värmland, den skulle ha börjat nu i månadsskiftet aug/sep men har skjutits på framtiden.
Det är ju så att Värmland ska vara först ut i BIMS och med Karlstadsbus som första område, om inget annat beslut tagits senaste tiden.
Jag var själv med i den referensgrupp som tog fram BIMS och första start för systemet skulle enligt ursprungliga planen vara i november 2006 i Karlstadsbuss och under våren 2007 i övriga Värmland. Sedan skulle de övriga länen plockas in eftersom.
Länk till BIMS hemsida

Det verkar ha gott troll i uppstarten av detta system, men fältprov har ju redan körts i Karlstad.
Det som jag själv inte överhuvudtaget tänkte på vid framtagandet av systemet och som det inte sades mycket om var att det är otroligt svårt att läsa vad som står på en pekskärm i solljus, Jag har nu stor erfarenhet efter att kört i Norge under snart 4 år med pekskärm. I motsol och vit skjorta är det näst intill omöjligt att se vad som det står på skärmen!

Nu kommer vi till det roliga! detta är en stor början till ett mycket mer enhetligt biljettsystem där idag de olika länens helt olika biljettsystem är ett sammelsurium av olika regler och biljetter.

Och det ännu mer roliga, en del av det system som finns i Värmland idag kommer att spridas utöver vårat land :)

Lite bilder från installationen av BIMS i Nobina 4956 i Charlottenberg, samt även bilder på gamla systemet AES (Australien elektronic system) från slutet av 80-talet som i princip fungerar som BIMS fast med äldre metoder, och det fungerar jättebra än idag! Kommer att saknas av många - när det blivit historia!

Kortläsaren eller Validator som den numera ska heta göms under ett snyggt skydd.

Så ser den ut.

Så ser det ut från passagerarhåll idag.

En ny panel för BIMS som jag tror kommit till på senare tid, verkar vara en panel som visar pris mm för passageraren vid manuell försäljning och kanske även för denna att själv välja och godkänna något.

Fästet för nya biljettmaskinen, AES har fått nytt tillfällig stativ.

Översiktsbild, i mitten syns nuvarande kortläsare till AES, då även detta arbetar med ett smartcard men inte kontaktlöst så har Värmlänningen har ända ca 1990 kunnat ladda Respasset  som kortet heter idag både som Värdekort (Ska heta "Börs" i BIMS) och valfritt periodkort på samma kort och flera perioder har kunnat köpas på en gång så de låg som en kö i kortet, när en period var slut började nästa första gången man läste kortet efter att den första tagit slut) i BIMS blir det kontaktlöst, det är enda nyheten. Övriga nyheter kommer att ligga i själva biljettsystemet som får mer datakraft än idag.
Den lilla kabelkopplingen framför förargrinden är kommunikationsenheten mellan biljettmaskin och Mobitex, när föraren loggar in i AES samt när man byter linje och tur loggas bussen automatiskt i Mobitex.

AES biljettmaskin som i Värmland är grå till färgen men det finns ett antal röda i bruk, dessa kommer från Nettbuss i Drammen och köptes in begagnade av VTAB då det inte finns så mycket reservdelar kvar på marknaden. de grå är bättre och snabbare då de har större minne än de grå. Även blå biljettmaskiner finns som är köpta begagnade av Nettbuss i Hedmark.
Över instrumentpanelen sitter luren och knappsats till Mobitex, under denna en avancerad färddator som användes i en mjukkörningsutbildning för några år sedan. Ska finnas en i en buss i Karlstad också.
Även knappsatsen till växellådan sitter i denna buss med knapparna i rätt ordning och vända åt rätt håll.

Hela förarplatsen dörrstyrning på rätt ställe och med ett äkta hederligt dörrvred till framdörren.
Till höger om detta sitter alcolåset och uppe till vänster den nya datorn som registrerar förarens körsätt hos Nobina i Värmland. Framför ratten skrivaren till mobitex.

Postar även med ett par närbilder av förarplatsen i denna Säffle

Carl Eric

Citat från: Lars skrivet 06 september 2011, 14:02:23 PM

Kortläsaren eller Validator som den numera ska heta göms under ett snyggt skydd.

Mycket, mycket snyggt! Oerhört trist att SL inte tar fram något liknande, men "det skall ju fungera" så då behövs det inte!  :-*
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

Citat från: Carl Eric skrivet 06 september 2011, 16:36:05 PM
Mycket, mycket snyggt! Oerhört trist att SL inte tar fram något liknande, men "det skall ju fungera" så då behövs det inte!  :-*
det är ju onödigt ica påsar funkar ochså....  ;)

håller med ser ju inte bra  ut när det sitter ica påsar över läsarna,

bjorn_k

;D ;D ;D

Väldigt bra och informativt inlägg!

