Hur vill du ha biljettsystemet? (Västtrafik)

Startat av Carl Eric, 06 september 2011, 10:34:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 12:07:43 PM
Ja, det är i princip sådana terminaler som används i bussarna idag. Tiden varierar mellan ungefär 20-40 sekunder för chipläsning och autentisering, lite beroende på typ av kort och mobiltäckning. Sedan tar kopplingen till biljettmaskinen några sekunder ytterligare medan det i butiksfallet handlar om lösningar som inte är kassaintegrerade. Men totalt sett upplevs tiden alltihop tar som alldeles för långsamt på en buss eller i en lunchrestaurang men i en mindre butik är det ganska okej.

Här har vi fristående små trådlösa kortläsar, som man ofta ser i tex pizzerior. Vi får alltså knappa in beloppet manuellt i terminalen, men överlag tycker jag det går ganska snabbt (under en minut) att sälja en sådan biljett.

yngrot

Hoppas Rickard mfl kan göra det bättre för nu är det verkligen inte bra alls varken för oss som kör eller de som åker.

Nr 1 måste ändå vara att Västtrafik går ut med mer tydlig info hur man gör och då vara mer konkret än idag när de säger du skall trycka + när du åker över zongräns  men hur många vet var den är??  Nej gör stora helsidor i tidning där man visar hur det går till ex   åker du från Tranemo till Limmared räcker det att bara lägga på kortet men skall du till Borås tryck + först sen på med kort och när du går av buss visa upp kortet och gör sen samma sak vid alla byten .. Denna info bör ju finnas både på hpl och på bussar spårvagnar båtar . För övrigt anser jag att information är nått Västtrafik MÅSTE bli bättre på !!  Inte många som vet om att alla biljetter och kort går att förköpa på alla fasta försäljningsställen. Inte heller många vet om autogiroladdingen . Återigen informera mer om detta både i tidningar och ombord på fordon samt hpl..

Nr 2 ett bra sätt att snabba upp är att införa minst 50SEK extra vid ombordladdning då slipper vi de flesta som laddar ombord samt även göra lite billigare för de som väljer autoladdning. Det skall även kosta 50SEK första gången man laddar alla kort för att minska åtgången på kort många som har för sig att ha nytt kort varje gång detta tar oxå extra tid att göra nya kort . Går ju rätt snabbt fylla på ett kort bortsett från bankkortsterminalen då ..

Nr 3 färre knapptryckningar vid ombordförsäljning . Ska jag sälja ett kommunkort tar det tid fast maskin vet att jag är i Tranemo måste jag på nytt knappa mig fram till Tranemo när jag väljer kommunladdning. Det tar tid  och varför skall vi överhuvudtaget får fram alla underliga ++ från Gbg som vi aldrig säljer??  På JLT CUBIC maskin är det bättre där finns i normalbild enkelbiljett vuxen förvald vill du sälja ungdom eller reskassa bara välj direkt i knapp som finns i grundmenyn. Synd att vi fick ERG ...

Säger bara gör om gör rätt men se till få bort alla underliga saker som ingen fattar. Varför kostar det lika mkt att åka 2km som att åka 115km?? Inte lätt motivera folk ta bussen då .. Var ju mera rättvist på Scanpoint då vi hade 7 zoner till Tranemo ..

Framför allt enklare för oss som kör att använda maskinen vid försäljning bör det bara komma upp det som är aktuellt där du står ex kommunladdning flerkommun regionen runt samt kontoladdning dumt namn borde heta reskassa.. och även Fritidsladding . När man kör i Gbg kan man ju få upp alla ++ varianter men vi andra har inge nytta av dem tar bara tid knappa fram och kommer man på fel ställe får man börja om från början ..  suck vilket dumt system.. 

Bankort tar för lång tid på bussen rekord är 50min!!! sen på 200 till Ulricehamn på nattturen  inge kul då ..  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Hoppas Rickard mfl kan göra det bättre för nu är det verkligen inte bra alls varken för oss som kör eller de som åker.

Yngrot, jag håller verkligen med om i stort sett allt du skriver och jag hoppas också att Rickard kan ta med sig några synpunkter härifrån till ansvariga politiker och tjänstemän!

Några kommentarer bara:

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Nr 3 färre knapptryckningar vid ombordförsäljning . Ska jag sälja ett kommunkort tar det tid fast maskin vet att jag är i Tranemo måste jag på nytt knappa mig fram till Tranemo när jag väljer kommunladdning. Det tar tid  och varför skall vi överhuvudtaget får fram alla underliga ++ från Gbg som vi aldrig säljer??  På JLT CUBIC maskin är det bättre där finns i normalbild enkelbiljett vuxen förvald vill du sälja ungdom eller reskassa bara välj direkt i knapp som finns i grundmenyn. Synd att vi fick ERG ...

