Är Stockholmare bortskämda när det gäller kollektivtrafik?

Startat av swedebear, 31 augusti 2011, 08:03:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: swedebear skrivet 31 augusti 2011, 20:31:04 PM
Tack, jag har faktiskt för mig att jag hade läst det här i Bussnack att det var störst subvention i Stockholm

Nån som va ute o cyklade då :-)

Cero

Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2011, 20:13:13 PM
Men det är väl bra att enkelbiljetter är dyra . Det uppmuntrar ju till att köpa periodkort och det är väl precis så man skall göra..

Nej, jag skulle säga att det får omvänd effekt. De som åker mycket uppmuntras att köpa periodkort och därmed (kanske) lämnar bilen hemma ytterligare någon gång under perioden. Dessa personer är redan storkunder hos kollektivtrafiken och därför ger det beteendet inga nya kunder. Köper man månadskort ligger man redan på marginalen med sina kontantresor så intäktssumman till trafikbolaget blir i stort sett lika när man byter den ena biljettypen mot en annan.

De som nästan alltid åker bil ser inget incitament att någon gång ibland åka kollektivt (att åka ibland är bättre än att inte åka alls) när kontantbiljetten kostar lika mycket eller marginellt mindre än att ta bilen. Man måste i sammanhanget väga in fördelar för bilen i form av att den avgår när man vill, alltid sittplats, inga otrevliga medpassagerare, den går dit man vill, inga byten, etc, vilket mycket väl kan motivera en lite högre kostnad. Ett något lägre pris på kontantbiljetten ökar spontanresandet. Möjlighet att enkelt köpa biljett i automat, spärr eller hos föraren samt ett dagskort som blir lönsamt kanske redan i och med tredje resan istället för som hos SL efter femte resan kan mycket väl få folk att ställa bilen åtminstone någon gång i veckan. Det ger ett nettotillskott av nya resenärer och även av intäkter.

Är man en familj där kanske en vuxen har periodkort men inte den andra parten eller barnen blir det ännu mer fel med höga kontantpriser. Om de exempelvis ska in till city på helgen och handla är saken klar. Bilen blir inte mycket dyrare trots någon timmes rip off i ett p-hus.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2011, 20:13:13 PM
Men det är väl bra att enkelbiljetter är dyra . Det uppmuntrar ju till att köpa periodkort och det är väl precis så man skall göra..

I vissa fall. Umeå tätort är ju ett bra exempel på längst ut på andra delen av skalan. Där leder billiga enkelbiljetter till att ett stort antal bofasta i staden köar framme hos bussföraren för att alla köpa varsin enkelbiljett. Och därefter klagar samma resenärer på att bussen alltid är försenad.

Fast det har ju att göra med att de har ombordförsäljningen kvar. Får man bort den helt, samt inför billiga enkelbiljetter i ett stort antal automater blir det ju bättre för alla.

swedebear

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 21:50:41 PM
I vissa fall. Umeå tätort är ju ett bra exempel på längst ut på andra delen av skalan. Där leder billiga enkelbiljetter till att ett stort antal bofasta i staden köar framme hos bussföraren för att alla köpa varsin enkelbiljett. Och därefter klagar samma resenärer på att bussen alltid är försenad.

Fast det har ju att göra med att de har ombordförsäljningen kvar. Får man bort den helt, samt inför billiga enkelbiljetter i ett stort antal automater blir det ju bättre för alla.

Den vet jag av egen erfarenhet att den kan irritera när man har bråttom....

MartinMartin

Citat från: Cero skrivet 31 augusti 2011, 20:35:52 PM

Ett något lägre pris på kontantbiljetten ökar spontanresandet. Möjlighet att enkelt köpa biljett i automat, spärr eller hos föraren samt ett dagskort som blir lönsamt kanske redan i och med tredje resan istället för som hos SL efter femte resan kan mycket väl få folk att ställa bilen åtminstone någon gång i veckan.


Nu får du nog räkna igen. Ett dygnskort hos SL har betalat sig och genererat vinst redan efter 3:e resan,
även om du bara åker i en zon. Åker du i alla zonerna är dygnskortet lönsamt redan vid 2:a resan !!!

Cero

Citat från: MartinMartin skrivet 01 september 2011, 02:12:12 AM
Nu får du nog räkna igen. Ett dygnskort hos SL har betalat sig och genererat vinst redan efter 3:e resan,
även om du bara åker i en zon. Åker du i alla zonerna är dygnskortet lönsamt redan vid 2:a resan !!!


Resa i en zon med förköpshäfte kostar 25 kr. Dygnskort kostar 115 kr. 115/25 blir 4,6 resor, alltså är det femte resan som ger break even för dygnskortet. De som är stadigt boende i Stockholm och åker någon gång ibland skulle jag tro har ett förköpshäfte liggande hemma, speciellt som man inte kan köpa biljett på bussen. Om inte annat borde det första steget för en som normalt åker på kontantbiljett att köpa ett förköpshäfte, vilket blir billigare på sikt än ett dygnskort, om det är så att man bara ska åka en zon (vilket många tillfälligåkare gör).

MartinMartin

Citat från: Cero skrivet 01 september 2011, 07:54:04 AM
Resa i en zon med förköpshäfte kostar 25 kr. Dygnskort kostar 115 kr. 115/25 blir 4,6 resor, alltså är det femte resan som ger break even för dygnskortet. De som är stadigt boende i Stockholm och åker någon gång ibland skulle jag tro har ett förköpshäfte liggande hemma, speciellt som man inte kan köpa biljett på bussen. Om inte annat borde det första steget för en som normalt åker på kontantbiljett att köpa ett förköpshäfte, vilket blir billigare på sikt än ett dygnskort, om det är så att man bara ska åka en zon (vilket många tillfälligåkare gör).

Jaha, du tänker så... Ja det var inte lätt att veta eftersom du pratade om ett lägre pris på kontantbiljetten. Och en kontantbiljett kostar 44/66/88 och då är snabbt en dygnsbiljett för 115 betald.

Jonas1968

Citat från: swedebear skrivet 31 augusti 2011, 08:03:41 AM
Jag vet att det är en aning provocerande fråga, men när man ser nedanstående artikel i Aftonbladet så funderar man faktiskt. Visst det är en höjning som sker nu men jag måste säga att det fortfarande är grymt billigt med månadskort och årskort i Stockholm, speciellt med tanke på att man får väldigt mycket för pengarna, dels områdesmässigt, dels turtäthet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13550930.ab
Det beror ju på hur man reser och vilka behov man har. 790 kronor för hela Stockholms län är ju billigt men eftersom man i SL-land tvingas betala för hela länet även om man bara reser inom tullarna medan man i andra län kan köpa tätortskort i det läget så blir det ju förhållandevis dyrt för den som bara har lokala resbehov och inte har någon nytta av att kortet gäller till Hallstavik och Gnesta.

yngrot

Allt är relativt i Västtrafik kostar Regionen runt som gäller överallt 1445  kommun 575  tätort 365 sen finns det vissa undantag exvis Borås där det kostar 410men då gäller det i hela kommunen .  Där jag kör Tranemo är det i rusningstrafik 30 min trafik och mitt på dan 1 timmestrafik. Kvä'llar och helger 2 timmarstrafik och där känns det inte billigt direkt med 575 för 1 månad med det utbudet . Flerkommun kostar 865 och det gäller över hela länet utom Göteborg, Härryda väst ,Kungsbacka,Kungälv,Lerum,Mölndal,Partille och Öckerö. 

Där känns ju Stockholm som rena rean med bara 790.

Kontant i tätort är 21 och kommun 32
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina