Plankningsskola mot SL: s prishöjningar

Startat av Fredde, 31 augusti 2011, 13:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Medborgarbuss eller plankningsskola. Sätten att protestera på inför SL: s höjning av biljettpriserna i kollektivtrafiken den 1 september är många.

http://www.dn.se/sthlm/plankningsskola-mot-sl-s-prishojningar

Kan man tycka att dessa verksamheter är annat än rent vansinne? :-X

Carl Eric

Det är helt stört och dessutom sjukt fjantigt! Om de inte vill betala mer så får de ju helt enkelt sluta åka kollektivt!

Alla har rätt till en politisk åsikt men ibland så undrar man ju hur folk tänker...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Dson

Citat från: Carl Eric skrivet 31 augusti 2011, 14:01:24 PM
Det är helt stört och dessutom sjukt fjantigt! Om de inte vill betala mer så får de ju helt enkelt sluta åka kollektivt!

Alla har rätt till en politisk åsikt men ibland så undrar man ju hur folk tänker...
100 kr i månaden är riktigt mycket pengar för en student eller ensamstående, lågavlönad mamma. Alla har inte obegränsat med pengar, som Alliansen tycks tro :(

Nico

Visserligen, men samtidigt så handlar det även om hur man disponerar de pengar man har och kanske även att man lägger upp en budget om man vet med sig att det ofta blir krisigt. Just studenter och ensamma småbarnsmammor hör till de grupper som kan få det svårare, men till viss del handlar det nog ändå lite om hur man prioriterar. Har man inte så mycket pengar att röra sig med så får man kanske istället välja bort viss s.k. lyxkonsumtion.

Jag pluggade under ett antal år och under denna tid så såg jag ett stort antal studenter som inte hade några problem med att t.ex. skaka fram slantar till ytterligare en öl just för att man struntade i att betala för sig i andra sammanhang. Likaså blir jag lite förvånad över alla småbarnsmammor som bl.a. väljer att fortsätta röka trots att det inte är bra för plånboken i allmänhet och glina i synnerhet.

På det stora hela handlar det här mera om att vissa media verkar uppskatta att få piska upp stämningen emot kollektivtrafiken trots att det är (i förhållande till vad som erbjuds) snorbilligt att åka kollektivt i Stockholm. Lite är det väl även kanske ett utslag av att Medelsvenssons i många fall har blivit så bortskämda att man tar allför mycket för givet och faktiskt inte inser hur bra man ändå har det på denna front.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Dson skrivet 31 augusti 2011, 15:29:16 PM
100 kr i månaden är riktigt mycket pengar för en student eller ensamstående, lågavlönad mamma. Alla har inte obegränsat med pengar, som Alliansen tycks tro :(

Jag tror varken den aktuella Alliansen eller någon annan allians tror att alla har obegränsat med pengar. Däremot gäller det att hushålla med de resurser som finns och det innebär tyvärr alltid att någon kommer i kläm. SL-kortet har alltid betraktats som "dyrt". Så var det även på 80-talet när jag själv var student. Det var svettigt att förnya det, precis som det var att klippa sig, köpa mat eller ta en öl.

För varje procentenhet skattefinansieringen av en tjänst, exempelvis kollektivtrafik, ökar minskar dessutom konsumentens makt, något som inte är helt lyckat och vanligtvis slår mot de ekonomiskt svagaste.

the0fiskis

planka.nu har funtis länge..
men dem har en chans att synas och höras och den chansen låter dem inte glida ur deras händer.
och det många inte tänker på är att planka.nu vill känna pengar, exmpel Pkassa den kostar 100 kronor i månaden.
men jag förstår vad dem vill åstamkomma MEN jag tycker det är fel sätt, desutom olagligt "– Att planka är dessutom brottsligt. Det faller under "bedrägligt beteende" och kan ge fängelsestraff, säger Jesper Pettersson. (DN)

jag tycker att det igenligen borde vara så att dem som kännar mer > betaler mer, kännar mindre > betalar mindre. men det komemr nog inte hända på ett tag, för om dem som är rika så tar dem bilen istället  :-X

sen vill folk ha mer för pengarna, nya bussar/tåg/fordon, fräsha lokaler, större utbud(titabell), att allt ska funka jämt och ständigt

swedebear

Visst är det så, men det blir inte bättre av att samma person får betala mer i skatt som ju är den konsekvens som blir

Carl Eric

Vill som sagt inte blanda in för mycket politik men dessa grupper har genom skattesänkningar fått mer pengar i plånboken sedan Alliansen tillträdde...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

swedebear

Citat från: Carl Eric skrivet 31 augusti 2011, 19:13:03 PM
Vill som sagt inte blanda in för mycket politik men dessa grupper har genom skattesänkningar fått mer pengar i plånboken sedan Alliansen tillträdde...

