Bussar i Örebro i september 1991, del 5 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 augusti 2011, 17:06:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag blir det för dem som gillar Volvo Säffle liksom T-Buss gjorde.

DGP275


LJT378



LJA740


AUS238


FWG945


FRS749



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 augusti 2011, 17:06:08 PM
I dag blir det för dem som gillar Volvo Säffle liksom T-Buss gjorde.

I och med att T-Buss bildades 1989 försvann Säffle-dominansen när det gällde nyinköp. I stället började man köpa Ajokki och senare Carrus, det senare speciellt när man hade blivit Näckrosbuss.

Christer K

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 augusti 2011, 18:38:11 PM
I och med att T-Buss bildades 1989 försvann Säffle-dominansen när det gällde nyinköp. I stället började man köpa Ajokki och senare Carrus, det senare speciellt när man hade blivit Näckrosbuss.
Om någon undrar så var det Örebro Trafik AB och Länsbussarna som gick ihop och bildade T-Buss AB, Örebro kommun var ägare till Örebro Trafik AB och Länsbussarna ägdes av landstinget tillsammans med samtliga kommuner i Örebro län. Samma år skapades Länstrafiken som huvudman för all trafik i Örebro Län.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

M67:an

Att Länsbussarna och Örebro Trafik AB slogs samman vet jag. Men när försvann Karlskoga Lokaltrafik? Gick de också upp i T-Buss?

P.S. Underbart med dessa Örebrobilder. Det finns ingen som har bilder på Örebro Trafik AB:s bussar av typ Volvo B58 som gick i stadstrafiken. Den första modellen som kom 1977?

Mats Karlsson

Länsbussarna tog över linjen Karlskoga-Degerfors från kommunägda Karlskoga Lokaltrafik 1979 och resterande linjer 1982.

Sedan bör tilläggas att "Länsbussarna" var ett marknadsnamn. På papperet stod det Örebro Läns Regionaltrafik AB (=ÖLR), ägts av både landstinget och kommunerna. Det som hände 1989 var att ÖLR:s åkeridel (=bussarna) slogs ihop med Örebro Trafik AB, ägt av Örebro kommun, och lades i ett nytt "åkeribolag", T-Buss AB. ÖLR i sin tur döptes väl senare om till Länstrafiken Örebro AB. Efter ca 5 år skedde samma sak i D-län, där SLT lät föra över sin åkeridel i ett nytt bolag. Det nya bolaget kom att samla både SLT:s åkeridel och T-Buss AB, varvid Näckrosbuss AB uppstad. Nästa steg blev att SL:s åkeridel inlemmades i Näckrosbuss som bytte namn till Busslink, det som senare har bytt ägare och ändrat namn till Keolis Sverige AB. "Resan" att skilja bussarna från länsbolagen startade alltså i Örebro län 1989.

Christer K

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2011, 11:43:31 AM
Länsbussarna tog över linjen Karlskoga-Degerfors från kommunägda Karlskoga Lokaltrafik 1979 och resterande linjer 1982.

Sedan bör tilläggas att "Länsbussarna" var ett marknadsnamn. På papperet stod det Örebro Läns Regionaltrafik AB (=ÖLR), ägts av både landstinget och kommunerna. Det som hände 1989 var att ÖLR:s åkeridel (=bussarna) slogs ihop med Örebro Trafik AB, ägt av Örebro kommun, och lades i ett nytt "åkeribolag", T-Buss AB. ÖLR i sin tur döptes väl senare om till Länstrafiken Örebro AB. Efter ca 5 år skedde samma sak i D-län, där SLT lät föra över sin åkeridel i ett nytt bolag. Det nya bolaget kom att samla både SLT:s åkeridel och T-Buss AB, varvid Näckrosbuss AB uppstad. Nästa steg blev att SL:s åkeridel inlemmades i Näckrosbuss som bytte namn till Busslink, det som senare har bytt ägare och ändrat namn till Keolis Sverige AB. "Resan" att skilja bussarna från länsbolagen startade alltså i Örebro län 1989.
Tack Mats för att du rättade mig hade precis glömt av att det var så, Tore Larsson hete han som styrde ÖLR och Åke Svanberg var VD för Örebro Trafik AB.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

AL

Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 augusti 2011, 11:43:31 AM
Länsbussarna tog över linjen Karlskoga-Degerfors från kommunägda Karlskoga Lokaltrafik 1979 och resterande linjer 1982.

Sedan bör tilläggas att "Länsbussarna" var ett marknadsnamn. På papperet stod det Örebro Läns Regionaltrafik AB (=ÖLR), ägts av både landstinget och kommunerna. Det som hände 1989 var att ÖLR:s åkeridel (=bussarna) slogs ihop med Örebro Trafik AB, ägt av Örebro kommun, och lades i ett nytt "åkeribolag", T-Buss AB. ÖLR i sin tur döptes väl senare om till Länstrafiken Örebro AB. Efter ca 5 år skedde samma sak i D-län, där SLT lät föra över sin åkeridel i ett nytt bolag. Det nya bolaget kom att samla både SLT:s åkeridel och T-Buss AB, varvid Näckrosbuss AB uppstad. Nästa steg blev att SL:s åkeridel inlemmades i Näckrosbuss som bytte namn till Busslink, det som senare har bytt ägare och ändrat namn till Keolis Sverige AB. "Resan" att skilja bussarna från länsbolagen startade alltså i Örebro län 1989.

Nåja, det fanns fler steg än så i denna "lilla röra".  För förtydligandets skull kan nog nämnas att sammanslagningen av SLT's åkeridel och T-Buss var ett verk av två "maktfullkomliga" individer, där dåvarande vd'n för SLT, (Christer Fridell), och dåvarande vd'n för Länstrafiken Örebro, (Tore Larsson), i princip genomförde en bytesaffär. Såtillvida slogs SLT och T-buss ihop till Näckrosbuss, och huvudkontoret förlades till "fästningen" i Nyköping, medan trafikhuvudmannaansvaret överfördes till "fästningen" i Örebro, där den än idag kvarstår. Inte långt därefter fördes förhandlingar med LITA som senare inlemmades i Näckrosbuss, och inte helt oväntat uppstod snart djupa konflikter i verksamheten som en följd av det envåldsstyre som förhärskat framförallt den södermanländska delen av bolaget under en lång följd av år, då under namnet SLT.  Som bekant kom senare SL Buss in i bilden och Busslink blev ett faktum.  Även för Länstrafiken i Örebro, som vid tidpunkten samlade ansvaret för både D- och T-län, kom ytterligare en förändring då huvudkontoret för trafikhuvudmannen i Västmanland också det förlades till Örebro.

Idag finns varken Christer Fridell eller Tore Larsson dock kvar i någon av verksamheterna, och ett antal andra "ansikten" tvingades tidigare lämna Länstrafiken i Örebro, (D-, T-, och U-län), efter vidlyftiga affärer med skattebetalarnas pengar...  :o

Lite "off-topic" förstås, men för förtydligandets skull...