Överraskning i Brännkyrka för 48 år sedan

Startat av Gunnar D, 28 augusti 2011, 08:32:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Klockan är 10.30 den 28 aug 1963 och en del av morgontrafikens bussar har samlats kring pumparna i Brännkyrkahallen. Capitolen från linje 161 ses längst till vänster. Men till höger ses en Metropol skyltad linje 4! Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Har den satts ut p.g.a. trafikstörning, vagnbrist eller förstärkning på del av spårvägslinje 4? Någon som kan ha en rimlig hypotes?

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2011, 08:32:54 AM
Klockan är 10.30 den 28 aug 1963 och en del av morgontrafikens bussar har samlats kring pumparna i Brännkyrkahallen. Capitolen från linje 161 ses längst till vänster. Men till höger ses en Metropol skyltad linje 4! Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Har den satts ut p.g.a. trafikstörning, vagnbrist eller förstärkning på del av spårvägslinje 4? Någon som kan ha en rimlig hypotes?

Mvh Gunnar
****
Kan inte hjälpa dig med "linje 4-Metropolen", men njuta av bilden kan jag  :)
"Min" (och din) linje 161, är ett trevligt återseende, liksom alla andra bussar, och - inte minst - B29:an på linje 17.
Bygget för tunnelbanan tycks vara i full gång. Viadukten in i berget under Nybohov, börjar ta form.
Tack för den bilden.

HJP

Sven W

Hej

Min hypotes om linjenumret 4 är att det är första siffran i ett 40-nummer och att den andra siffran inte visas, av något skäl.

Hälsningar Sven

Hasse L

Men 1963 fanns bara 41 och 42 i nummerföljden 4x, och längs dessa tog man sig knappast fram med Metropol. Sannerligen en gåta...

/Hasse

Ted Selander

Citat från: HJP skrivet 28 augusti 2011, 09:19:50 AM
---
Bygget för tunnelbanan tycks vara i full gång. Viadukten in i berget under Nybohov, börjar ta form.
Tack för den bilden.

HJP
Instämmer i hyllningskören!
Men, är det inte Essingeledens tillblivelse vi ser? Det ser ut att vara närmare Kilaberg, och tunnelbaneviadukten borde väl ha hunnit längre, med dryga sju månader till trafikstart.

/Ted

HJP

Citat från: Ted S skrivet 28 augusti 2011, 10:30:55 AM
Instämmer i hyllningskören!
Men, är det inte Essingeledens tillblivelse vi ser? Det ser ut att vara närmare Kilaberg, och tunnelbaneviadukten borde väl ha hunnit längre, med dryga sju månader till trafikstart.

/Ted
****
Natuligtvis har du rätt  :-[  :-[  :-[
Där dabbade jag mig rejält. T-baneviadukten ligger utanför bildens högerkant.
Ujujuj, vilket klavertramp.

HJP

yngrot

En härlig bild är det iaf såna blir man glad av att se  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2011, 08:32:54 AM


Klockan är 10.30 den 28 aug 1963 och en del av morgontrafikens bussar har samlats kring pumparna i Brännkyrkahallen. Capitolen från linje 161 ses längst till vänster. Men till höger ses en Metropol skyltad linje 4! Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Har den satts ut p.g.a. trafikstörning, vagnbrist eller förstärkning på del av spårvägslinje 4? Någon som kan ha en rimlig hypotes?

Mvh Gunnar

Jag tror att det är någon garageskyltning typ "Klar för trafik" eller liknande (som hela Stockholm vet att det används sedan en vecka tillbaka ungefär!) och visar att vagnen skall få en viss översyn eller service (men siffran är något hög men man kanske hade en nivå 4 på den tiden till skillnad från dagens s.k underhåll!)

Mr H

Gunnar D

Tack för hypoteserna men jag tror dock att Metropolen har varit ute på linje 4 i någon omfattning. Brännkyrka har bevisligen satt ut Metropol/Capitol på linje 14 och 16 vid tillfälle så varför inte på linje 4?

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 28 augusti 2011, 18:02:26 PM
Tack för hypoteserna men jag tror dock att Metropolen har varit ute på linje 4 i någon omfattning. Brännkyrka har bevisligen satt ut Metropol/Capitol på linje 14 och 16 vid tillfälle så varför inte på linje 4?

/Gunnar

Jag jobbade i Brännkyrkahallen vid tiden som konduktör på linje 14 när bilden togs. Linje 4 tillhörde Bkh och jag vet att man vid vissa tillfällen körde buss istället för spårvagn p g a spårarbeten. Däremot kan jag inte säga vilken busstyp som användes, men Metropol ligger helt inom möjligheternas gräns.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Oavsett orsaken till Metropol på linje 4 vid detta tillfälle så bör det varit en ganska härlig syn att se!

/Gunnar

AGR

Har ett foto på en H19 5160 på linje 36E vid Fridhemsplan mot Hornstull. Så det där kan ju vara någon vagn på hemgång från linje 67 eller 68 som fått hoppa in på linje 4 efter någon störning.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 30 augusti 2011, 08:01:36 AM
Har ett foto på en H19 5160 på linje 36E vid Fridhemsplan mot Hornstull.
Mvh AGR

Jag antar fotot är från sommaren 1967 då jag också observerade H19 på (del av) linje 36.

/Gunnar