Man ska vara lite försiktig med att skylla detta på ERG. Menyerna i maskinen är i stort sett framtagna i samarbete med beställaren. ERG har många system igång i världen och alla är inte på långa vägar så komplicerade som detta. Samtidigt har Cubic många system som är betydligt värre. Så det beror mer på hur engagerad beställaren är och hur mycket man tar tillvara önskemål. I fallet Västtrafik tycker jag mig känna av ett allt för stort Göteborgs-perspektiv och att det mesta anpassats för det som blir smidigast i Göteborgsområdet där det dessutom säljs ganska lite i ombordmaskinerna... Trist att det blivit så.

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Säger bara gör om gör rätt men se till få bort alla underliga saker som ingen fattar. Varför kostar det lika mkt att åka 2km som att åka 115km?? Inte lätt motivera folk ta bussen då .. Var ju mera rättvist på Scanpoint då vi hade 7 zoner till Tranemo ..

Samma sak här. Zonsystemet har inget att göra med om det är ERG eller Cubic, Västtrafik har beslutat att använda kommungränserna som zoner. Så har det varit länge i Bohuslän och Göteborg och där har resenärerna på något vis vant sig vid att priset blir högre beroende på kommungränserna, inte beroende på resans längd. När nu detta ska tillämpas i hela regionen blir det givetvis protest i Sjuhärad och Skaraborg där man haft ett zonsystem som gett prissättning som varit mer rättvis med avseende på resans längd.

Här tycker jag man borde gå tillbaka till det förslag som ERG hade från början när man diskuterade prissättningen, i den mån det fortfarande är möjligt. Förslaget var att ha fast pris endast inom tätorterna och sedan endast avståndsbaserad taxa i alla andra lägen, inga kommungränser eller andra zongränser alltså, bara avstånd i km. Då hade man inte behövt så många knappar eftersom man hade kunnat haft krav på in- och utcheckning på alla regionbussar och tåg. I stadstrafik hade ju ändå inte resenärerna behövt checka ut eftersom stadsbussarna håller sig inom sin tätortszon. Jag tror att det faktiskt hade varit enklare att informera om eftersom man inte hade behövt trycka på knappar i vissa lägen men inte andra lägen osv.

Men tyvärr var det politiskt svårt att genomföra eftersom kommunerna som delägare skulle kunna räkna statistik och ekonomi inom sin egen kommun osv. Dessutom ville inte kommunerna i Göteborg och Bohuslän riktigt släppa detta med kommungränser. Därför blev det så här.

Citat från: yngrot skrivet 07 september 2011, 14:42:47 PM
Bankort tar för lång tid på bussen rekord är 50min!!! sen på 200 till Ulricehamn på nattturen  inge kul då ..  :P

Förstår detta. Jag åkte en nattur på linje 100 efter ett evenemang på Liseberg i somras och bussen stog nästan 20 minuter vid Korsvägen och sålde biljetter. Inte bra!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Jo vist har du rätt i det med zoner har inget med vilken maskin man valt men ändå får ERG en skopa av detta ändå av de flesta som kör . Vi känner det som att i detta fall man valt lösning efter principen "varför göra det det enkelt när man kan göra det svårt" .. 

Från början var det ju sagt att alla skulle checka in och ut och priset blev efter hur lång sträcka man åkte och inga periodkort skulle heller finnas men så vart det ju inte tyvärr får man väl säga. Det var bättre förr när vi hade klippkort och tång  :D  då kunde man lasta en buss snabbt  men den tiden när ju förbi
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

rihckard

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Yngrot, jag håller verkligen med om i stort sett allt du skriver och jag hoppas också att Rickard kan ta med sig några synpunkter härifrån till ansvariga politiker och tjänstemän!

Jag ska definitivt ta med mig synpunkter. Det är guld värt att få chaufförernas perspektiv också, det talas det väldigt lite om, men utan ett fungerande system ombord fallerar ju allt annat. Intressant det där med försäljningen ombord och jag tycker definitivt man ska införa någon form av incitament för att öka försäljningen på de fasta försäljningsställena.

Informationen är problematisk och beror ju också på systemet som är knepigt. Ett bättre system tar hand om det problemet hoppas jag. Men det är en bra bit dit också... det är ju inget man gö över en natt.

