Huvudmeny

H46

Startat av Ingwar Åfeldt, 06 september 2011, 00:26:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

En grynig bild från Nynäshamn 1981. H46 4642 i väntan på nästa tur. H46 var mycket trevliga bussar att köra, tysta och med bra acceleration. På bilden syns också något annat som inte finns längre, en Nynäs bensinstation.

M v h
Ingwar

MartinMartin

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 september 2011, 00:26:19 AM
På bilden syns också något annat som inte finns längre, en Nynäs bensinstation.

Och Luxus kaffe  ;)

Gunnar D

Fin bild, den tycks ha kvar sina höga ryggstöd!

Mvh Gunnar

Jimpan

Minns denna modell från min uppväxt då Linköpings Trafik AB hade ett par stycken sådana som var vita med mörkblå rand vid midjan. Med skålformade, höga säten var dom dessutom väldigt sköna att åka i till och från skolan...
Det längre axelavståndet gör att den ser längre ut än motsvarande stadsvagnar, var det så eller är det en synvilla? Eller är bara framaxeln framflyttad och skapar denna illusion?

Bussföraren

Citat från: Jimpan skrivet 07 september 2011, 11:04:03 AM
Minns denna modell från min uppväxt då Linköpings Trafik AB hade ett par stycken sådana som var vita med mörkblå rand vid midjan. Med skålformade, höga säten var dom dessutom väldigt sköna att åka i till och från skolan...
Det längre axelavståndet gör att den ser längre ut än motsvarande stadsvagnar, var det så eller är det en synvilla? Eller är bara framaxeln framflyttad och skapar denna illusion?

Det skiljer 1 meter i hjulbas, 5.90 jmf med 7,00

Jimpan

CitatDet skiljer 1 meter i hjulbas, 5.90 jmf med 7,00
Men då måste även totallängden vara längre? Annars skulle det se konstigt ut, för baköverhänget ser ut att vara samma som på "stadsvagnarna"!?

Mats Karlsson

Stadsbussen CR110M med enkel framdörr var 10.95 m lång. Linjevagnen CR110L skapades genom att dra ut axelavståndet från 5.90 till 6.95 m så att man fick en 12.0 m lång buss. Golvet lades något högre och stolarna placerades på podestrar. Detta gjorde att man fick bagagerum inunder golvet. Genom att den utvändiga höjden var lika låg som hos stadsbussen såg bussen väldigt lång ut, både invändigt och utvändigt.

CR110L var en skön buss att köra med sitt långa axelavstånd. Jag hade den som en av mina absoluta favoriter en gång i tiden.  

Bussföraren

Citat från: Jimpan skrivet 07 september 2011, 11:25:23 AM
Men då måste även totallängden vara längre? Annars skulle det se konstigt ut, för baköverhänget ser ut att vara samma som på "stadsvagnarna"!?

CR 110M med dubbel framdörr (SJ hade aldrig enkel) var 11,465 m och  hade en halvmeter längre främre överhäng (2,750 m)jmf med CR 110L

Detsamma lär gälla de litt H66 som SL införlivade i o m Lidingö o Södertäljetrafiken

bilomnibussen

Citat från: Jimpan skrivet 07 september 2011, 11:04:03 AM

En av Linköpingsvagnarna hamnade sedan hos Åkerstrands i Lindesberg, med igensatt bakdörr. Den blev länsbuss och hamnade till slut i Odensbacken som skolbuss. Den var då oerhört trött och fick ofta bärgas hem. När den till sist såldes satt det träpluggar i vissa luftledningar så den åtminstone kunde ta sig utanför garageområdet:)
Mvh Jan G