Fast inte studenter (Förutsatt att de inte jobbar), men i övrigt har du rätt

yngrot

Och ändå har ju Stockholm väldigt låga taxor jämfört med övriga landet och dessutom ett väldigt bra utbud med mängder av bussar tunnelbanor pendeltåg.. Ni som bor däruppe borde vara glad åt den låga taxan ni har
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

grabben007

Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2011, 19:49:07 PM
Och ändå har ju Stockholm väldigt låga taxor jämfört med övriga landet och dessutom ett väldigt bra utbud med mängder av bussar tunnelbanor pendeltåg.. Ni som bor däruppe borde vara glad åt den låga taxan ni har

Kan bara hålla med dig jag själv kör i Jämtland här kostar ett månadskort 950 skall nu höjas till 1000 kr den 5/9 så jämför det med vad det kostar i Stockholm å vilket utbud det finns där nere.
///Martin

Dson

Citat från: Carl Eric skrivet 31 augusti 2011, 19:13:03 PM
Det beror ju på hur man räknar.
Räknar du efter skatten, så ja. Men räknar du efter att ALLA avgifter (Dagis, sjukvård, mediciner, resor till/från jobb osv) så är det tvärtom - då har man fått MINDRE pengar kvar, eftersom summan av de ökade utgifterna är större än summan av jobbskatteavdraget.
Vad gör 500 kr i sänkt skatt, där utgifterna gått upp med 1000 kr?

swedebear

Citat från: Dson skrivet 31 augusti 2011, 20:07:52 PM
Det beror ju på hur man räknar.
Räknar du efter skatten, så ja. Men räknar du efter att ALLA avgifter (Dagis, sjukvård, mediciner, resor till/från jobb osv) så är det tvärtom - då har man fått MINDRE pengar kvar, eftersom summan av de ökade utgifterna är större än summan av jobbskatteavdraget.
Vad gör 500 kr i sänkt skatt, där utgifterna gått upp med 1000 kr?

Mediciner har inte blivit dyrare, högkostnadsskyddet är samma (Iofs finns det planer på att det skall höjas), vad sjukvården kostar bestämmer inte regeringen, dagis bestämmer kommunerna, resor till/från jobb har inte regeringen jättemycket med att göra (Visst bensinskatten påverkas, fast där skall man betänka att den med stor sannolikhet hade ökats ännu mer med en rödgrön regering) Nu är som sagt inte detta ett politiskt forum så jag tror att jag nöjer mig med detta

Cero

Citat från: swedebear skrivet 31 augusti 2011, 20:29:18 PM
Mediciner har inte blivit dyrare, högkostnadsskyddet är samma (Iofs finns det planer på att det skall höjas), vad sjukvården kostar bestämmer inte regeringen, dagis bestämmer kommunerna, resor till/från jobb har inte regeringen jättemycket med att göra (Visst bensinskatten påverkas, fast där skall man betänka att den med stor sannolikhet hade ökats ännu mer med en rödgrön regering) Nu är som sagt inte detta ett politiskt forum så jag tror att jag nöjer mig med detta

Dagis har vad jag vet fortfarande kvar högkostnadstaket vilket gör att det i princip är samma kostnad överallt.

Man kan roa sig med att studera hur kurvan för total skatteintäkt rör sig vid en kronas höjning eller sänkning av skatten beroende på hur högt skatteuttaget är. Sverige har för länge sedan passerat kurvans topp vilket faktiskt innebär att en kronas sänkning ger ökade intäkter till staten (beroende på att fler anser det är lönsamt att deklarera inkomst) medan länder som exempelvis USA ligger till vänster om toppen, innebärandes att en kronas ökning ger ökad intäkt. Om inte toppen på kurvan passerats anser folk alltså fortfarande att skattetrycket är tillräckligt anständigt för att inte börja undanhålla medel för beskattning om skattesatsen ökar. När skattesatsen blivit så hög att folk börjar tycka det är intressant att undanhålla inkomst från beskattning passeras kurvans topp. Det känns som att detta krasst ekonomiska samband mellan skatteuttag och total skatteintäkt oftast glöms bort, oavsett vilken politisk åskådning som yttrar sig. Med detta stänger även jag deltagandet i den politiska debatten.

Dson

Citat från: swedebear skrivet 31 augusti 2011, 20:29:18 PM
Man kan säga att regeringen inte bestämmer nånting alls, om man så vill. Men genom olika indirekta vägar (Exempelvis genom att dra ner på statsbidragen till kommuner och landsting), tvingar man indirekt landstingen att höja priset för ett läkarebesök. Eller dagiskostnader.
Resor till och från jobb har regeringen med att göra mer än man tror (Exempelvis har man höjt taket i reseavdraget, så att man nu måste ha högre kostnader innan man får börja göra avdrag, något den rödgröna regeringen tänkt sänka för att kompensera bensinskattehöjningen för glesbygdsbor. För övrigt har även alliansen höjt bensinskatten, fast man lovade att sänka den).

Men ni har rätt, vi ger upp här...