Huvudmeny

En ”sexig” buss

Startat av Peter Erret, 03 september 2011, 18:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

kom äntligen farande förbi mig

Ted Selander

Stiligt, de är sju till antalet för tillfället.

/Ted

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

Är de inte sex stycken? 5231 - 5233, 5259 - 5261. För vad jag har hört har 5227 tagits ur trafik ganska nyligen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

5231-33, 5259-61, alla i Handen.
Ja, det blir sex, inte sju.

/Ted

bisquit

Kolla regnr så ser ni att den är trefaldigt Sexig!  8)

Peter Erret

Jonas Gustafsson

Usch då, odjurets tal från uppenbarelseboken... :o ;)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kervz

Tycker den här modellen är den överlägset snyggaste bland SL:s bussar. Varför försvinner de och varför fortsatte man inte med denna modellen?

//Funderande 16 åring

Fredrik Klint

Citat från: Kervz skrivet 05 september 2011, 02:03:10 AM
Tycker den här modellen är den överlägset snyggaste bland SL:s bussar. Varför försvinner de och varför fortsatte man inte med denna modellen?

//Funderande 16 åring

Allting åldras, även bussar, de sista av denna modell tillverkades 1999 och är alltså 12 år gamla. Beroende på trafikområde så är max ålder för bussarna 16 år, på vissa ställen 12 år. Dessutom försvinner/kommer det försvinna bussar som inte är så gamla då SL kräver lågentré/låggolv på samtliga linjer varpå dessa gamlingar med "höggolv" måste slopas.
Att Scania valde att skapa en ny bussmodell, Omni, beror sannolikt på att man haft detta utseende från 1978 med smärre justeringar. Jag tror att man ville ha en helt ny buss rent designmässigt och ingen fortsättning på "skokartongen".

Bussmicke

De sista är ju Bara 12 år gamla..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.