Fråga om borttag av buss-pc i äldre vagnar i Norrort (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 06 september 2011, 08:18:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

Jag undrar om Keolis börjat demontera buss-pc i ett antal 56xx-vagnar i Norrort (Volvo B10M/Säffle 2000 NL led). I morse såg jag tre av Täbys 56xx-vagnar skyltade "Ej i trafik". Övriga vagnar jag såg i Norrort var korrekt skyltade. Om buss-pc börjar avinstalleras kan man misstänka att 56xx-vagnar ska börja slopas snart.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

då borde dem absolut inte gå i trafik eftersom överfallslarmet är kopplat till samma system

Ersa

Men är det operatörerna som demonterar PC:n?
Jag trodde det var personal från det som förr hette SL Infrateknik? Alternativt att SL eller Init anlitar en extern firma.

Mikey

Citat från: homer skrivet 06 september 2011, 10:29:59 AM
då borde dem absolut inte gå i trafik eftersom överfallslarmet är kopplat till samma system

Arriva har också vissa vagnar i trafik utan buss-PC, så det borde vara okej...

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 september 2011, 08:18:18 AM
Hej,

Jag undrar om Keolis börjat demontera buss-pc i ett antal 56xx-vagnar i Norrort (Volvo B10M/Säffle 2000 NL led). I morse såg jag tre av Täbys 56xx-vagnar skyltade "Ej i trafik". Övriga vagnar jag såg i Norrort var korrekt skyltade. Om buss-pc börjar avinstalleras kan man misstänka att 56xx-vagnar ska börja slopas snart.

Inga slopningar är planerade. Alla 68 förväntas få leva avtalsperioden ut.
Med sedvanlig reservation för ändringar.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 06 september 2011, 10:33:46 AM
Men är det operatörerna som demonterar PC:n?
Jag trodde det var personal från det som förr hette SL Infrateknik? Alternativt att SL eller Init anlitar en extern firma.

Det görs av en firma som SL upphandlar för ändamålet, sedan i somras heter firman Celab, tidigare anlitades JMR.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 06 september 2011, 11:36:20 AM
Det görs av en firma som SL upphandlar för ändamålet, sedan i somras heter firman Celab, tidigare anlitades JMR.

/Ted

Ok, tack för informationen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 06 september 2011, 11:33:56 AM

/Ted

Är det följande 56xx-vagnar som får leva avtalsperioden ut?:
5614-5653, 5659-5663, 5671-5693
(Är de f.d. Norrtäljevagnarna 5677-5681 åter i Täby/Norrort nu? Jag räknade även in dessa och fick 68 st 56xx-vagnar).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Fredrik Klint

Citat från: Ted S skrivet 06 september 2011, 11:33:56 AM

/Ted

Innebär detta året ut eller längre? Prat om lågentrékrav på samtliga linjer fr.o.m. 1 januari. Men dessa får kanske dispens?

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 september 2011, 13:37:37 PM
Är det följande 56xx-vagnar som får leva avtalsperioden ut?:
5614-5653, 5659-5663, 5671-5693
(Är de f.d. Norrtäljevagnarna 5677-5681 åter i Täby/Norrort nu? Jag räknade även in dessa och fick 68 st 56xx-vagnar).

Jag var litet snabb, och fick med de gamla vaxholmarna, då är vi nere på 63. Tills vidare är 5677-81 ur cirkulation.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 06 september 2011, 15:42:00 PM
Jag var litet snabb, och fick med de gamla vaxholmarna, då är vi nere på 63. Tills vidare är 5677-81 ur cirkulation.

/Ted

Ok. Tack för info.
Vänliga hälsningar,

Mikael