Bussar ur Classic Motor nr.9

Startat av Stefan P, 31 augusti 2011, 13:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vill ha hjälp med identifera två bussar.

1.Regnr. R 152 och Bcd 872 eller bco 872?

2.En bild från 50talet T 131 och släpkärra T 699 på resa mellan Örebro - Hamburg med IGOT?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 31 augusti 2011, 13:06:30 PM
Hej

Jag vill ha hjälp med identifera två bussar.

1.Regnr. R 152 och Bcd 872 eller bco 872?

2.En bild från 50talet T 131 och släpkärra T 699 på resa mellan Örebro - Hamburg med IGOT?

mvh Stefan P

Glöm inte den skattkista som finns på nätet för sådana här frågor.

R152:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=1853

T131 finns denna men jag antar att det är återanvändning av numret på en buss av senare modell. Jag har inte sett bilden.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=3448

Mats Karlsson

Jag har heller inte sett bilden på T131, men 1947-53 fanns en T131 som var en Volvo B512 med ASJ-kaross. Den fanns 1947-49 hos Müntzing i Askersund och 1949-53 hos Erik Larsson i Kumla. Sedan hamnade den hos Stadstrafiken Falkenberg med reg.nr N203.

Stefan P

Hej

Jag visste inte att det gick söka på gamla regnr, nu har jag lärt mig det.

mvh Stefan P

bilomnibussen

Fredagen den 25 september 1953 fanns en bild av denna buss i Nerikes Allehanda när den ligger på sidan efter vägen Askersund-Vretstorp. Den svaga vägkanten brast under bussen vid möte. Av de fyra som infördes till sjukhus fick två stanna kvar, den ena med bruten handled, den andra för observation av ev inre skador.

Efter epoken vid stadstrafiken i Falkenberg hamnade bussen 1960 hos KG:s Bil AB, Nösslinge. Var anmäld som nedskrotad 1966. Vore roligt om vi alla kunde få se bilden av bussen med kärran efter!
Mvh Jan G

bilomnibussen

Jaha, bilderna var i Classic Motor. Kanske komplicerar möjligheten att återge dem här.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Beklagar, bussen som välte var T 331 som såg ungefär likadan ut. Såg fel på nummerskylten. T 131 var ju sedan länge såld till Erik Larsson i Kumla, far till de bröder som senare drev Larssonbuss i Kumla.
Mvh Jan G