Effekt/accelerationskrav vid upphandlingar?

Startat av Jo, 29 augusti 2011, 20:43:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Med anledningen av att det här diskussionen här på bussnack om att bussarna Nacka/Värmdö har fler förseningar nu när man fått nya men effektsvagare bussar samt diskussionen i postvagnen angående Ekerös blåbussar där också förseningarna ökat markant sedan Volvobussarna bytts ut mot Scania Omnilink så vore det intressant och veta om det finns någon accelerations eller effektkrav specat i upphandlingen för områdena eller om det i slutändan istället blir så att SL får betala mer för utökad körtid när entreprenören valt för svag motor?

yngrot

Brukar väl enbart ställas krav på "rena" avgaser ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Citat från: Jo skrivet 29 augusti 2011, 20:43:35 PM
Med anledningen av att det här diskussionen här på bussnack om att bussarna Nacka/Värmdö har fler förseningar nu när man fått nya men effektsvagare bussar samt diskussionen i postvagnen angående Ekerös blåbussar där också förseningarna ökat markant sedan Volvobussarna bytts ut mot Scania Omnilink så vore det intressant och veta om det finns någon accelerations eller effektkrav specat i upphandlingen för områdena eller om det i slutändan istället blir så att SL får betala mer för utökad körtid när entreprenören valt för svag motor?

Intressant också att det bara verkar vara Scania som har det här problemet. Bussar av övriga märken tuffar på bra, exempelvis de MAN som Keolis köpt för 172 och 173. Finns inte miljö- eller besparingskraven för alla märken eller är de mer miljövänliga i grunden?

Bussföraren

Citat från: Jo skrivet 29 augusti 2011, 20:43:35 PM
Med anledningen av att det här diskussionen här på bussnack om att bussarna Nacka/Värmdö har fler förseningar nu när man fått nya men effektsvagare bussar samt diskussionen i postvagnen angående Ekerös blåbussar där också förseningarna ökat markant sedan Volvobussarna bytts ut mot Scania Omnilink så vore det intressant och veta om det finns någon accelerations eller effektkrav specat i upphandlingen för områdena eller om det i slutändan istället blir så att SL får betala mer för utökad körtid när entreprenören valt för svag motor?

Nej det har jag aldrig hört talas om :-)

Och man får knappast gehör för utökning av körtiden p.ga för "dåliga" bussar.

Bussarna är ju inte inkörda ännu och ev begränsningar o strypningar knappast utprovade annat än i teorin.

Att strypa motorerna i tron att det sparar bränsle kan ibland ge obehagliga bieffekter och i slutänden är det inte alls säkert att det ger en bränslebesparing.

Vi som varit med och sett förbrukningssnitten för Volvo:s B10M 276 kontra 310 hk resp 286 kontra 340/360 hk vet vad en vridmomentsvag maskin som måste varvas hårt gör i förbrukning.

Men effekten ska inte användas till att öka hastigheten över den tillåtna, enbart till att hålla en jämn snitthastighet.

Bussar som bara kommer upp i 50 km/h i Värmdöledens stigningar är t.om sämre än -80 talets leder med 242 hk motor, det är nog knappast tanken.

Mikey

De gamla OmniLink-lederna med 170kw(när de var nya)-motorer är ju hemska... Som bussresenär åmar man sig över när man kan tänkas vara framme, och som bilförare blir man stressad när man hamnar efter en av dem när de kämpar sig fram på 263an i en toppfart på 50km/h...

Bussföraren

Citat från: Mikey skrivet 29 augusti 2011, 21:18:19 PM
De gamla OmniLink-lederna med 170kw(när de var nya)-motorer är ju hemska... Som bussresenär åmar man sig över när man kan tänkas vara framme, och som bilförare blir man stressad när man hamnar efter en av dem när de kämpar sig fram på 263an i en toppfart på 50km/h...

154 kW var det ju i SL:s första ledbussar :-)

Omnilasse

Citat från: Jo skrivet 29 augusti 2011, 20:43:35 PM
Med anledningen av att det här diskussionen här på bussnack om att bussarna Nacka/Värmdö har fler förseningar nu när man fått nya men effektsvagare bussar samt diskussionen i postvagnen angående Ekerös blåbussar där också förseningarna ökat markant sedan Volvobussarna bytts ut mot Scania Omnilink så vore det intressant och veta om det finns någon accelerations eller effektkrav specat i upphandlingen för områdena eller om det i slutändan istället blir så att SL får betala mer för utökad körtid när entreprenören valt för svag motor?

Tvivlar på att det har så mycket med acceleration att göra. Det är nog något som känns mer än som ger effekt i restid. Här är det också en teknisk strypning, så den går ju att reglera i sådana fall.

Men nej inte ställer man krav på sådant i avtalet. Och inte får entreprenören något extra betalt för att körtiderna blir längre. Däremot blir det förstås en diskussion om det blir nya linjer eller beställningar från SL, utöver ramen inom avtalet. Då kan det ju bli en förhandlingsfråga. Och ökar förseningarna får ju utföraren betala böter...Men vi får väl vänta och se när förarna har vant sig med busstypen etc. Det brukar kunna ta lite tid innan man är van - inte minst stoppen har ju en tendens att bli lite längre. Förarna måste exempelvis lära sig att man måste öppna båda dörrarna bak för hand, eftersom fotocellen sitter för nära dörren bak...etc.

Och de bussar jag själv hitintills sett som varit försenade i Nacka/Värmdö har snarare rört sig om B9s och de inlånade bussarna från Nobina...

Knut

Her i Oslo er det effekt krav i de enkelte busstyper.
Men jeg har ikke oversikt over kravene nå