Huvudmeny

Nostalgi Omnibuss?

Startat av Peppen, 24 augusti 2011, 21:57:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peppen

Har vid ett par tillfällen sett en välvårdad, silvergrå och mörkgrå VanHool turistbuss av lite äldre modell, dels i Linköping och dels i Mantorp. Har bara sett den på håll men det verkar stå Nostalgi Omnibuss eller möjligtvis Omnibuss Nostalgi i fronten och på sidan.
Någon som vet vilken buss det rör sig om?

Ersa

En sökning på Google gav en massa träffar på AB Omnibuss Nostalgi i Linköping med ordet (varumärket?) Vikingbuss inom parantes. Eniro uppger adressen till Barrskogsvägen 12 i Vikingstad, samt nummer 013 - 12 93 15.

Peppen

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 22:15:37 PM
En sökning på Google gav en massa träffar på AB Omnibuss Nostalgi i Linköping med ordet (varumärket?) Vikingbuss inom parantes. Eniro uppger adressen till Barrskogsvägen 12 i Vikingstad, samt nummer 013 - 12 93 15.

Hmm, frågan är hur jag sökte från början när jag inte fick upp den informationen...
Ok, så det är Vikingbuss som har AB Omnibuss Nostalgi som registrerat bolagsnamn. Men hur kommer det sig att det märkt upp en buss med bolagsnamnet istället för det mycket mer välkända Vikingbuss?
Och när jag söker i SBH så verkar det inte finnas någon VanHool hos bolaget? Har inte sett den tidigare så det kanske är något nyanskaffat?

Sven W

Det måste vara GYC428. Den är märkt Omnibuss Nostalgi.

Ägare enligt fordonsregistret är "AB Omnibuss Nostalgi i Linköping".  Enligt SBH är den f d Skelleftebuss 268.

Jag har själv fått åka i den vid en beställningsresa som var beställd hos Vikingbuss. Skylt Vikingbuss fanns i fönstret. Jag tror att det här är en del av Vikingbuss.

Säker på färgen? Den här jag sett är blå.

Hälsningar Sven

Peppen

Skulle nog kunna vara GYC428. Tyckte mig se att den var silvergrå med vissa mörkgrå fält, men jag kan ha tagit fel för jag såg den bara på håll.
Bussen har tydligen funnits i företaget sedan mars 2010.

Får väl bege mig ut på en liten fotosafari...  ;)

Greger Larsson

Det är tidigare ägaren av Vikingbuss som har GYC428. "Gamla" Vikingstad Buss heter numera Omnibuss Nostalgi.
Förresten, det skulle vara kul att se gamla 268 i de nya färgerna!

Peppen

Ja det är ju tydligen ett gammalt bolag grundat 1958, se här: http://allabolag.se/5560675521
Märkligt bara att de märkt upp en buss med bolagsnamnet när Vikingbuss uppenbarligen är samma företag.

Ska försöka få en bild som jag kan lägga ut här.

Muk

Är det Astro buss som har köpt upp "Vikingbuss", medan tidigare ägaren till "Vikingbuss" behåller en buss under namnet "Omnibuss Nostalgi"?

Greger Larsson

Citat från: Muk skrivet 26 augusti 2011, 08:28:15 AM
Är det Astro buss som har köpt upp "Vikingbuss", medan tidigare ägaren till "Vikingbuss" behåller en buss under namnet "Omnibuss Nostalgi"?

Precis så, varumärket till nya ägaren, och det gamla aktiebolaget namnändrat.
(Astro Buss ägare har registrerat ett nytt AB med namnet Vikingbuss)