En blåing på GUB-depån (bilder)

Startat av Jacob, 28 augusti 2011, 02:47:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Inte varje dag man ser en Västtrafikbuss i Uppsala :) hade tyvärr inte möjlighet att fotografera den framifrån.

Någon som vet vad denna gör här?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikko

Citat från: Jacob A skrivet 28 augusti 2011, 02:47:35 AM
...Någon som vet vad denna gör här?

//Jacob

Den ska testas och utvärderas om det eventuellt skulle kunna vara ett framtida alternativ för GUB. Finns ju inte biogas så det räcker för tillfället om alla bussar ska köras på det. Det där är en el/diesel-hybrid...

Ersa

Volvo vore ju kul i Uppsala. Eller svär jag i kyrkan nu, i MAN/Neoplan-staden? 8)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2011, 11:59:06 AM
Volvo vore ju kul i Uppsala. Eller svär jag i kyrkan nu, i MAN/Neoplan-staden? 8)

Nej det vore helt underbart. Testkörde den där och trots att det är I-shift och lite slö i växlingarna är den 1000ggr bättre än MAN. :)

yngrot

I-shift i en stadsbuss känns väl inte helt rätt??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Äsch det är bara dags att beställa.. Om man bytte ut allt skrot mot riktiga bussar. Det vill säga Volvo! Så skulle samhället må bättre. Givetvis så måste ju beställaren speca bussarna efter alla tänkbara krav. Så att man får en bra buss med god komfort.  8)

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 28 augusti 2011, 13:25:09 PM
I-shift i en stadsbuss känns väl inte helt rätt??

Nä den kopplingen kommer inte hålla många mil. Det gör den ju inte i regionvagnar ens.

Jacob

Kommer den alltså testas i trafik? :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

lil-sis

Citat från: Jacob A skrivet 28 augusti 2011, 16:27:22 PM
Kommer den alltså testas i trafik? :D

//Jacob

Nej förarna har haft möjlighet att provköra den under ledig tid.

Niclas Rosenius

Testkörde den i Fredags och ja komforten var helt okej, men var väl inte helt nöjd med den på några punkter.

Dels att rattencentrum var lite för "bullig" för min körställning så när man rattade den så tog handflatan i mitten för lätt med min körstil.

Sedan var det driften i övergången mellan batteridrift till dieselmotor lite för långsam så man tappar för mycket moment när man tex. skall ut i en korsning. En annan sak som störde mig var att den var byggd enligt Göteborgsspecning med hög förardörr med en irriterande stolpe i synfältet till höger.

Den kommer troligtvis att försvinna på tisdag.

//Niclas

Bussmicke

Tillbaka till GS som senast hade den?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2011, 09:41:57 AM
Tillbaka till GS som senast hade den?

Den har du nog chans att få hos VL inom någon dag, vad jag förstått skall dom ha den några dagar efter oss.

//Niclas

Bussmicke

Ska VL testa den på samma sett som GUB på depån eller som GS  i trafik?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 29 augusti 2011, 23:35:41 PM
Ska VL testa den på samma sett som GUB på depån eller som GS  i trafik?

Vad jag förstått det skulle vi fått haft den längre från början än dom 4 dagarna som det blev nu. Den har används på skolkörningar förmiddagen och eftermiddagen med samma föare och mellan dom passen har man kunnat få provköra den. Meningen var att vi skulle kunna ha den tillfälligt på nån linje för att kunna utvärdera lite mer om den är så bränslesnål som man lovar in real life.

Hur VL kommer att använda den vet jag ej.

//Niclas

Bussfanatikern

Är det i-shift på den nu? jag har för mej att den hade vanlig automatlåda tidigare.