Regionbusstrafiken ska bli bättre i Uppland.

Startat av Robert T, 01 september 2011, 10:14:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

http://ul.se/sv/Nyheter/Regionbusstrafiken-och-Upptaget-ska-bli-battre/

Det gick ju inte hem hos resenärerna att börja åka äldre bussar i sämre skick. Vet inte riktigt vad UL hade hoppats på...
Ska bli intressant att se hur man löser detta.

RoggaBoy


Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 september 2011, 10:19:43 AM
Man får väl vad man betalat för, eller?

Precis! Kvalitet var inget som krävdes i interimsavtalet. Svårt att ändra det i efterhand.
Hoppas UL krävt mer kvalitet och yngre bussar i nya upphandlingen, vars tilldelningsbeslut borde komma snart.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2011, 10:40:53 AM
Precis! Kvalitet var inget som krävdes i interimsavtalet. Svårt att ändra det i efterhand.
Hoppas UL krävt mer kvalitet och yngre bussar i nya upphandlingen, vars tilldelningsbeslut borde komma snart.

Jag hoppas UL skjuter upp trafikstarten så att vinnande företag hinner beställa bussar som levereras i tid också. Det finns inget tråkigare än att köra massa "vikariebussar" i början och få en mediestorm mot sig för att allt är som det varit eller sämre.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 01 september 2011, 10:43:51 AM
Jag hoppas UL skjuter upp trafikstarten så att vinnande företag hinner beställa bussar som levereras i tid också. Det finns inget tråkigare än att köra massa "vikariebussar" i början och få en mediestorm mot sig för att allt är som det varit eller sämre.

Och därefter får den nya trafikutövaren dras med ett dåligt rykte i flera år pga sin trafikstart med vikariebussar, trots att det var huvudmannens misstag som ledde till vikariebussarna. Som i Umeå när nuvarande Nobina tog över tätortstrafiken senast, med 3 månaders tid från tilldelningsbeslut till trafikstart.

Minst 12 månader från tilldelningsbeslut till trafikstart, anser jag. Varför är dessa 12 månader så svåra att planera in för trafikhuvudmännen?

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2011, 10:55:39 AM
Och därefter får den nya trafikutövaren dras med ett dåligt rykte i flera år pga sin trafikstart med vikariebussar, trots att det var huvudmannens misstag som ledde till vikariebussarna. Som i Umeå när nuvarande Nobina tog över tätortstrafiken senast, med 3 månaders tid från tilldelningsbeslut till trafikstart.

Minst 12 månader från tilldelningsbeslut till trafikstart, anser jag. Varför är dessa 12 månader så svåra att planera in för trafikhuvudmännen?

Det är ju precis vad UL inte behöver efter allt detta. Dessutom är det inte snällt mot den blivande operatören.