Olof Lagerkvist

Citat från: rihckard skrivet 07 september 2011, 19:43:33 PM
Jag ska definitivt ta med mig synpunkter. Det är guld värt att få chaufförernas perspektiv också, det talas det väldigt lite om, men utan ett fungerande system ombord fallerar ju allt annat. Intressant det där med försäljningen ombord och jag tycker definitivt man ska införa någon form av incitament för att öka försäljningen på de fasta försäljningsställena.

Tack. Där har nog både vi konsulter, förarna och många andra känt att man talat för "döva öron". Det behövs verkligen ombordköpsavgifter (eller något med liknande effekt)!

Citat från: rihckard skrivet 07 september 2011, 19:43:33 PM
Informationen är problematisk och beror ju också på systemet som är knepigt. Ett bättre system tar hand om det problemet hoppas jag. Men det är en bra bit dit också... det är ju inget man gö över en natt.

Jo, men information behövs ändå. Det går inte att göra ett system där man inte behöver informera, eller åtminstone tror jag man är lite fel ute om man utgår från att det skulle vara möjligt att göra så. En sådan sak som var och hur man kan köpa biljetter är något man faktiskt måste upplysa människor om. Samma sak med olika villkor, åldersgränser och andra specialregler. Givetvis är det önskvärt att systemet blir så självinstruerande som möjligt, men man får inte glömma att det är ett väldigt stort stöd att faktiskt se en instruktion om hur det fungerar även om det är enkelt.

Men jag anser att man kan komma väldigt långt bara genom att informera ungefär lika mycket som Jönköping och Kronoberg gör. T ex Jönköpings radioreklam och Kronobergs affischer som informerar om att man kan köpa biljett på Pressbyrån är en bra start. Kunde åtminstone Västtrafik förmå sig att göra några sådana enkla saker vore väldigt mycket vunnet, det är nog de flesta överens om trots allt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Min erfarenhet som förare av kontoresor är inte bara att det är för dåligt med information utan även att systemet är alldeles för krångligt. Det är inte heller barn, äldre eller andra som kanske kan ha svårt för att hantera dator som har problem utan det är gemene man, alla åldrar, båda könen. Väldigt många glömmer trycka plus när man går på och väldigt många glömmer checka ut när man går av.

Det kanske inte är så vansinnigt komplicerat egentligen, men i förhållande till de förväntningar passagerare har på hur ett biljettsystem ska fungera så är det fruktansvärt komplicerat. Detta är något som ska vara enkelt och uppenbart.

Det är jättebra om man lyssnar på förares erfarenheter men det är en annan sak som förvånar mig att man inte tar hjälp av, interaktionsdesigners.

Interaktionsdesign handlar i stora drag om allt som har med samspelet mellan människa och dator att göra och är faktiskt något som borde vara nummer ett i arbetet när man tar fram en produkt som ska användas av alla möjliga olika typer av människor. Det finns dessutom mycket kompetens i världsklass inom detta område i Göteborg att ta hjälp av med ett helt mastersprogram på Chalmers tillsammans med Interactive Institute.

JesperO

Passerade en spårvagnshållplats på Mölndalslinjen häromdagen. I väntkuren satt det faktiskt ett litet anslag om var närmaste fasta försäljningsställe fanns.
Om jag kommer ihåg det skall jag försöka ta en bild på anslaget nästa gång jag är i området.

Jesper

Olof Lagerkvist

Citat från: JesperO skrivet 07 september 2011, 22:22:09 PM
Passerade en spårvagnshållplats på Mölndalslinjen häromdagen. I väntkuren satt det faktiskt ett litet anslag om var närmaste fasta försäljningsställe fanns.
Om jag kommer ihåg det skall jag försöka ta en bild på anslaget nästa gång jag är i området.

Jag har tittat ganska noga sista tiden på större hållplatser där jag upplevt att problemet är värst som Korsvägen, Hjalmar Brantingsplatsen, Borås Resecentrum, Ulricehamns busstation, Skövde Resecentrum m fl och inte sett några anslag. Men då kanske det är på gång nu. Underbart i så fall!

Däremot vet jag att det sedan lite längre tid tillbaka sitter sådana anslag på Västtrafiks kundtjänstkontor när dom har stängt så att man då ska kunna hitta alternativa försäljningsställen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

rihckard

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 20:14:40 PM
Jo, men information behövs ändå. Det går inte att göra ett system där man inte behöver informera, eller åtminstone tror jag man är lite fel ute om man utgår från att det skulle vara möjligt att göra så. En sådan sak som var och hur man kan köpa biljetter är något man faktiskt måste upplysa människor om. Samma sak med olika villkor, åldersgränser och andra specialregler. Givetvis är det önskvärt att systemet blir så självinstruerande som möjligt, men man får inte glömma att det är ett väldigt stort stöd att faktiskt se en instruktion om hur det fungerar även om det är enkelt.

