Buss utsatt för nykterhetskontroll

Startat av Knallhatt, 05 september 2011, 09:37:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

för alla

Till bussens försvar måste ju sägas att bara en halvtimme senare så var den ju knappt halvfull
enligt vittnet Nathalie

Staffan Sävenfjord

Dagens lokaltidningsbesvikelse! Undrar efter hur mycket funderande reportern kom fram till den här slutsatsen: "Det var buss 307 som kör mellan Lilla Edet och Kungälv som körde fast och inte kunde köra vidare. Troligen var det något fel på bussen." (Min kursivering)

Lars

Ja av denna artikel får man inte fram mycket vettigt förutom att bussen har fått stopp!
En grov gissning är att styrservon slutat fungera och då är det på moderna bussar med liten ratt näst intill omöjligt att vrida på ratten när bussen står still eller nästan still!
Men efter ett telefonsamtal jag just nu fick från en kompis som kör lastbil i trakterna så regnar det ordentligt även vid kusten så framhjulet kanske bara sjunkit ner om det kommit utanför asfaltkanten.

Det som är ett problem idag sedan all trafik upphandlas är att det är ganska svårt att få fram ersättningstrafik för inställda bussturer som framgår i artikeln. Ovilja entreprenörer emellan att hjälpa varandra och att reservresurserna är ett minimum.

Bör tilläggas för de som har lite kunskap om hur bussar fungerar. Skulle servon lägga av under vanlig körning längs landsvägen är det ingen fara för då gör farten på bussen och rullandet av hjulen att bussen kan styras tills man stoppar, desto lägre fart desto trögare blir det. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 05 september 2011, 12:21:22 PM
Ja av denna artikel får man inte fram mycket vettigt förutom att bussen har fått stopp!
En grov gissning är att styrservon slutat fungera och då är det på moderna bussar med liten ratt näst intill omöjligt att vrida på ratten när bussen står still eller nästan still!
Men efter ett telefonsamtal jag just nu fick från en kompis som kör lastbil i trakterna så regnar det ordentligt även vid kusten så framhjulet kanske bara sjunkit ner om det kommit utanför asfaltkanten.

Enligt Västtrafiks hemsida var det fordonstekniskt fel. Det där med servon låter ganska troligt. Det är främst vid västkusten det regnar ordentligt i dag. Här i Borås har vi mer normalt regn, dock ibland avbrutet av lite häftigare skurar.