Huvudmeny

Fototips Stockholm SSV

Startat av Frippe Fribas, 02 september 2011, 10:09:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Eftersom det sägs ha varit sådant fokus på Nacka/Värmdö får jag väl dra mitt strå till stacken genom att tipsa om vad ni kan hitta i SSV:

Som Ted nämnde i en annan tråd är Liljeholmen ett bra ställe att fota på, speciellt om man vill ha Nybodabussar på bild.

Men även Huddinge station och Tumbas dito är bra ställen att stå på i rusningen, då får man ett ganska stort spektrum av bussar framför kameran.

I Huddinge dominerar Gubbängens bussar, medan det i Tumba finns gott om Botkyrkabussar.
Hallunda, ALby och Fittja är ju klassiskt BM-land och hyfsade ställen att fota Botkyrkabussar med vissa inslag av Södertälje (748).

I Fruängen blandas Gubbängen och Nyboda med enstaka inslag av Botkyrkas bussar.

Vill man ha 96xx-vagnarna på bild rekommenderas Hallunda, Huddinge och Tumba.
Vill man ha boggibussar är det inte lika svårt, de finns i stort sett överallt... ;)
Botkyrkas B9:or (ex Nobina) trafikerar i rusningen mestadels Tumba och Fridhemsplan med enstaka inslag av Huddingeområdet.
Jag gissar att Volvo (46xx) och MaxCi ofta återfinns i Liljeholmstrakten, Gullmarsplan och enstaka Huddingelinjer.
53xx-vagnarna i Nyboda rullar vidare i Söderort tills ersättningen för Gröna linjen är avslutad i slutet av september, då påbörjas nästa flyttcirkus inom Keolis.

Tyvärr har jag inte haft särskilt mycket tid att fota själv, men ser fram emot att få se andras bilder från SSV här på forumet.
//Fredrik

Bussmicke

Tack, äntligen någon som lägger fokus på annat än Nacka-Värmdö..

Avses Huddinge station eller centrum?

Skriver ut ovan med medhav på resa..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Fokus på station, men även centrumsidan erbjuder viss variation.
//Fredrik

Bussmicke

Har en SSV-N/V-resa inplanerad om 1 ½ vecka.
3 dagar SSV och 2 N/V är det tänkt.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Glöm inte ersättningstrafiken på Nynäsbanan, här rullar en hel del intressanta bussar som i morse en gul Carrus Vega 4905 från Skåne!

Bussmicke

Få försöka klämma in det mitt på dagen
//Bussmicke.

Peter Rost

Såg söderhallens utlånade 5070 på 726:an tidigare i kväll. Kan det vara första gången 726 trafikeras av en MaxCi. Har själv inte sett det tidigare.

/Peter

Bussmicke

lät inte kul, undrar om det inte gått maxci på 726 tidigare?
Vill minnas jag åkt det en gång, bild bör finnas men jag minns ej när det var.

Någon som minns när Hornberg körde kvällsturen på 726?
Vilket/vilka pår det kan va.
//Bussmicke.

5783

Vid Marievik kan ni fota 151, 153, 726, 743 och 745. Linje 153 har nu börjat att trafikeras av Huddinge/Botkyrkas B9SALE i 607x-608x serien. Dvs Keolis 6401-6411.
151 går mest med B9SALE och även en hel del med Scania boggi (55-56xx). 743 och 745 har jag inte tänkt på så mycket. 726 går som sagt med lite av varje.

Martin S

Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2011, 01:06:51 AM
lät inte kul, undrar om det inte gått maxci på 726 tidigare?
Vill minnas jag åkt det en gång, bild bör finnas men jag minns ej när det var.

Någon som minns när Hornberg körde kvällsturen på 726?
Vilket/vilka pår det kan va.

Hornsberg körde kvällsturen ända fram tills Swebus tog över, 2002? Väldigt vanligt med MaxCi. Hornsberg hade också ett morgonomlopp som man körde med 4109 (Volvo B10MA-55 Led). Botkyrka hade ett omlopp som kom upp till Fridhemsplan vid 7.45-tiden gick en vända på linje 52 och två på 49 innan den vid lunch styrde söderut mot Tumba igen, 4381 och senare 4446 var vanliga på detta omlopp. Sista fredagen innan Swebus övertagande av Botkyrka gick en Volvo Carrus (Swebus 415x) på detta omlopp. Södergående 726 vid 7.50-tiden kördes av av Norrtälje eller Norrort, minns inte riktigt.