Förutom svårigheten att hitta reservdelar till AES, vad var incitamenten att byta ut biljettsystemet? I SL-land var det kanske lite mer tydligt att något måste göras då hantering med stämplar och kuponger kändes något föråldrat... Nu fick ju stämplar o dyl vara kvar ett tag till då "enkelresor" inte fungerar som det var tänkt i Access.

Robert T

Citat från: bjorn_k skrivet 06 september 2011, 18:04:44 PM
;D ;D ;D

Väldigt bra och informativt inlägg!

Förutom svårigheten att hitta reservdelar till AES, vad var incitamenten att byta ut biljettsystemet? I SL-land var det kanske lite mer tydligt att något måste göras då hantering med stämplar och kuponger kändes något föråldrat... Nu fick ju stämplar o dyl vara kvar ett tag till då "enkelresor" inte fungerar som det var tänkt i Access.

Brist på reservdelar innebär brist på nya maskiner och bussarna blir ju fler/ska bli fler så det är ju kört. UL har stora problem att få Almexarna att räcka till.

Lars

Det är de röda maskinerna som har mer minne än de grå, det blev lite fel i första inlägget.

Det var nog bristen på reservdelar som var första grundorsaken till byte av nuvarande system detta hade gått att lösa med köp av endast nya biljettmaskiner med gamla kortläsare i men eftersom det är ett system som bara Värmland hade och de kontaktlösa korten nu erövrar världen så var det dax att byta allt, då endast inköp av biljettmaskiner kom över kostnaden för att anbud måste lämnas på upphandlingen.
Det var här nånstans som några länstrafikbolag började att prata sig samman om ett gemensamt system och då föddes BIMS

Före AES körde vi med mekaniska Almexmaskiner i Värmland

groenis

Kände igen ett par delar av instrumenbrädan men sen så sprack det,
Skulle nog bli gråhårig på att försöka leta elfel där.

/Lennart

Björn Ax

Jadu. Jag tror BIMS bara är en myt.  ;D

Kommer aldrig att börja fungera. Det bara skjuts på framtiden hela tiden.

Har vi tur kanske det börjar fungera nångång runt 2059 eller liknande.

Lars

Jag har nu fått information om att BIMS är ytterligare försenat och nästa planerade datum för uppstart i Värmland är påsken 2012

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 06 september 2011, 19:06:44 PM
Brist på reservdelar innebär brist på nya maskiner och bussarna blir ju fler/ska bli fler så det är ju kört. UL har stora problem att få Almexarna att räcka till.

Varför startar projektet i Värmland, då Uppland har störst problem att hålla liv i sina föråldrade biljettmaskiner idag?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 28 november 2011, 12:22:56 PM
Varför startar projektet i Värmland, då Uppland har störst problem att hålla liv i sina föråldrade biljettmaskiner idag?

Ja det kan man ju undra. Dock är det bra på det sättet att vi lär slippa dom flesta barnsjukdommar.
Vi skulle dock behöva det. GUB har ju också stora problem med brist på reservdelar.

Nu efter flera maskiner gick sönder efter det som hände på UL Center så blev det ännu större problem.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

kimpan

I begynnelsen av planeringen av BIMS så fastställdes en tågordning om i vilken takt de olika bolagen skulle få BIMS... och UL kom sist... så vi får nog vänta på BIMS några år till

1896

Ser fruktansvärt fult och otympligt ut med biljettmaskiner som täcker halva förarplatsen, tacka vet jag gamla Almex:en.  8)

Klaverdörr

Citat från: kimpan skrivet 28 november 2011, 14:36:53 PM
I begynnelsen av planeringen av BIMS så fastställdes en tågordning om i vilken takt de olika bolagen skulle få BIMS... och UL kom sist... så vi får nog vänta på BIMS några år till

Nu ligger väl X-trafik sist men å andra sidan har dom redan kontaktlösa kort som köptes in får 2 år sedan för ca 4miljoner när "grönlådorna" avskaffades och givetvis kan man lada via nätet om än dock med en fördröjning på ca 6 timmar innan man kan resa när man har laddat via nätet..
När nya systemt är klart i hela området så förmodar jag att det är direkt uppkoppling via 2G/3G/4G nätet och laddningen går ut direkt !

Lars

Det var så att biljettmaskinerna i Värmland var slitna samt att det fanns för få när trafiken ökat och att tågen utrustades med bussmaskiner. Det var på gång att köpa in några nya som klarade gamla systemet med samma kort men nånstans på vägen ville man ha en förnyelse med maskiner som tog kontaktlösa kort och internetförsäljning mm. Då blev inköpssumman för stor och en offentlig upphandling måste genomföras och sedan så träffades troligen några länsbolagschefer och kom på att ett gemensamt system vore bra inte minst med tågtrafiken som i olika projekt går över länsgränserna och så föddes BIMS bland de som ville vara med i projektet.

Nu har jag ju förstått att maskinerna är slitna både här och där. Värmland har hitintils löst problemet med att köpa begagnade biljettmaskiner i Norge som jag nämnt tidigare.