Men jag anser att man kan komma väldigt långt bara genom att informera ungefär lika mycket som Jönköping och Kronoberg gör. T ex Jönköpings radioreklam och Kronobergs affischer som informerar om att man kan köpa biljett på Pressbyrån är en bra start. Kunde åtminstone Västtrafik förmå sig att göra några sådana enkla saker vore väldigt mycket vunnet, det är nog de flesta överens om trots allt.

Självklart måste man upplysa människro och sprida information. Men ett lättillgängligt system är lättare att informera om (och förtå) än ett krångligt ;-)

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Men tyvärr var det politiskt svårt att genomföra eftersom kommunerna som delägare skulle kunna räkna statistik och ekonomi inom sin egen kommun osv. Dessutom ville inte kommunerna i Göteborg och Bohuslän riktigt släppa detta med kommungränser. Därför blev det så här.

Fördelen är ju numera att regionen tagit över och då är tanken att vi ska kunna se till helheten snarare än kommunpolitiska ställningstaganden.

Olof Lagerkvist

Citat från: rihckard skrivet 08 september 2011, 11:15:51 AM
Självklart måste man upplysa människro och sprida information. Men ett lättillgängligt system är lättare att informera om (och förtå) än ett krångligt ;-)

Absolut, jag tror vi förstår varandra ganska bra egentligen! :)

Citat från: rihckard skrivet 08 september 2011, 11:15:51 AM
Fördelen är ju numera att regionen tagit över och då är tanken att vi ska kunna se till helheten snarare än kommunpolitiska ställningstaganden.

Det låter väldigt bra det här och jag hoppas både i egenskap av utvecklare och resenär att det kommer att bli möjligt att rensa upp en del i det här. T ex ett enklare underlag för prissättning skulle ge förutsättningar för att förenkla så mycket annat, men det kräver att det finns politiska förutsättningar för att se regionen som helhet.

Lycka till förresten!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

rihckard

Tack för feedbacken och uppmuntran. Imorgon träffas vi i gruppen för prisstrategi och biljettsystemet igen. Ska bli spännande att se vad som händer. Jag tar givetvis med mig era synpunkter och lovar att återrapportera när jag får.

Olof Lagerkvist

Citat från: rihckard skrivet 15 september 2011, 21:59:54 PM
Tack för feedbacken och uppmuntran. Imorgon träffas vi i gruppen för prisstrategi och biljettsystemet igen. Ska bli spännande att se vad som händer. Jag tar givetvis med mig era synpunkter och lovar att återrapportera när jag får.

Låter suveränt. Jag måste ändå bara säga att jag anser att det mesta ändå är på rätt väg. Västtrafik har under de senaste fem-sex åren minskat antalet varianter av biljetter och kort med många hundratal. Dessutom har reglerna förenklats och justerats för att vara mer lika över hela regionen. Glöm inte heller att det nu är enormt mycket enklare med biljetter för resor mellan olika delar av regionen med det nya biljettsystemet än det var med de gamla. Så väldigt mycket har totalt sett blivit bättre men det är några onödiga källor till frustration kvar som framkommit i den här tråden och det är väl värt att lägga en del energi på att få detta justerat.

Lycka till!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Johnny

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 september 2011, 15:24:02 PM
Förstår detta. Jag åkte en nattur på linje 100 efter ett evenemang på Liseberg i somras och bussen stog nästan 20 minuter vid Korsvägen och sålde biljetter. Inte bra!

Problemet med att det tar lång tid att sälja biljetter med kort beror varken på ERG eller Västtrafik. Det är Visa och Mastercard som infört nya rutiner som innebär att alla transaktioner skall verifieras mot kontot innan de godkänns. Tidigare gjordes det inte på alla transaktioner. Den uppmärksamme kanske har noterat att kortförsäljning går mycket fortare på Flygbussarna, det beror på att de har ett äldre avtal med kortföretagen som ännu inte kräver verifiering av alla transaktioner vid försäljningstillfället.


Bussmicke

En ska jag inte förstår är varför man ÄNNU inte kan ha 1-dygnsladdningar på det blåa platskortet.
Först fick man bara mesiga kasaakvitton som dagskort, när det försvann gick man tillbaka i tiden genom att börja med engångspapperkort igen, trodde man hade upphört med det då Magnus försvann.
Tycker halva poängen försvinner när man inte kan använda blåa kortet till Allt när man har ett.
Okej om man ger turister gröna kortet men de som har blått kort måste ju kunna använda det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.